خبرگزاری کار ایران

روش نگهداری از مربا برای طولانی مدت

asdasd
کد خبر : ۹۹۴۶۰۵

مربا یکی از خوراکی های پرمصرف است که خانم ها با انواع میوه های مختلف آن را درست می کنند، اما در نحوه نگهداری این مرباهای خانگی با مشکل مواجه هستند.

به گزارش ایلنا، معمولا میوه هایی که با شکر پخته می شوند مربا نامیده می شوند. امروزه تنوع بسیاری در مرباها وجو دارد به طوری که با اکثر میوه ها، برخی صیفی جات و گل ها نظیر سیب، به، آلبالو، هویج، گیلاس، کیوی، زردآلو، هلو، پوست پرتقال، پوست هندوانه، زرشک، بهارنارنج، گل سرخ و... مربا تهیه می شود. اغلب خانم های خانه دار تمایل دارند تا از مرباهای خانگی استفاده کنند تا مربای سالم تر و بدون هرگونه مواد نگهدارنده داشته باشند. برای اینکه زحمات کدبانو و مواد استفاده شده در مربا به هدر نرود باید هنگام تهیه و بعد از آماده سازی مربا به نکاتی را مورد توجه قرار داد.

 

روش نگهداری از مربا برای طولانی مدت

هر تغییر رنگی نشانه فساد نیست

تبدیل میوه ها به مربا و نگهداری طولانی مدت آنها باعث تیره شدن رنگ میوه ها می شود. این تغییر رنگ و تیرگی طبیعی است و هر چقدر میوه های برش خورده، بیشتر در معرض هوا، نور و حرارت قرار بگیرند، امکان تغییر رنگ آن ها هم بیشتر خواهد بود و نمی توان از این تغییر رنگ، جلوگیری کرد.

این دلیل تغییر رنگ مشکلی برای مصرف کننده ایجاد نمی کند اما از ارزش غذایی میوه کاسته خواهد شد. مربا از میوه تهیه می شود بنابراین نگهداری آن در معرض اکسیژن هوا باعث تغییر رنگ آن می شود و افت مواد مغذی موجود را به همراه خواهد داشت؛ بنابراین، برای حفظ تازگی مربا بهتر است که در ظرف شیشه ای دردار و در دمای معمولی نگه داری شود.

قرار دادن مربا در یخچال نیز مانع از تیرگی زیاد مربا می شود. همچنین هرچه ظرف نگهداری از مربا تیره تر باشد، احتمال نفوذ نور و تیره شدن رنگ آن در اثر ماندگاری طولانی مدت هم کاهش پیدا می کند.

البته در تهیه مرباهای کارخانه ای برای جلوگیری از تغییر رنگ آن کمی مواد آنتی اکسیدان اضافه می کنند که این کار در منزل ممکن نیست.

روش نگهداری از مربا برای طولانی مدت

غلظت مناسب مربا موجب نگهداری بهتر آن می شود

اگر غلظت مربا و قوام آن مناسب باشد، علاوه بر کیفیت خوب آن در نگهداری نیز دچار مشکل نمی شوید. اگر غلظت مربا زیاد باشد، مربا سفت شده و بعد از چند وقت شکرک می زند؛ اگر هم شهد مربا به اندازه کافی غلظت نداشته باشد پس از چند وقت کپک می زند. برای اطمینان از غلظت مناسب باید، هنگام پخت مقداری از آن را در ظرفی ریخته و سرد کنید.

با رعایت نکات ارائه شده در ادامه ی این بخش نمناک در زمان پخت مربا، مربایی خوش طعم تهیه کرده و برای مدتی طولانی نگهداری کنید.

پوست کندن میوه برای تهیه مربا کاملا سلیقه ای می باشد.

‌جوشاندن بیش از اندازه مربا موجب شکرک زدن آن می شود.

برای خوشبو شدن مربا می توانید ‌از هل، گلاب یا خلال نارنج استفاده نمایید.

بهتر است برای هم زدن مربا، از قاشق چوبی و یا استیل استفاده نمایید.

روش نگهداری از مربا برای طولانی مدت

اگر از میوه های شیرین برای تهیه مربا استفاده می کنید ، باید حدود یک قاشق غذاخوری سرکه یا آب لیمو یا کمی جوهرلیمو در طول زمان پخت به مربا اضافه کنید تا مربا شکرک نزند.

برای افزایش کیفیت مربا بهتر است تکه های مربا را به مدت چند ساعت با شکر مخلوط کنید. به این مرحله شکرپاشی گفته می شود که برای بسیاری از مربا ها از جمله مربای به ، آلبالو و توت فرنگی کاربرد دارد.

نوع قابلمه تاثیر در کیفیت آن ندارد. فقط قبل از شروع، مقداری آب در آن بجوشانید و خالی کنید. سپس قابلمه را خالی روی اجاق بگذارید تا آبش تبخیر شود بعد آن را از روی حرارت بردارید تا سرد شود و سپس مراحل پخت مربا را آغاز کنید.

هرگز از آب آهک برای ترد شدن تکه های میوه استفاده نکنید، زیرا مصرف چنین مرباهایی برای افراد، به خصوص کودکان و زنان باردار خطرناک است.

برای تعیین مقدار شکر مورد نیاز توجه داشته باشید که یک نوع قند طبیعی در اثر اضافه کردن مقداری شکر به میوه های ترش در زمان تهیه مربا، خود به خود تشکیل می شود و جلوی شکرک زدن مربا را می گیرد.

مربا باید خیلی رقیق بوده و کم بجوشد تا جا بیفتد.

روش نگهداری از مربا برای طولانی مدت

برای تهیه مربای به می توانید از قالب های مختلف طرح دار برای خرد کردن آن استفاده کنید یا اینکه به را به صورت رنده شده، خلالی و یا نگینی خرد کنید.

برای تهیه مربای به بهتر است از ظروف مسی استفاده کنید. استفاده از ظروف مسی و دم کنی در تهیه مربای به ، ارتباط مستقیم با کیفیت و رنگ بهتر مربا خواهد داشت.

برای تزئین مرباها از خلال پسته و بادام استفاده کنید.

ظروف نگهداری از مربا باید از قبل شسته و تمیز باشند.

ظروف پلاستیکی برای نگهداری مربا مناسب نمی باشند.

ظرف مربا را طوری پر کنید که روی مواد تا نزدیک دهانه ظرف شهد مربا قرار گرفته شود ، با این کار از خشک شدن روی مربا و فساد احتمالی پیشگیری می شود.

روش نگهداری از مربا برای طولانی مدت

برای نگهداری طولانی مدت مربا ، باید از ظروف استریل شده استفاده نمود. ظرف مربا را به چند روش می توان استریل کرد که عبارتند از:

ظرف پر از آب را روی حرارت قرار دهید، شیشه و درپوش ظرف را داخل آن بگذارید تا جوش آید، بعد از جوش آمدن آب، شعله گاز را خاموش کرده و ظرف های استریل شده را خارج کنید.

ظرف مورد نظر را داخل ماشین ظرفشویی با دمای بالا شستشو دهید.

می توانید از ماکروویو برای استریل کردن ظروف شیشه ای استفاده کنید به این ترتیب که در ظرف مورد نظر کمی آب بریزید سپس به مدت 2 دقیقه داخل ماکروویو قرار دهید. به این ترتیب ظرف شما استریل می شود.

*توجه داشته باشید این روش کمی خطرناک است؛ چون آب یا هر مایعی که اشعه ماکروویو را دریافت می کند به دمای جوش می رسد اما ممکن است هیچ نشانه ای از جوشیدن از قبیل قل زدن و یا حباب زدن نداشته باشد، اما به محض اینکه ظرف آب را خارج کنید به صورت انفجاری به سر و صورت بپاشد. برای پیشگیری از این اتفاق و کاهش خطر هیچ وقت ظرف آب را بیشتر از 2 دقیقه در ماکروویو قرار ندهید و بعد از اینکه 30 ثانیه از خاموش کردن ماکروویو گذشت ظرف را با احتیاط بیرون بیاورید.

بعد از مرحله جوشاندن ظروف آن ها را در سینی فر به مدت 10 دقیقه با دمای 180 درجه سانتی گراد قرار دهید تا عاری از هر میکروبی شوند و امکان کپک زدن مربا به حداقل برسد.

درب شیشه مربا را محکم ببندید تا از ورود هوا جلوگیری شود. می توانید ظرف مربا را در داخل ظرف آب قرار داده و حرارت دهید با این کار هوای باقی مانده از داخل ظرف خارج شده، به این ترتیب درب ظرف محکم تر و وکیوم می شود.

مربا را داخل شیشه کاملاً خشک ریخته و در جای خنک قرار دهید.

نگهداری مربا در در بیرون از یخچال باعث نیره تر شدن و تغییر مزه آن می شود.

برای نگهداری مربا در خارج از یخچال باید از شیشه کوچکی مثل ‌شیشه مایونز استفاده نمایید، به طوری که هیچ هوایی در شیشه وجود نداشته باشد. سپس ‌شیشه ها را به حالت ایستاده درون قابلمه بزرگی گذاشته و نصف قابلمه را با آب ‌پرکنید. ‌قابلمه را روی گاز قرار داده و بگذارید آب به مدت ده دقیقه بجوشد. بعد از سرد ‌شدن شیشه ها، می توانید آن ها را خارج از یخچال هم نگهدارید.

روش نگهداری از مربا برای طولانی مدت

مربای گرم را در شیشه نریزید

بهترین روش این است که مربای پخته شده را، یک شب نگه داریم و بعد از آن در شیشه های تمیز بریزم. چرا که بعد از یک شب معلوم می شود که شربت آن رقیق است یا غلیظ. دقت داشته باشید که مربا را بعد از آماده شدن و سرد شدن، باید داخل شیشه ی در بسته و در جای خنک نگهداری کرد.

رقیق بودن دلیل اصلی کپک زدن مربا

علت اصلی کپک زدن مربا ، وجود آب اضافی در آن و رقیق بودن مربا است. البته اگر کپک مربا سطحی باشد می توان آن را به دقت جدا کرد اما اگر کپک زدگی زیاد باشد، بهتر است مربا را دور بریزید. البته توصیه می شود بعد از برداشتن کپک سطحی، بقیه آن را بجوشانید تا هم مربا ضدعفونی شود و هم غلظت آن افزایش یابد. در ضمن هیچ وقت مربا را درون ظرف خیس نریزید.

برای رفع شکرک زدگی مربا باید مقداری آب جوش داخل مربا بریزید و مربا را دو سه دقیقه بجوشانید تا شکرهای موجود در آن حل شود.


منبع:نمناک

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز