خبرگزاری کار ایران

طرز تهیه کیک یزدی

asdasd
کد خبر : ۹۸۷۰۶۴

روش های متفاوت تهیه کیک یزدی زعفرانی خوشمزه و نرم و نکات مهم پخت آن را در ادامه بخوانید.

به گزارش ایلنا، کیک یزدی یا کیک فنجانی که درواقع همان کاپ‌کیک و مافین فرنگی‌هاست، از جمله قدیمی‌ترین و نوستالژیک‌ترین شیرینی‌های ایرانی و از انواع کیک ساده خانگی و اسفنجی است. ۲ طرز تهیه کیک یزدی زعفران خوشمزه و نرم بدون ماست (با شیر) و با ماست و نکات مهم پخت کیک یزدی را در ادامه بخوانید.

  • مواد لازم

تخم مرغ: ۳ عدد

آرد: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

روغن مایع: یک‌سوم لیوان فرانسوی دسته‌دار

شکر: یک‌پنجم لیوان فرانسوی دسته‌دار

شیر: دوسوم لیوان فرانسوی دسته‌دار (یا ماست سفت و بدون آب یک لیوان فرانسوی دسته‌دار)

زعفران دم‌کرده غلیظ: یک قاشق غذاخوری

وانیل: یک‌چهارم قاشق غذاخوری

گلاب: یک‌چهارم لیوان فرانسوی دسته‌دار

بیکینگ پودر: یک قاشق غذاخوری

کپسول کیک یزدی یا کاغذ کیک یزدی

کنجد به مقدار دلخواه

طرز تهیه کیک یزدی

 

  • طرز تهیه

برای درست کردن یک کیک یزدی ساده و خوشمزه قبل از هر کاری فر را روشن کنید و در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. برای آماده کردن مایه کیک یزدی ابتدا باید شکر، تخم مرغ و وانیل را با هم ترکیب کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شود. سپس روغن را اضافه کنید و هم بزنید. وقتی که روغن هم کاملا مخلوط شد کم‌کم شیر یا ماست را اضافه کنید و حین اضافه کردن مرتب ترکیب را هم بزنید. سپس گلاب و زعفران را اضافه کنید.

برای اضافه کردن آرد به مواد تدریجی عمل کنید و آرد را کم‌کم اضافه کنید. اما قبل از اضافه کردن آرد باید آن را با بیکینگ پودر ترکیب کنید و دو بار الک کنید. در واقع مقدار آرد بعد از الک کردن باید ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار باشد. سپس آرد و بیکینگ پودر الک شده را به سایر مواد کم کم اضافه کنید و در همین حین هم بزنید. نکته مهم: برای درست کردن کیک یزدی از جوش شیرین استفاده نکنید، همان بیکینگ پودر برای پف کردن انواع کیک ساده و اسفنجی مثل کیک یزدی کافی است.

برای درست کردن کیک یزدی باید قالب کیک یزدی داشته باشد. کف قالب کپسول‌های کاغذی کیک یزدی را بچینید و در هر کپسول تا سه‌چهارم حجم کپسول مایه کیک بریزید و روی آن‌ها کنجد بپاشید. با قاشق یک علامت ضربدر هم روی مایه کیک یزدی بزنید تا در فر پف کند و ترک بخورد. قالب کیک را به مدت ۱۵ یا ۲۰ دقیقه در فر بگذارید تا بپزد. حین پخت کیک در فر به هیچ عنوان درِ فر را باز و بسته نکنید تا پف کیک نخوابد و بافت کیک اسفنجی پیدا کند.

بعد از ۱۵ دقیقه وقتی سطح کیک طلایی شد و پف کرد با نوک چنگال یا خلال دندان میزان پخت کیک را امتحان کنید. اگر خلال دندان خشک از کیک بیرون آمد کیک یزدی آماده است، اما اگر به نوک چنگال یا خلال دندان مایه خیس کیک چسبیده بود ۵ یا ۷ دقیقه دیگر صبر کنید تا کیک شما بپزید. برای درست کردن کیک فنجانی یا همان یزدی از کشمش یا گردو خرد شده هم در مایه کیک می‌توانید استفاده کنید، می‌توانید مقداری ۲ الی سه قاشق آب پرتقال یا اسانس موز به مایه کیک هم اضافه کنید تا کیک فنجانی با عطر و طعم موز یا پرتقال یا هر میوه دیگری که دوست دارید داشته باشید. در صورت تمایل می‌توانید روی کیک یزدی را با خامه فرم گرفته قنادی تزیین کنید و زیباترش کنید.

طرز تهیه کیک یزدی

  • طرز تهیه کیک یزدی بدون فر و در ماهیتابه

طرز تهیه کیک یزدی با ماست یا بدون ماست (با شیر) بدون فر هم امکان‌پذیر است. اگر فر یا توستر ندارید از قابلمه برای درست کردن کیک‌یزدی استفاده کنید و به جای کپسول کاغذی کیک‌یزدی هم از فنجان استفاده کنید و سه‌چهارم حجم فنجان را با مایه کیک پر کنید. برای این کار در یک قابلمه به اندازه نصف ارتفاع فنجان‌ها آب بریزید و روی شعله گاز قرار دهید تا آب جوش بیاید. بعد از اینکه آب جوش آمد فنجان‌ها را در قابلمه بچینید.

اجازه دهید فنجان‌ها به مدت ۱۵ دقیقه روی شعله متوسط گاز بمانند (درِ قابلمه را باز بگذارید) سپس بعد از ۱۵ دقیقه زیر اجاق را خاموش کنید و یک پارچه تمیز روی قابلمه قرار دهید. ده دقیقه به همین صورت زمان دهید تا فنجان‌ها داخل قابلمه باشند و به هیچ عنوان پارچه را از درِ قابلمه را برندارید تا پف کیک نخوابد. بعد از ده دقیقه کیک یزدی‌ها آماده هستند. کیک یزدی‌ها را از قابلمه بیرون بیاورید و بگذارید تا خنک شوند.

منبع: مجله کوروش

 
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز