خبرگزاری کار ایران

سالانه در دنیا بیش از ۱۷ میلیون نفر بر اثر سکته قلبی و مغزی جان خود را از دست می‌دهند

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۶۰۲

پیش بینی می‌شود بیش از ۲۰ میلیون مورد از ۶۴ میلیون مرگ در سال ۲۰۱۵ مربوط به بیماری‌های قلبی عروقی خواهد بود / علت ۳ / ۳۹ درصد مرگ در این کشور بیماریهای قلبی و عروقی هستند که از این میزان، ۵ / ۱۹ درصد مربوط به سکته قلبی، ۳ / ۹ درصد مربوط به سکته مغزی و ۱۰ درصد باقیمانده مربوط به سایر بیماری‌های قلبی و عروقی است.

ایلنا: هر ساله نزدیک به ۳۲ میلیون مورد سکته قلبی و مغزی در دنیا رخ می‌دهد که باعثمرگ بیش از ۱۷ میلیون نفر می‌شود.

به گزارش ایلنا، یک متخصص قلب و عروق در چهارمحال و بختیاری گفت: ۶۰ درصد موارد مرگ در سال ۲۰۰۰ در جهان به علت بیماری‌های غیر واگیر بوده و برآورد می‌شود این درصد تا سال ۲۰۲۰ میلادی به ۷۳ درصد برسد. که سهم بیماری‌های قلبی و عروقی از این میزان بیش از ۴۸ درصد است.

ارسلان خالدی‌فر ادامه داد: همچنین پیش بینی می‌شود بیش از ۲۰ میلیون مورد از ۶۴ میلیون مرگ در سال ۲۰۱۵ مربوط به بیماری‌های قلبی عروقی خواهد بود و در صورتی که اقدامات موثر انجام نشود، انتظار می‌رود موارد مرگ ناشی از بیماری‌های مزمن از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ حدود ۱۷ درصد افزایش یابد و از ۳۵ میلیون مرگ به ۴۱ میلیون مرگ برسد.

به گفته وی، موارد مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در کشورهای توسعه یافته در سالیان اخیر، روند رو به کاهش داشته است، و این در حالی است که این موارد در کشورهای در حال توسعه همچنان سیر صعودی دارد.

وی با بیان اینکه گذار اقتصادی، صنعتی شدن و جهانی شدن سبب تغییراتی در شیوه زندگی شده است که در ایجاد بیماری قلبی عروقی نقش مهمی دارند افزود: از طرفی طول عمر به دلیل کاهش بیماری‌های واگیر در کشورهای در حال توسعه به سرعت در حال افزایش است و مردم به مدت طولانی تری در معرض این عوامل خطر قرار می‌گیرند.

خالدی فر رژیم غذایی نامناسب(مصرف غذاهای پر چرب، پرانرژی، پر نمک و مصرف کم میوه و سبزی)، چاقی، کم تحرکی، مصرف سیگار و قلیان، فشار خون بالا، اختلال چربی‌های خون، دیابت و سن بالا را از مهم‌ترین عوامل خطر بیماری قلبی عروقی عنوان کرد.

این متخصص قلب و عروق اذعان داشت: اکثر عوامل اصلی زمینه ساز بیماری‌های غیر واگیر مزمن شناخته شده‌اند و در صورت حذف این عوامل تهدید کننده، حداقل ۸۰ درصد بیماری‌های قلبی، سکته‌های مغزی، دیابت و بیش از ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه در ایران نیز بار بیماری‌های غیر واگیر بسیار بالاست و بخش بزرگی از منابع نظام سلامت برای درمان آن هزینه می‌شود افزود: علت ۳ / ۳۹ درصد مرگ در این کشور بیماریهای قلبی و عروقی هستند که از این میزان، ۵ / ۱۹ درصد مربوط به سکته قلبی، ۳ / ۹ درصد مربوط به سکته مغزی و ۱۰ درصد باقیمانده مربوط به سایر بیماری‌های قلبی و عروقی است.

خالدی‌فر افزود: تعداد مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در ۲۹ استان کشور در سال ۱۳۸۳ نزدیک به ۱۳۸ هزار نفر(۳۷۸ نفر در روز) بوده است و پیش بینی می‌شود که طی سالهای آینده شیوع این بیماری‌ها افزایش یابد و بار عظیمی را در تمامی ابعاد اعم از اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بر جامعه تحمیل کند.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه شیوع عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی در کشور ما بالا است گفت: پنجمین بررسی نظام مراقبت عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر در ایران در سال ۱۳۸۸ نشان داد که در هر دو جنس مرد و زن در گروه سنی ۴۴-۱۵ سال، ۳ / ۹۶ درصد و در گروه سنی ۴۵ تا ۶۴سال ۹۹ درصد و در کل گره سنی ۱۵ تا ۶۴ سال ۷ / ۹۶ درصد افراد ۴ تا ۵ عامل خطر را با خود همراه داشتند.

وی در پایان یادآور شد: این بیماری‌ها به میزان قابل توجهی قابل پیشگیری هستند و با اجرای مداخلات موثر برای کاهش عوامل خطر آن‌ها می‌توان مرگ زود رس ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته مغزی و دیابت را کاهش داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز