خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

تشریح برنامه‌های وزارت بهداشت برای جوانی جمعیت

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۱۰۸۶

دبیر قرارگاه عملیاتی حمایت از سلامت خانواده و جوانی جمعیت وزارت بهداشت برنامه‌های این قرارگاه را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده مهرماه سال گذشته در مجلس تصویب و با تایید شورای نگهبان به مدت هفت سال به قانون تبدیل شد و پس از آن در آبان‌ماه سال گذشته از سوی سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور برای اجرا در نهادهای دولتی ابلاغ شد.

۱۹ ماده از این طرح به صورت مستقیم یا غیرمستقیم وظایفی را بر عهده وزارت بهداشت گذاشت که به گفته برخی از معاونین این وزارتخانه ۶۰ درصد این قانون را شامل می‌شود.

گستردگی مواد و تکالیف قانون جوانی جمعیت، موجب شد تا ششم دی‌ماه سال گذشته قرارگاهی با عنوان قرارگاه عملیاتی سلامت خانواده و جوانی جمعیت با هدف زمینه‌سازی در جهت افزایش هماهنگی و استفاده از ظرفیت‌های سایر دستگاه‌ها در موضوع جمعیت، تقویت عملکرد معاونت‌های ستادی و دانشگاه‌های علوم پزشکی در موضوع جمعیت و زمینه‌سازی تحقق و اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و رفع موانع آن در وزارت بهداشت تشکیل شود.

تشکیل ۸ کمیته عملیاتی

"صابر جباری" دبیر قرارگاه عملیاتی حمایت از سلامت خانواده و جوانی جمعیت، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تشکیل هشت کمیته در وزارت بهداشت برای اجرای تکالیفی که قانون جوانی جمعیت بر عهده این وزارت‌خانه قرار داده است، اظهار کرد: با توجه به گستردگی نظام شبکه و بیمارستانی و تعدد معاونت‌ها و مأموریت‌ها، مواد قانونی بین کمیته‌های مختلف از بهداشت، درمان، بیمه، طب سنتی، دانشجویی و فرهنگی و مامایی و. . تقسیم کار شد و هر یک از آن‌ها اقدامات خود را مبتنی بر قانون انجام دادند اما در اجرا با چالش‌هایی مواجه می‌شدند، لذا با تشکیل قرارگاه این اقدامات و وظایف وارد آن شده تا با رفع چالش‌ها فرایند انجام کار سرعت گیرد.

تکالیف قانونی وزارت بهداشت در طرح جوانی جمعیت

وی افزود: در قانون ۵ نوع تکلیف برای مردم بر عهده ما گذاشته شده است، نخستین تکلیف آموزش رایگان پیش‌از ازدواج برای زوج‌های جوان است که از قبل هم وجود داشته است با این حال قانون جوانی جمعیت این را توسعه و درخواست ارتقای آن را داده است.

جباری ادامه داد: تکلیف دوم ما تسهیل خدمات زایمانی است. تمامی خدمات زایمانی رایگان بوده و بر این اساس ما مکلف هستیم که این دسترسی به خدمات زایمان رایگانی را هم در روستاها، شهرهای کوچک و بزرگ به گونه‌ای تسهیل کنیم که امکان انتقال یک مادر باردار به یک مرکز درمانی جهت زایمان در کمتر از یک ساعت با یک وسیله نقلیه فراهم شود.

درمان ناباروری

وی بیان کرد: تکلیف دیگر پیشگیری، تشخیص و درمان ناباروری است. بر این اساس نقشه پراکندگی مراکز درمان ناباروری را احصا کرده‌ایم. باید این مراکز جدید را به ویژه در مناطق کم برخوردار ایجاد کنیم و مراکز موجود را نیز ارتقا دهیم.

دبیرقرارگاه عملیاتی جوانی جمعیت یادآور شد: یکی دیگر از تکالیف ما این است که خدمات طب ایرانی در پیشگیری و درمان ناباروری ادغام شود.

او در ادامه با اشاره به لزوم پوشش بیمه خدمات درمان ناباروی در انواع روش‌های آن، اظهار کرد: پوشش بیمه در بخش دولتی و عمومی غیردولتی فراهم شده است. نظر وزارت بهداشت این است که شورای عالی بیمه این موضوع را در مراکز خصوصی هم اجرا کند، زیرساخت‌های این موضوع فراهم شده است اما هنوز جلسه شورای عالی بیمه تشکیل نشده تا این موضوع نهایی شود.

جباری بیان کرد: تکلیف دیگر ما در وزارت بهداشت و قرارگاه عملیاتی جوانی جمعیت، حمایت از مادران باردار و شیرده و کودکان تا سن ۵ سالگی است. مادران باردار و مادران شیرده که بر اساس آزمون وسع جزء اقشار ضعیف جامعه محسوب می‌شوند و دچار سوء تغذیه هستند بر اساس قانون تا دو سال در دوران شیردهی، بسته‌های معیشتی و بهداشتی رایگان به آن‌ها داده می‌شود.

وی ادامه داد: محور دیگر حمایت از مادران باردار و شیرده در دستگاه‌های دیگر است که بر این اساس مرخصی زایمان به ۹ ماه افزایش پیدا کرده و برای کسانی که دوقلو دارند یک سال است. برای دانشجویان نیز این مرخصی بدون درج در سوابق تحصیلی محسوب شود.

دبیر قرارگاه عملیاتی جوانی جمعیت و خانواده در ادامه با تأکید بر لزوم تقویت نظام شبکه اظهار کرد: ما اگر می‌خواهیم جمعیت سالمی را داشته باشیم باید نظام شبکه تقویت شود. این تقویت شبکه ابعاد مختلفی از نظر نیروی انسانی، زیرساختی، فرایندی و مأموریتی دارد. باید در این چهار حوزه نظام شبکه تقویت شود و نظر وزیر این است که چنانچه لازم باشد برای تقویت این نظام قرارگاهی ایجاد شود. با این حال اگر قرارگاهی هم راه‌اندازی نشود سمت و سوی برنامه‌ریزی‌های ما تقویت نظام شبکه است.

وضعیت ماماها در طرح جوانی جمعیت

وی در ادامه با اشاره به حضور ۳۳ هزار بهورز در کشور اظهار کرد: این افراد در روستاها اولین مواجهه را با مردم دارند. از سوی دیگر بیش از ۲۲ هزار ماما نیز به عنوان مراقب سلامت در شهرها خدمت ارائه می‌کنند. در قانون به ازای هر دو مادر باردار یک ماما تعیین شده؛ الان هم وزارت بهداشت به این سمت و سو رفته است تا زمانی که مجوزهای استخدامی می‌آید از نیروهای طرحی ماما استفاده کند. ما الان در موضوع مأموریت‌های تخصصی مبتنی بر پیشگیری بیش از گذشته از ماماها استفاده می‌کنیم مثلا در امر مراقبت و پیشگیری ناباروری که هزینه‌های سنگین جسمی، روحی و... بر آنان وارد می‌شود ماماها می‌تواند در این موضوع خدمات زیادی را انجام دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز