خبرگزاری کار ایران

۹ خاصیت باورنکردنی کدو حلوایی

asdasd
کد خبر : ۹۸۰۰۳۰

در فصل سرما، کدوحلوایی از بدن ما در برابر انواع ویروس‌ها محافظت می‌کند؛ چون حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است و باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن می‌شود.

به گزارش ایلنا، کم‌کم زمان آن رسیده است که در بازار میوه و تره‌بار کدو‌های گرد و قلمبه نارنجی‌رنگ خودنمایی کنند. خوشبختانه هر روز که می‌گذرد اطلاعات عامه مردم در خصوص فواید میوه‌ها و سبزیجات بیشتر می‌شود و اگر ملاحظات اقتصادی اجازه دهند بدون شک سبد خانواده‌ها پر می‌شود از مواد غذایی سالم. کدوحلوایی نیز جزو آن مواد غذایی سالم و مغذی است که به فصلش باید از مصرف آن غافل نشوید. انواع مختلفی از این نوع کدو‌ها وجود دارد که ما بیشتر با دو نوع گرد و گلابی‌شکل آن آشنا هستیم. کدو حلوایی علاوه بر اینکه خوشمزه است و می‌توان از آن در تهیه انواع غذا‌ها و کیک و دسر و ... استفاده کرد، فواید زیادی نیز برای بدن دارد. به این ترتیب که از گوشت آن گرفته تا تخمه‌هایش قابل خوردن و مفید هستند. در ادامه این مطلب شما را با گوشه‌ای از فواید این کدوی نارنجی بیشتر آشنا می‌کنیم.

ارزش غذایی کدوحلوایی

کدوحلوایی یک ماده غذایی بسیار مغذی با میزان کالری اندک است. هر ۱۰۰ گرم از این ماده غذایی حاوی مواد زیر است:

انرژی ۲۰ کیلوکالری

ویتامین ث ۸ درصد نیاز روزانه

پتاسیم ۷ درصد نیاز روزانه

مس، منگنز و ریبوفلاوین ۵ درصد نیاز روانه

ویتامین‌ای ۴ درصد نیاز روزانه

آهن ۳ درصد نیاز روزانه

تقویت سیستم ایمنی بدن

در فصل سرما، کدوحلوایی از بدن ما در برابر انواع ویروس‌ها محافظت می‌کند. چون حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است و باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن می‌شود. رنگ نارنجی این کدوی خوشمزه سرشار از کاروتنوئید‌ها است. در بین این ترکیبات، بتاکاروتن برای سلامتی فوق‌العاده است، چون به بدن کمک می‌کند تا ویتامین A تولید کند. این ویتامین نیز سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و با ابتلا به بیماری‌های فصل سرما مقابله می‌کند. نتایج پژوهش‌های اخیر نشان داده است که این ویتامین برای سلامت روده‌ها بسیار ضروری است، چون باعث تقویت پرز‌هایی که سطح آن را پوشانده می‌شود و به این ترتیب به مقابله با عفونت‌ها کمک زیادی می‌کند. علاوه براین، ویتامین A می‌تواند از پیری زودهنگام قدرت بینایی پیشگیری کرده و باعث تقویت آن شود.

مناسب برای سلامت چشم‌ها

دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد کدوحلوایی برای سلامت چشم‌ها مفید است. اول اینکه همان‌طور که گفته شد سرشار از بتاکاروتن است و به شبکیه چشم کمک می‌کند تا نور بیشتری جذب کند؛ بنابراین قدرت بینایی را سالم نگه می‌دارد. علاوه براین ترکیب مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در این ماده غذایی باعث حفاظت چشم‌ها در برابر دژنراسیون ماکولای چشم مربوط به پیری می‌شود. نتایج پژوهشی که در آمریکا انجام شده نشان می‌دهد افرادی که از دژنراسیون ماکولای چشم رنج می‌برند می‌توانند با مصرف مکمل حاوی ترکیب زینک، ویتامین C، ویتامین E، بتاکاروتن و مس سرعت پیشرفت بیماری را کاهش دهند. خوشبختانه کدوحلوایی نیز این ویتامین‌ها و مواد معدنی را به طور یکجا دارد و مصرف منظم آن می‌تواند به سلامت چشم‌ها کمک زیادی بکند.

دارای خواصی برای پوست

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کدوحلوایی بخصوص بتاکاروتن، ویتامین C و ویتامین E موجود در آن برای سلامت پوست مفید هستند. نتایج پژوهش‌ها نشان داده است که بتاکاروتن برای حفاظت پوست در برابر اشعه‌ی ماورای بنفش خورشید مؤثر است. یادتان باشد که مصرف مواد غذایی سرشار از بتاکاروتن مانند کدوحلوایی می‌تواند باعث بهبود بافت و ظاهر پوستتان شود.

گزینه‌ای برای مقابله با سندرم متابولیک

سندرم متابولیک باعث بروز یک سری مشکل در سلامتی می‌شود. اگر نمی‌دانید که این سندرم به چه معنایی است باید بگوییم که بزرگی و چاقی در ناحیه شکم را سندرم متابولیک می‌گویند. متأسفانه این مشکل نیز با بیماری‌های دیگری مانند پرفشاری خون، مشکلات قند خون و میزان تری گلیسیرید خون در ارتباط است. حتماً می‌دانید که عوامل ذکرشده نیز باعث افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی و دیابت می‌شوند. به عقیده متخصصان مصرف مواد غذایی حاوی بتاکاروتن می‌تواند باعث کاهش سندرم متابولیک شود. برای جلوگیری از چاقی شکمی علاوه برای کنترل تغذیه باید تحرک بدنی مناسب نیز داشته باشید.

بسیار مفید برای فشارخون

کدو حلوایی حاوی میزان زیادی پتاسیم است؛ بنابراین تأثیر مثبتی روی سلامت عروق دارد. توصیه می‌کنیم برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و کنترل فشارخونتان از خواص کدوحلوایی و تخمه‌های آن غافل نشوید.

التیام بخش سوختگی‌ها

اگر در حین آشپزی یا کار‌های خانه دچار سوختگی و یا بریدگی و خراش روی پوست شده باشید می‌توانید از کدوحلوایی استفاده کنید. گوشت کدوحلوایی خام می‌تواند جای سوختگی و زخم‌های سطحی را تسکین دهد. برای این کار مقداری کدو را له کرده و روی پوست قرار دهید تا احساس سوزش آن برطرف شود.

مناسب برای رفع یبوست

افرادی که به طور مرتب دچار یبوست می‌شوند می‌توانند از فواید کدوحلوایی بهره‌مند شوند. چون این کدوی خوش‌رنگ سرشار از فیبر است و خاصیت ضدیبوستی دارد. کدوحلوایی برای افرادی که به مشکلات روده دچار هستند نیز توصیه می‌شود. تخمه‌های کدوحلوایی سرشار از آهن است و به این ترتیب برای مقابله با کم‌خونی و خستگی مفید هستند. اگر مضطرب هستید و استرس زیادی دارید و یا از سندرم پیش از قاعدگی رنج می‌برید از خوردن تخمه‌های کدو غافل نشوید.

راهی برای تقویت دندان‌ها و استخوان‌ها

کدوحلوایی حاوی میزان قابل توجهی فسفر است و به این ترتیب می‌تواند برای تقویت استخوان‌ها و مینای دندان‌هایتان مفید باشد. واقعیت این است که برای سلامتی عمومی بدن نباید به مصرف یک ماده غذایی بسنده کرد. به عنوان مثال سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها را نباید صرفاً به شیر و محصولات لبنی سپرد. بلکه در کنار آن باید به میوه و سبزیجاتی مانند کدوحلوایی نیز اعتماد کرد.

خاصیت ضدالتهابی

تخمه‌های کدوحلوایی خاصیت ضدالتهابی دارند و برای تسکین مجاری ادراری و گوارشی مفید هستند. برای مقابله با عفونت ادراری می‌توانید در کنار درمان‌های معمول از تخمه‌های کدوحلوایی نیز استفاده کنید تا التهاب ناحیه از بین برود.

مراقب باشید

اگر دارو‌های خاصی مانند لیتیوم (دارویی برای تثبیت حالت خلقی) مصرف می‌کنید بدانید که کدوحلوایی اندکی خاصیت ادرارآوری دارد و ممکن است برایتان مشکل‌ساز شود. علاوه براین امروزه در فروشگاه‌های مواد غذایی، محصولاتی به فروش می‌رسد که از کدوحلوایی تهیه شده‌اند. اما توصیه ما این است که خودتان این ماده غذایی را تهیه کرده و باسلیقه و مناسب با ذائقه خود مصرف کنید.

منبع: بهداشت نیوز

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز