خبرگزاری کار ایران

فوت و فن‌های تهیه رب انار خانگی

asdasd
کد خبر : ۹۹۲۵۰۷

طرز درست کردن رب انار خانگی به علاوه فوت و فن‌های طلایی تهیه این رب خانگی را در گزارش زیر بخوانید.

به گزارش ایلنا، رب انار یکی از خوشمزه‌ترین چاشنی‌های غذاهای ایرانی است. در گذشته رب انار را فقط می‌توانستید از بیرون تهیه کنید چون آماده کردن دانه‌های انار برای تهیه رب انار کار چندان آسانی نبود. امروزه با وجود دستگاه‌های برقی مثل آبمیوه‌گیری و مخلوط کن و غذاساز به راحتی می‌توانید رب انار خانگی تهیه کنید. طرز درست کردن رب انار خانگی به علاوه فوت و فن‌های طلایی تهیه این رب خانگی را در گزارش زیر بخوانید.

مواد لازم برای ۱ کیلو رب انار

انار پوست نازک و با کیفیت: ۸ کیلوگرم

نمک: ۱ قاشق چایخوری

 

فوت و فن‌های تهیه رب انار خانگی

طرز تهیه رب انار خانگی:

مرحله اول: دانه کردن انارها

ابتدا انارها را بشورید و دان کنید. در واقع به نظر می‌رسد سخت‌ترین قسمت درست کردن رب انار همین دانه کردن انارهاست. بهترین و راحت‌ترین روش دانه کردن انار این است که سر و ته انار را با چاقو جدا کنید و سپس آن را از وسط به دو قسمت تقسیم کنید. حالا با استفاده از یک گوشتکوب یا پشت قاشق به پشت انار ضربه بزنید تا دانه انار جدا شده و فقط پوست انار باقی بماند. خواص پوست انار هم برای سلامت بدن بی‌نظیر است، پوست‌های انار را دور نیندازید. اگر دانه خراب یا قهوه‌ای در بین دانه‌های انار بود آن را دور بریزید تا طعم رب انار شما خراب نشود.

مرحله دوم: آب گرفتن انار

برای گرفتن آب انار هم می‌توانید از آبمیوه‌گیری دستی استفاده کنید و هم غذاساز و مخلوط کن. در این صورت بعد از آبگیری دانه‌های انار را از صافی باید جدا کنید تا فقط آب انار باقی بماند. روش سنتی هم این ست که دانه‌های انار را در یک قابلمه بزرگ بریزید و ۳ لیوان آب برای این مقدار دانه انار اضافه کنید. اجازه دهید روی شعله ملایم گاز دانه انارها آب بیندازند و نرم شوند.

سپس دانه‌های انار را در یک قابلمه بزرگ آبکش کنید. آب انار را از تفاله‌ها جدا کنید. سپس با پشت دست یا ته یک کفگیر یا قاشق دانه‌های انار را به کف آبکش بسابید تا خوب آب‌شان گرفته شود. کمی هم با دست فشار دهید تا کاملا آب انار جدا شود و فقط هسته سفید انار باقی بماند.

 

فوت و فن‌های تهیه رب انار خانگی

 

مرحله سوم: پختن آب انار برای رب انار

آب انارها را در همان قابلمه بزرگ روی حرارت گاز بگذارید تا بجوشد. وقتی آب انار جوش آمد کف روی آن را جمع کنید و آب انار را مرتب هم بزنید تا سر نرود. آب انار را ۵ یا ۶ ساعت روی شعله ملایم گاز هم بزنید. زمانی که رنگ آب انار تغییر کرد و شروع به قل زدن کرد رب انار کم کم در حال آماده شدن است. رب انار در این مرحله در حال غلیظ شدن است پس مرتب هم بزنید تا ته نگیرد و نسوزد.

مقداری نمک در این مرحله اضافه کنید تا رب انار کپک نزند. یادتان باشد رب انار بعد از سرد شدن غلیظ‌تر می‌شود پس اجازه ندهید روی گاز بیش از حد غلیظ شود. اگر رب انار بیش از حد غلیظ شود خیلی سفت می‌شود و اگر هم شل و آبکی باشد در یخچال هم کپک می‌زند پس آن را به غلظت مناسب برسانید یعنی نه خیلی شل و آبکی و نه خیلی غلیظ.

فوت و فن‌های روش تهیه رب انار خانگی و خواص آن

 

فوت و فن‌های تهیه رب انار خانگی

 

*اگر انار پوست نازک و با کیفیت باشد از هر ۸ کیلو انار یک کیلوگرم رب انار به دست می‌آید. اما اگر انار پوست کلفت باشد ده کیلوگرم انار برای یک کیلوگرم رب انار کافی است.

*از یک قابلمه بزرگ برای درست کردن رب انار استفاده کنید. به این ترتیب رب انار شما خوشرنگ‌تر می‌شود.

*رب انار را در مقدار کم در حد همان یک کیلوگرم برای مصرف خانگی درست کنید. چون هر چه مقدار انار کمتر باشد رب انار کمتر روی حرارت می‌ماند و قرمزتر و خوشرنگ‌تر می‌شود. بهترین رنگ برای رب انار قهوه‌ای روشن است. رب انار سیاه نشانه سوختگی رب انار است.

*این مدل رب انار به رب انار گوشتی معروف است چون گوشت انار هم در رب انار هست. اما اگر آب انار را از آبکش خیلی ریز رد کنید رب انار شما حالت شیره پیدا می‌کند.

*رفع تلخی رب انار کار آسانی نیست. در واقع علت اصلی تلخ شدن رب انار ته گرفتن آن است. اگر در حال پخت رب انار متوجه تکه‌های سوخته و ته گرفتی شدید سریعا آن‌ها را از رب انار خارج کنید.

*اگر می‌خواهید یک رب انار سیاه رنگ و غلیظ داشته باشید یک قطعه آهن تمیز را روی شعله ملایم گاز داغ و سرخ کنید. زمانی که رب انار را می‌پزید تکه آهن گداخته را داخل رب انار بیندازید. این مدل رب انار سیاه را شمالی‌ها برای درست کردن خورش فسنجان مجلسی استفاده می‌کنند.

*دلیل ترش شدن رب انار یا شیرین و یا ملس شدن رب انار به طعم دانه‌های انار شما بستگی دارد. شمالی‌ها معمولا رب انار را با انار ترش درست می‌کنند و به همین دلیل رب انار شمالی معمولا ترش است.

*برای تهیه سس انار هر بار مقداری آب جوشیده به رب انار به مقداری که می‌خواهید مصرف کنید اضافه نمایید.

*رب انار قجری تیره و سفت است و به قول معروف رب انار گوشتی است. برای تهیه رب انار قجری آنقدر رب انار را می‌جوشانند که رب کاملا سفت و تیره شود.

*خواص رب انار و انار برای کبد و درمان و پاکسازی کبد چرب بی‌نظیر است.

*خواص انار و رب انار در طب سنتی ایرانی و اسلامی برای رفع یبوست به خاطر فیبر فراوان موجود در آن از قدیم‌الایام مورد توجه بوده است.

*خواص انار و رب انار برای لاغری به خاطر پلی فنول‌های موجود در آن است که کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد.

*خواص انار و رب انار برای تصفیه خون، درمان آفت و جوش دهان از طریق استفاده موضعی از رب انار بر روی ناحیه مورد نظر، تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا و نیر تقویت سیستم عصبی و قلبی عروقی در طب سنتی بسیار مورد توجه است.

*در رژیم‌های لاغری و کاهش وزن بهترین زمان خوردن رب انار به صورت ناشتا به همراه کمی گلپر است.

*در طب سنتی اسلامی و ایرانی طبع انار و رب انار تر و قابض و و سرد است و بهتر است با مسهل میل شود. اگر انار را با عسل مخلوط کرده و هر روز چند قطره در بینی بچکانید از رشد پولیپ در بینی پیشگیری می‌کند.

*از رب انار در طرز تهیه فسنجان، مرغ ترش، ترشی بادمجان شکم پر و … و سرو کنار انواع غذاها مثل اکبر جوجه می‌توانید استفاده کنید.

منبع: مجله کوروش

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز