خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز:

بیماری سل اولویت بهداشتی در مراکز بهداشتی درمانی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۷۳۷

در حال حاضر سه بیماری عفونی از نظر سازمان جهانی بهداشت اولویت کشور‌ها است: بیماری سل، ایدز و مالاریا. در نتیجه این سه بیماری در حوزه سلامت هم در سرلوحه کار قرار دارد / زندان‌ها به علت فضای بسته و تراکم جمعیت و نوع زندان‌ها برای بروز ابتلاء به سل هستند.

ایلنا: بیماری سل یکی از اولویت‌های سازمان جهانی بهداشت است و تمام کشورهای عضو متعهد هستند که سیاست‌های اعمال شده توسط سازمان جهانی بهداشت را رعایت کنند.

به گزارش ایلنا، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: بیماری سل در تمام نقاط دنیا وجود دارد. بیماری سل یک بیماری مزمن است و علل متعددی در بروز آن می‌تواند دخالت داشته باشد. بنابراین برنامه‌ای که در بعضی از کشور‌ها برای ریشه کنی آن اعمال می‌کنند حداقل برای بیماری سل قابل حصول نیست و فقط می‌توانند ادعا کنند که بیماری را کنترل کرده‌اند.

سید محمد علوی اظهار داشت: بیماری سل شاید قدیمی‌ترین بیماری عفونی باشد که بشر می‌شناسد. آثار بجای مانده از مصر باستان و یونان باستان و جاهای دیگر نشان می‌دهد که هنرمندان این بیماری را می‌شناختند و آن را ترسیم می‌کردند. بنابراین قدمت آن به ۴۰۰۰ یا ۵۰۰۰ قبل بر می‌گردد. در حال حاضر سه بیماری عفونی از نظر سازمان جهانی بهداشت اولویت کشور‌ها است: بیماری سل، ایدز و مالاریا. در نتیجه این سه بیماری در حوزه سلامت هم در سرلوحه کار قرار دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ادامه گفت: بیماری سل بر همه ابعاد زندگی بشر اثر می‌گذارد تا جائیکه هیچ بیماری به اندازه سل بر ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی، سیاسی و اقتصادی تاثیر گذار نیست. در چند سال اخیر میزان مرگ و میر ناشی از سل کاهش یافته ولی نوع دیگری از آن بنام سل مقاوم افزایش یافته که بسیار نگران کننده است. در بیماری سل اگر افراد بخوبی و منظم درمان نشوند بیماریشان مزمن خواهد شد. در حقیقت میکروب حساس سل که به دارو‌ها حساس بوده تبدیل به میکروبهای مقاوم به سل می‌شود که بر اساس این مقاومت به سه دسته تقسیم می‌شوند: مقاوم به یک دارو، مقاوم به چند دارو و مقاوم به کل دارو‌ها.

علوی افزود: علل متعددی در بروز این مقاومت‌ها موثر هستند که یکی از این علل زندان‌ها می‌باشد. زندان‌ها به علت فضای بسته و تراکم جمعیت و نوع زندان‌ها برای بروز ابتلاء به سل هستند. همچنین بی‌توجهی از کشف موارد می‌تواند خطر ساز باشد. درمان نامنظم نیز می‌تواند یکی از علل بروز این مقاومت‌ها باشد. اپیدمی ایدز، معتاد‌های تزریقی، بی‌خانمان‌ها نیز نقش موثری در بروز نوع مقاوم سل دارند. بنابراین برای اینکه بیماری را کاهش دهیم باید در اجرای برنامه‌های سل توجه لازم را داشته باشیم با تأکید بر زندان‌ها، مهاجرین، حاشیه شهر‌ها و نظارت بهداشتی بر مسافرت‌ها. یک قدم نهایی دیگر برای مبارزه با این بیماری، افزایش بیماریابی است.

رییس مرکز بهداشت استان خوزستان اظهار داشت: بیماری سل به عنوان یک اولویت بهداشتی در مراکز بهداشتی درمانی است و تاکید بر اجرای برنامه‌ها و تشدید این فعالیت‌ها ضروری می‌باشد ان شاء الله که بتوانیم روز به روز در کنترل این بیماری در جامعه موفق‌تر شویم و از همه مهم‌تر از بروز نوع مقاوم سل پیشگیری کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز