خبرگزاری کار ایران

تفاوت درمان شوره سر چرب و خشک

asdasd
کد خبر : ۹۸۵۵۸۲

شوره سر شایع‌ترین بیماری مو است و هر روز بسیاری از افراد برای حل این معضل به داروخانه مراجعه می‌کنند.

به گزارش ایلنا، با اینکه اکثر مردم می‌دانند، شوره سر چیست به دلیل اینکه معمولاً در تشخیص نوع شوره سر اینکه شوره سرشان چرب است یا خشک اشتباه می‌کنند و همین موضوع در بسیاری از موارد باعث می‌شود، محصولات نادرستی استفاده کرده و شوره سرشان بیشتر شود. به همین دلیل هم تصمیم گرفتیم در این مقاله دو نوع اصلی شوره سر (شوره سر چرب و خشک) را با هم مقایسه کرده و روش درمان هر کدام را توضیح دهیم.

زمانی که پوست کف سر پوسته پوسته می‌شود، پوسته هائی به وجود می‌آیند که به آن‌ها شوره سر گقته می‌شوند. این پوسته‌ها پس از جدا شدن از پوست کف سر، روی مو یا روی شانه‌ها و کمر به شکلی شبیه دانه‌های نمک قابل مشاهده هستند و به همین دلیل به آن‌ها شوره گفته می‌شود.

این پوسته ها، سلول‌های مرده کف سر هستند و به طور طبیعی هنگام حمام کردن از کف سر جدا شده و به همین دلیل قابل مشاهده نیستند. اما زمانی که میزان پوسته پوسته شدن کف سر زیاد شده و تشدید شود، این پوسته در طول روز هم از کف سر جدا شده و درنتیجه مشکل شوره سر به وجود می‌آید.

شوره سر بسته به نوع پوست کف سر دو نوع کلی دارد: شوره سر چرب و شوره سر خشک.

عاملی که معمولاً مردم در تشخیص نوع شوره سرشان دچار اشتباه شوند، زمانی است که پوست کف سر و جنس موهایشان با هم تفاوت دارد. به این معنی که پوست کف سرشان چرب است، اما موهایشان خشک است. یا پوست سرشان خشک است و موهایشان چرب است. در این موارد تشخیص نوع شوره برای اکثر مردم سخت است؛ بنابراین اولین مرحله درمان شوره سر، تشخیص شوره سر خشک و شوره سر چرب است. بدون در نظر گرفتن این موضوع درمان شوره سر نتیجه بخش نیست. برای کمک به این موضوع درجدول زیر به طور ساده تفاوت شوره سر چرب و خشک را ذکر می‌کنیم.

تفاوت درمان شوره سر چرب و خشک

با توجه به تفاوت زیادی که دو نوع شوره سر چرب و خشک دارند، در شوره سر چرب باید از محصولاتی استفاده کنید تا چربی کف سر شما را کم و از کف سر لایه برداری کرده و خاصیت ضد قارچی داشته باشند. اما برای درمان شوره سر خشک باید از محصولاتی استفاده کنید که رطوبت و چربی پوست کف سر شما را افزایش دهند.

محصولاتی که برای درمان شوره سر چرب به کار می‌روند، معمولاً شامپو‌ها یا محلول‌های ضد شوره هستند که در ترکیبات شان یکی از محصولات زیر وجود دارد: زینک پریتیون، سلنیوم سولفاید، سالیسیلیک اسید، کتوکونازول، روغن درخت چای یا کلتار.

محصولاتی هم که برای درمان شوره سر خشک به کار می‌روند معمولاً از نرم کننده‌های مو یا روغن‌های مو و کف سر باید استفاده کنید. این محصولات معمولاً در ترکیبات شان روغن آرگان، روغن نارگیل، روغن جوجوبا، شی باتر، و ترکیبات ضد التهاب و ضد خارش دارند.

بهترین محصولات درمان شوره سر خشک عبارتند از: روغن آرگان پرووا، روغن نارگیل آرمان، سرم نرم کننده مو اویدرم، سرم مو کریستال

توجه کنید، اگر از محصولات درمان شوره سر چرب برای درمان شوره سر خشک استفاده کنید، باعث خشکی شدیدتر و قرمزی پوست کف سر شما شده و شوره‌های سر خشک افزایش می‌یابند. اگر از محصولات شوره سر خشک هم که چربی کف سر را افزایش می‌دهند، برای درمان شوره سر چرب استفاده کنید، چربی سر شما زیادتر شده و در نتیجه علائم شوره سر شما بسیار بدتر و شدیدتر می‌شوند.

نکات مهم در درمان شوره سر خشک و شوره سر چرب

با آب گرم دوش نگیرید: دوش گرفتن با آب گرم، باعث التهاب و تحریک کف سر شده و هر دو نوع شوره سر چرب و خشک را بدتر می‌کند. این موضوع به خصوص برای شوره سر خشک بسیار بیشتر قابل مشاهده است. در ضمن اگر شوره خشک دارید، مدت زمان دوش گرفتن کوتاه باشد. ماندن زیاد زیر آب، چربی کف سر را شسته و باعت خشک شدن بیشتر پوست کف سرتان شده و شوره سرتان شدیدتر می‌شود.

شوره سر درمان قطعی و دائمی ندارد: هیچ یک از دو نوع شوره سر چرب و خشک درمان قطعی و دائمی ندارند. شوره یک بیماری مزمن است و فقط می‌توان آن را کنترل کرده و عوارض آن را کم کرد. البته در بسیاری از موارد پس استفاده از محصولات ضد شوره عنوان شده در بالا شوره سر به طور کامل از بین می‌رود. اما هیچ محصولی نمی‌تواند تضمین کند تمام موارد شوره را به طور کامل می‌تواند درمان کند.

شامپو‌ها و حالت دهنده‌های مو ممکن است شوره را تشدید کنند:محصولات مو یکی از عوامل اصلی شوره زدن سر هستند. شامپوهائی که دارای ترکیباتی روغنی برای کسانی که کف سرشان چرب است و شامپوهائی که شوینده‌های قوی دارند برای کسانی که کف سرشان خشک است، ممکن است باعث شوره زدن سر و شدیدتر شدن عوارض آن بشوند. پوست کف سر بسیاری از مردم هم به حالت دهنده‌های مو مثل اسپری‌ها و ژل‌های مو حساسیت داده و شوره می‌زند. به همین دلیل اگر سرتان شوره دارید، بهتر است قبل از انتخاب و خرید محصولات مو با یک دکتر داروساز یا پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

شوره سر خشک زمستان‌ها شدیدتر می‌شود: در فصل زمستان به دلیل خشکی هوا، رطوبت کف سر کم شده و کسانی که مشکل شوره سر خشک دارند معمولاً شوره سرشان در فصل زمستان شدیدتر می‌شود. بهتر است در فصل زمستان در خانه از دستگاه بخور استفاده کنید تا خشکی پوست کف سرتان کمتر شود.

در این گزارش سعی شد تفاوت شوره سر چرب و خشک را توضیح داده و محصولات لازم برای درمان هر نوع از این شوره‌ها را معرفی نمائیم. اما لازم است به این نکته توجه داشته باشید که اگرچه شوه سر بیماری شایعی در بین افراد است، اما بهتر است درمان آن زیر نظر متخصصین پوست و مو انجام شود.

منبع: روزیاتو

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز