خبرگزاری کار ایران

برای رفع ترک‌های پوستی بارداری چه کنیم؟

asdasd
کد خبر : ۹۸۷۰۶۵

ترک های پوست ناشی از حاملگی مشکل رایج اکثر بانوان در این دوران است. دلایل زیادی برای ایجاد این ترک ها وجود دارد که از میان آنها می توان به تغییرات هورمونی، کاهش چربی در ناحیه شکم پس از زایمان، انعطاف کم پوست، و ... اشاره کرد.

به گزارش ایلنا، در نواحی مختلف بدن به دلیل تجمع چربی خط هایی ایجاد می شوند. این خط ها معمولاً در ناحیه شکم، سینه، ران ها، باسن، پشت بازوها قابل رؤیت هستند. برای رفع ترک های پوستی باید صبر و شکیبایی به خرج دهید.

علت ترک شکم چیست؟

علت ترک شکم در بارداری به دو عامل منجر می شود. در ابتدا ترک فیزیکی پوست که در حاملگی اتفاق می افتد. از آنجایی که بدن سریعتر از پوست گسترش می یابد، پوست ترک برمی دارد و پاره می شود. زخم ناشی از این پارگی ترک شکم در بارداری نامیده می شود.

عامل دوم، که هنوز هم موضوع بحث در میان کارشناسان است لایه شدن پوست با افزایش سطح هورمون در حاملگی است. در این صورت هورمون ها آب بیشتری را به پوست جذب می کنند که باعث می شود پیوندهای بین الیاف کلاژن شل شود. این مسئله باعث می شود پوست راحت تر کشیده شود و ترک بردارد.

ترک شکم در بارداری کجا و کی شکل می گیرند؟

در حالی که علائم کششی معمولا در سه ماهه آخر بارداری (ماه ششم یا ماه هفتم بارداری) قابل مشاهده است، بعضی از زنان با بزرگ شدن شکم این ترک ها را مشاهده می کنند. در خانم هایی که پوست نازکی دارند علائم کششی صورتی ظاهر می شوند، در حالی که در خانم هایی که پوست تیره تر دارند علائم کششی روشن تر از پوست اطرافش می باشد. الگوی توسعه این ترک ها در سه مرحله خلاصه می شود.

آیا علائم ترک شکم در بارداری متفاوت است؟ ترک شکم، خطوطی که در شکم و مناطق دیگر بدن ایجاد می شود، یک نگرانی پوستی شایع در حاملگی می باشد.

مراحل ایجاد ترک شکم در بارداری

مرحله 1:

ترک اولیه به رنگ صورتی ظاهر می شود و ممکن است باعث خارش شود. پوست اطراف ترک ها ممکن است "مسطح" و "نازک " به نظر برسد.

مرحله 2:

به تدریج ترک ها از نظر طولی و عرضی بزرگ می شوند و به رنگ قرمز یا بنفش تبدیل می شوند.

مرحله 3:

هنگامی که ترک ها بالغ شوند، رنگ قرمز / صورتی خود را از دست می دهند. در ماههای پس از حاملگی، ترک ها شروع به از بین رفتن می کنند و به رنگ نقره ای یا سفید تبدیل می شوند. همچنین ممکن است از نظر شکل و طول نامنظم شوند.

اکثر خانم ها در دوران بارداری ترک شکم را مشاهده می کنند، اما این ترک ها روی سینه ها، ران ها، کمر، ناف و باسن نیز دیده می شود. این ترک ها در هر جایی از بدن ظاهر می شوند، اما به احتمال زیاد در مکان هایی که مقدار زیادی چربی ذخیره می شود بیشتر دیده می شوند.

درمان خانگی ترک شکم در بارداری

محصولات آرایش بهداشتی زیادی از قبیل کرم ها و لوسیون ها در داروخانه ها برای رفع این ترک ها وجود دارند. عمل های جراحی زیبایی نیز در این زمینه صورت می گیرند که هم هزینه آن زیاد است و هم ممکن است نتیجه اش آنطور که انتظارش را دارید از آب در نیاید.

بهتر است بدانید که ترک های پوستی به سرعت و به طور کامل از بین نمی روند. اما می توان اثر آنها را کمتر کرد. بهترین زمان برای درمان ترک های پوستی در اسرع وقت و به محض مشاهده آنهاست، زمانی که اولین ترک ها را در بارداری روی شکم خود مشاهده می کنید و یا حتی به نظر برخی دیگر پیش از ایجاد و رؤیت ترک ها باید دست به کار شد. برای پیشگیری و رفع ترک ها باید پوست را مرطوب نگه داشت و از خشک شدن آن جلوگیری کرد. هرچه پوستتان نرم تر و منعطف تر باشد، ترک های کمتری ممکن است روی پوست شما پدیدار شود.

 برای رفع ترک‌های پوستی بارداری چه کنیم؟

یکی از پر طرفدارترین روغن ها در دوران بارداری برای جلوگیری و رفع ترک های پوستی روغن زیتون است

1- روغن درمانی

ماساژ منظم نواحی شکم، ران ها، سینه، باسن، و ... با روغن ها به نرم شدن پوست شما کمک می کند و می تواند از ایجاد ترک های پوستی جلوگیری کند. روغن های رایجی که در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرند به شرح زیر هستند.

* روغن زیتون

یکی از پر طرفدارترین روغن ها در دوران بارداری برای جلوگیری و رفع ترک های پوستی روغن زیتون است. مقداری روغن زیتون کف دستان خود بریزید و ناحیه شکم، و دور ناف و پهلوهای خود را به طور منظم ماساژ دهید. بلافاصله پس از مالیدن روغن روی ترک های پوستی حمام کنید. ممکن است این کار یک فرآیند زمان بر باشد، اما ارزشش را دارد.

همچنین می توانید روغن زیتون را با آب و سرکه مخلوط کنید و به عنوان کرم شب از آن استفاده کنید. استفاده از روغن زیتون باعث لایه برداری و رطوبت پوست می شود.

درمان‌های خانگی برای رفع ترک شکم در بارداری

* ویتامین E

روغن ویتامین E را با مرطوب کننده مورد علاقه خود ترکیب کنید و به طور منظم روی ترک های پوستی بمالید.

* سایر روغن ها

شما همچنین می توانید از سایر روغن ها مانند روغن بادام، روغن نارگیل، روغن کرچک، روغن آواکادو، و روغن ویتامین E استفاده کنید(خواص قرص ویتامین e، میزان مصرف و عوارض جانبی آن). می توانید همه این روغن ها را با هم و به نسبت یکسان ترکیب کنید، و یا فقط یکی از آنها را روی پوست خود ماساژ دهید.

* ماساژ با روغن های معطر

این روش یکی از مؤثرترین درمان های خانگی است. شما می توانید به روغن هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم، مانند روغن نارگیل و روغن بادام، چند قطره از روغن های معطر نظیر روغن اسطوخودوس، رز، ژرمانیوم، و سایر روغن های معطر اضافه کنید. با این کار روغن بادام و نارگیل رقیق تر می شوند و به راحتی تمامی مناطق مورد نظر را ماساژ دهید.

* روغن کرچک

روغن کرچک را روی ترک های پوستی بمالید. سپس روی آن را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید. حال یک بطری حاوی آب داغ روی آن بگذارید. 30 تا 40 دقیقه به همین وضع باشید این کار به درمان ترک های پوستی کمک می کند. گرما باعث می شود منافذ پوست باز شوند و جذب روغن راحت تر انجام شود.

2- ژل آلوئه ورا

این گیاه پر طرفدار به از بین برنده ترک های پوستی معروف است. می توانید ژل آلوئه ورا را از داروخانه یا به طور طبیعی و تازه از خود گیاه بدست آورید. ژل را از گیاه تازه آلوئه ورا خارج کنید و به طور روزانه روی نواحی مورد نظر بمالید. این ژل باعث التیام و نرمی پوست شما می شود.

3- سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ منبع غنی از پروتئین است، و استفاده از آن روی ترک های پوستی یک راه حل درمانی مؤثر به شمار می رود. این باور وجود دارد که پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ باعث جوان سازی پوست می شود. سفیده تخم مرغ را با طور منظم روی ترک های پوستی بمالید و تأثیرش را مشاهده کنید. سفیده تخم مرغ حاوی مواد مغذی مفید مانند پروتئین، پتاسیم، ریبوفلاوین و منیزیم است. این مواد مغذی برای سلامتی پوست شما عالی است و می تواند برای بهبود ترک بارداری استفاده شود. در اینجا عملکرد این مواد ذکر شده است:

پروتئین باعث الاستیسیته پوست، ترمیم بافت و رشد بافت می شود.

پتاسیم رطوبت را به پوست شما منتقل می کند و از تبخیر آن جلوگیری می کند.

ریبوفلاوین رادیکال های آزاد سمی در پوست شما را حذف می کند.

 منیزیم پروسه پیری را به تاخیر می اندازد و پوست را جوان و روشن می کند.

ساده ترین راه برای هدایت این مواد مغذی شفابخش به پوست استفاده از سفیده تخم مرغ است. در اینجا چگونگی انجام این کار ذکر شده است:

در یک کاسه کوچک، 2 سفیده تخم مرغ را از زرده ها جدا کنید. توجه داشته باشید 2 سفیده تخم مرغ برای یک منطقه به اندازه صورت کافی است.

سفیده تخم مرغ را تا زمانی که فومی شود هم بزنید.

صورت خود را با آب گرم و پاک کننده ملایم بشویید.

سفیده تخم مرغ را بر روی ترک قرار دهید.

بگذارید سفیده تخم مرغ 15 دقیقه بماند و خشک شود.

سفیده تخم مرغ را با آب گرم بشویید.

پوست را با یک حوله نرم خشک کنید.

4- کره شیا یا کره کاکائو

همانند روغن درمانی، می توانید از کره درمانی هم بهره ببرید. استفاده از کره کاکائو یا کره شیا به عنوان یکی از روش درمانی پر طرفدار برای ترک های پوستی به شمار می رود. استفاده از کره روی ترک های پوستی انعطاف پوست را افزایش داده و از خشکی آن جلوگیری می کند. کره شیا یا کره کاکائو را مستقیماً و به طور منظم روی ترک ها بمالید پس از استعمال کره روی نواحی مورد نظر، آن را بشویید.

5- آب

بدن خود را کاملاً هیدراته نگه دارید. هر روز 10 تا 12 لیوان آب بنوشید. هیدراته و مرطوب نگه داشتن پوست از بسیاری از مشکلات پوستی از جمله ترک های پوستی جلوگیری می کند. همچنین توصیه می شود که میزان مصرف قهوه، چای، و نوشابه را کاهش دهید. زیرا این مواد باعث کم شدن آب بدن می شوند.

 برای رفع ترک‌های پوستی بارداری چه کنیم؟

اب سیب زمینی برای درمان ترک های پوستی دوران بارداری مفید است

6- آب لیمو ترش

آب لیمو اسیدی است و می تواند باعث بهبود و یا کاهش ترک های پوستی شود. روی ترک های پوستی آبلیمو بمالید. بگذارید آبلیمو جذب پوستتان شود. سپس با آب سرد آب بکشید. این کار را هر روز انجام دهید تا نتیجه دلخواه را ببینید.

7- آب سیب زمینی

یک سیب زمینی سایز متوسط را از وسط به 2 قسمت تقسیم کنید. یک تکه را بردارید و روی ترک های پوستی بمالید. بگذارید آب سیب زمینی جذب پوستتان شود. سپس ناحیه مورد نظر را با آب بشویید.

8- اسکراب شکر

اسکراب شکر یک درمان دیگر برای ترک های پوستی است. 1 قاشق غذاخوری شکر را با چند قطره لیمو ترش و مقدار کمی روغن بادام به خوبی مخلوط کنید. حال این مخلوط را روی ترک های پوستی بمالید. این اسکراب باعث لایه برداری پوست های مرده می شود. هر روز پیش از حمام این کار را انجام دهید و شاهد کاهش ترک های پوستی باشید.

9- یخ برای کاهش التهاب ترک شکم

همانطور که می دانید، ترک زخم های کوچکی است که در اثر کشش پوست شکل می گیرد. همانطور که ترک ها بهبود می یابند، این زخم های کوچک می توانند باعث التهاب و تورم شوند، که می تواند علائم ترک را بدتر کند. مالش یخ روی پوست می تواند به کاهش تورم و التهاب کمک کند.

تکه های یخ را در یک حوله بپیچید تا یخ به طور مستقیم در تماس با پوست قرار نگیرد. با شکم شروع کنید. یخ را تا 10 دقیقه روی پوست نگه دارید، سپس به ران بروید و ده دقیقه دیگر یخ را روی پوست نگه دارید. این کار را برای تمام قسمتهای بدن تکرار کنید.

منبع:بیتوته

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز