خبرگزاری کار ایران

اولین معاینة دهانی کودک ۶ ماه بعد از رویش اولین دندان شیری است

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۰۷۵

گریه کودک یا چسبیدن به والدین نباید مانع انجام معاینه شود، لجبازی کودک در مقابل هیچکس دوام نخواهد داشت و معاینه اولیه و سپس معاینات مرتب آتی باعثمی‌شود کودک خردسال بصورت یک بیمار خوب دندانپزشکی بدون ترس درآید.

ایلنا: در شرایطی که هیچ مشکل مشخصی وجود نداشته باشد، اولین معاینة دهانی کودک باید ۶ ماه بعد از رویش اولین دندان شیری و حداکثر در یک سالگی انجام شود.

به گزارش ایلنا، کار‌شناس مسئول سلامت دهان و دندان گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: تأکید اصلی اولین ملاقات بر مشورت با والدین در مورد نقش آن‌ها در زمینة پیشگیری می‌باشد که شامل نوع رژیم غذایی، اقدامات بهداشتی دندان‌ها و ارزیابی وضعیت کودک است.

حمزه هراتی پیرامون نکاتی که در این مورد باید رعایت شود گفت: گرایش به سمت رفتار منفی در کودکی که از مشکل خود آگاهی دارد، دیده می‌شود. لذا بهتر است اولین ملاقات با دندانپزشک در یک موقعیت اورژانس نباشد، زیرا در جلسه اورژانس هدف حل مشکل بیمار است نه تشخیص اساسی و کنترل بیمار، بیماری فعلی یا تاریخچه هر نوع اختلال مهم از جمله مشکلات پزشکی، مشکلات رفتاری یا ارتباطی یا اختلال در یادگیری کودک، همچنین سابقه بستری شدن کودک در بیمارستان حتماً باید به دندانپزشک اطلاع داده شود. کودکان دارای تجربه مثبت پزشکی معمولاً با دندانپزشکان همکاری بهتری دارند.

وی بیان داشت: گریه کودک یا چسبیدن به والدین نباید مانع انجام معاینه شود، لجبازی کودک در مقابل هیچکس دوام نخواهد داشت و معاینه اولیه و سپس معاینات مرتب آتی باعثمی‌شود کودک خردسال بصورت یک بیمار خوب دندانپزشکی بدون ترس درآید.

هراتی اضافه کرد: استفاده از مدل‌های زنده مثل خواهر و برادر، والدین یا کودکان دیگر در مطب دندانپزشکی به کودک کمک می‌کنند تا وی ذهنیتی مثبت از تجربه دندانپزشکی پیدا کند و همکاری بهتری از خود، هنگام معاینه نشان دهد.

کار‌شناس مسئول سلامت دهان و دندان گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور درخصوص اینکه آیا هدیه دادن به کودک در این مورد کار درستی است یا نه گفت: دادن هدیه، بویژه اگر هدیه از نظر دندانپزشکی اهمیت داشته باشد، به نشانه مهر و محبت و بعنوان پاداش و نه رشوه، کار درستی است. رشوه، قولی است که برای انجام رفتاری داده می‌شود، ولی پاداش در برابر رفتار خوب بعد از اتمام درمان، بدون قول قبلی داده می‌شود. این هدایا خاطره خوشایندی از ملاقات ایجاد می‌کند.

هراتی در مورد اینکه حضور والدین در کنار کودک، هنگام ملاقات دندانپزشکی لازم است یا خیر گفت: گاهی در معاینه کودک بویژه کودک زیر ۴ سال از همراهی و کمک والدین استفاده می‌شود. آن‌ها باید کودک را آرام نگه دارند و اطلاع داشته باشند که امکان گریه کودک وجود دارد. برای این کودکان رابطه مهمی بین اضطراب والدین و میزان همکاری کودک وجود دارد. بنابراین حضور یا عدم حضور والدین تا حدی به خط مشی و نظر دندانپزشک مربوط می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز