خبرگزاری کار ایران

چگونه روغن زیتون اصل را تشخیص دهیم؟

asdasd
کد خبر : ۹۶۸۳۹۰

اگر به دنبال خرید روغن زیتون اصل و طبیعی هستید، در این گزارش با ماهمراه شوید تا با روش های تشخیص روغن زیتون اصل و تقلبی بیشتر آشنا شوید.

به گزارش ایلنا، روغن زیتون از روغن های گیاهی چند منظوره است که دارای کاربردهای گسترده ای در زمینه های مختلف از آشپزی گرفته تا طب سنتی و محصولات بهداشتی و آرایشی می باشد و به لطف ترکیبات و مواد مغذی فراوانی که در آن وجود دارد از دیرباز به عنوان یکی از مفید ترین روغن های گیاهی برای سلامتی شناخته شده است.

اما امروزه به دلیل محبوبیت این روغن در میان مردم، متاسفانه برخی افراد سودجو دست به تولید روغن زیتون تقلبی و رقیق زده و با عنوان روغن زیتون اصل به فروش می رسانند، روغن هایی که از ترکیب مقدار ناچیزی روغن زیتون طبیعی با سایر روغن ها به دست آمده یا بر اثر نگهداری نادرست و طولانی مدت خواص خود را از دست داده است.

اگر به دنبال خرید روغن زیتون اصل و طبیعی هستید، در ادامه مطلب با ماهمراه شوید تا با روش های تشخیص روغن زیتون اصل و تقلبی بیشتر آشنا شوید.

روغن زیتون اصل را چگونه بشناسیم؟

اگرچه تشخیص روغن زیتون اصل کار چندان ساده ای نیست اما توجه به برخی نکات ظریف به ما کمک خواهد کرد تا احتمال خرید روغن زیتون تقلبی را تا حد زیادی کاهش دهیم. طعم و بوی روغن زیتون از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه شود:

1. بوی روغن زیتون اصل

بوی روغن زیتون فرابکر، قوی و شبیه عطر زیتون و سبزی است. از خرید روغن زیتون با طعم و بوی ماندگی، کپک زده، ترشیده و فلزی خودداری کنید.

بهترین راه تشخیص بوی روغن زیتون این است که اندکی از آن (1 یا 2 قاشق غذاخوری) را داخل لیوانی ریخته و درب آن را بپوشانید. سپس لیوان را کمی بچرخانید و برای 1 تا 2 دقیقه گرم کنید. بینی خود را به لیوان نزدیک کرده و آن را ببویید، روغن زیتون اصل ممکن است بوی چمن تازه چیده شده، دارچین، میوه های گرمسیری، میوه زیتون سبز یا رسیده داشته باشد.

2. طعم و مزه روغن زیتون اصل

روغن زیتون اصل معمولا تلخ و تند است.

برای تشخیص طعم روغن زیتون مقداری از روغن را بچشید، هنگامی که روغن داخل دهان است از طریق دهان نفس کشیده و عمل بازدم را از طریق بینی انجام دهید، سپس مقداری از روغن را قورت دهید. اگر روغن زیتون، اصل باشد احساس تندی در گلو احساس خواهید کرد، این تندی ممکن است خیلی خفیف بوده یا آنقدر شدید باشد که دچار سرفه شوید.

طعم روغن زیتون اصل تا حدودی تلخ نیز می باشد که به میزان نارس بودن زیتون ها بستگی دارد، اگر روغن زیتون بسیار تلخ باشد از زیتون های نارس به دست آمده است. هرچه زیتون ها موقع برداشت بیشتر رسیده باشند تلخی روغن زیتون نیز کمتر خواهد بود.

نکته: اگر مقدار روغن زیتونی که تست می کنید خیلی کم باشد طعم آن را تنها روی نوک زبان احساس خواهید کرد، در حالی که برای تشخیص درست لازم است مزه را در کل دهان و زبان متوجه شوید.

سایر نکاتی که هنگام خرید روغن زیتون باید به آن ها توجه داشته باشید عبارتند از:

  1. روغن زیتون با قرار گرفتن در معرض نور و گرما عطر و طعم خود را از دست می دهد به همین دلیل روغن زیتون اصل معمولا در بطری شیشه ای تیره رنگ نگهداری می شود، توصیه می شود از خرید روغن زیتون در ظروف روشن و مخصوصا پلاستیکی اجتناب کنید.
  2. از خرید روغن زیتون های ارزان خودداری کنید زیرا هزینه تولید روغن زیتون فرابکر اصل گران است و با قیمت پایین به فروش نمی رسد، اگرچه قیمت بالای روغن زیتون نیز اصل بودن آن را تضمین نمی کند.
  3. روغن های زیتون خالص و تصفیه شده که به عنوان “روغن زیتون” یا “روغن زیتون خالص” فروخته می شوند کیفیت پایینی داشته و طعم کمتری نسبت به روغن زیتون اصل ویرجین دارند.
  4. روغن زیتونی انتخاب کنید که کلمه “روغن زیتون فرابکر” یا “اکسترا ویرجین” روی آن درج شده باشد در این صورت احتمال بیشتری دارد که روغن زیتون اصل خریداری کرده باشید.
  5. روغن زیتون کهنه خریداری نکنید و قبل از خرید به تاریخ برداشت توجه داشته باشید، در صورتی که تاریخ برداشت برای همان سال باشد روغن زیتون بسیار تازه است، اگرچه انتخاب روغن زیتون با تاریخ برداشت یک سال قبل نیز خرید خوبی خواهد بود. از خرید و مصرف روغن زیتون تاریخ گذشته خودداری کنید.
  6. در صورتی که تاریخ برداشت روی بطری روغن زیتون درج نشده به تاریخ بسته بندی آن توجه کنید. اگر روغن زیتون به درستی در کارخانه بسته بندی شده باشد بین 18 ماه تا دو سال بعد از تاریخ بسته بندی می توان با خیال راحت از آن استفاده کرد.
  7. طبق یک گفته قدیمی، هرچه رنگ روغن زیتون سبزتر باشد کیفیت بهتری دارد. اگرجه رنگ روغن زیتون با توجه به نوع زیتون و سایر شرایط آماده سازی متفاوت خواهد بود اما روغن زیتون اصل و خوب معمولا در طیف رنگی بین سبز تا طلایی است.

3. آیا روغن زیتون اصل در یخچال سفت می شود؟

2 تا 4 قاشق غذاخوری روغن زیتون را داخل بطری شیشه ای تمیز بریزید، درب آن را محکم ببندید و بطری را به مدت 24 ساعت داخل یخچال قرار دهید.

اگر بعد از این مدت روغن زیتون، منجمد و از حالت مایع به جامد تبدیل شود روغن تک غیر اشباع و طبیعی است اما اگر روغن به حالت مایع باقی بماند روغن غیر اشباع بوده و روغن زیتون اصل نیست.

منابع : dontwastethecrumbs

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز