خبرگزاری کار ایران

دفع خون روشن یکی از مهم‌ترین علائم سرطان روده بزرگ است

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۱۱۲

تغییر اجابت مزاج نباید بیشتر از ۶ماه طول بکشد / کاهش وزن و کم‌خونی دو مشخصه بارز تومورهای کلون سمت راست / سابقه فامیلی در درصد زیادی از بیماران سرطان روده بزرگ مثبت است.

ایلنا: به طور معمول دفع خون روشن یکی از مهم‌ترین علائم ابتلا به سرطان روده بزرگ است.

به گزارش ایلنا، مدیرگروه جراحی سرطان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد ضمن بیان این مطلب گفت: البته هر فردی در طول عمرش می‌تواند یک یا دو بار دفع خون روشن را تجربه کند.

علی جنگجو با بیان اینکه «فردی ممکن است هموروئید و بواسیر داشته باشد و موجب دفع خون روشن بشود و تکرار شود»، تصریح کرد: پس این حالت نباید نگرانی ایجاد کند؛ دفع خونی که منظور ماست، خونی است که اخیرا شروع شده و چند بار تکرار می‌شود و این زنگ خطری است که بیمار با مراجعه به پزشک شکایت خود را مطرح کند تا اقدامات درمانی آغاز شود.

تغییر اجابت مزاج نباید بیشتر از ۶ماه طول بکشد

مدیرگروه جراحی سرطان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد افزود: تغییر اجابت مزاج بویژه در تومورهای سمت چپ روده که روده باریک است و مسیر آن زود مسدود می‌شود بصورت تأخیر در اجابت مزاج که برای نمونه فرد روزی یکبار اجابت مزاج داشته به ۴ روز تا یک هفته طولانی‌تر شود و زمان این تغییر بطور مشخص کمتر از ۶ماه است.

وی گفت: البته فردی که یبوست مزمن دارد نباید نگران باشد؛ تغییر اجابت مزاج را زمانی می‌گوییم که شروع تغییر چند ماه اخیر داشته باشد و پیش‌رونده هم بوده و در چنین مواردی، فرد باید برای درمان مراجعه کند.

کاهش وزن و کم‌خونی دو مشخصه بارز تومورهای کلون سمت راست

جنگجو ادامه داد: کاهش وزن بویژه درباره تومورهای کلون سمت راست شاخص است، چون قطر کلون زیاد است و تومور رشد می‌کند و دیر‌تر تشخیص داده می‌شود.

وی کم‌خونی را علامت دیگر این کلون عنوان کرد و گفت: به این ترتیب فرد با علائمی چون غش کردن، کاهش انرژی، کاهش توان کار کردن معمول و سایر علائم و کم‌خونی مراجعه می‌کند و اقدامات لازم با توجه به بیماری‌های بدخیمی که شایع شده، تشخیص داده شده و درمان آغاز می‌شود.

سابقه فامیلی در درصد زیادی از بیماران سرطان روده بزرگ مثبت است

عضو مرکز تحقیقات جراحی سرطان علوم‌پزشکی مشهد هشدار داد که سابقه فامیلی در درصد زیادی از بیماران سرطان روده بزرگ مثبت است.

جنگجو با تأکید بر اینکه «کسانی که در خانواده‌شان یک فرد مبتلا به سرطان روده بزرگ داشته‌اند، باید زود‌تر مراجعه کنند و تنها نگرانیشان همین باشد که فردی در خانواده هست که مبتلا به سرطان روده بزرگ است»، گفت: این افراد برای مراجعه به پزشک دنبال علامت دیگری نباشند؛ بویژه اگر سن ابتلا به سرطان زیر ۵۰سال باشد یا اگر تعداد افراد مبتلا در خانواده از یک نفر بیشتر باشند و یا افرادی که سابقه پولیپ داخل روده داشته و در این زمینه دچار سرطان شده‌اند و به این ترتیب شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ افزایش می‌یابد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز