خبرگزاری کار ایران

طرز تهیه حلوا مجلسی زعفرانی و نذری خوشمزه

asdasd
کد خبر : ۹۶۰۵۰۶

حلوا با آرد برنج، آرد گندم، تر‌حلوا، حلوا هویج و حلوای گردو یا حتی حلوای ساده با آرد نشاسته از جمله محبوب‌ترین دسرهای خاورمیانه و به خصوص ایران است. در بسیاری از مناطق ایران از زمان‌های قدیم چه برای مراسم شادی و عروسی و جشن‌های مذهبی و چه برای مجلس ختم و عزاداری‌های ملی و مذهبی حلوا پای ثابت سفره و نذری‌هاست.

حلوا با آرد برنج، آرد گندم، تر‌حلوا، حلوا هویج و حلوای گردو یا حتی حلوای ساده با آرد نشاسته از جمله محبوب‌ترین دسرهای خاورمیانه و به خصوص ایران است. در بسیاری از مناطق ایران از زمان‌های قدیم چه برای مراسم شادی و عروسی و جشن‌های مذهبی و چه برای مجلس ختم و عزاداری‌های ملی و مذهبی حلوا پای ثابت سفره و نذری‌هاست. اما چطور می‌توانیم یک حلوای ساده یا  مجلسی نذری زعفرانی طلایی و خوشمزه درست کنیم؟ اصلا طلایی شدن حلوا نیاز به فوت‌‌‌وفن خاصی دارد؟ طرز تهیه حلوا زعفرانی مجلسی زعفرانی طلایی با آرد سفید، آرد گندم یا آرد سنگک را در ادامه بخوانید:

طرز تهیه حلوا مجلسی و نذری زعفرانی طلایی

مواد لازم حلوا

آرد سفید، آرد گندم سبوس‌دار یا آرد سنگک ۲ فنجان سر پر

روغن جامد یا روغن حیوانی ۲ قاشق غذاخوری

روغن مایع یک چهارم فنجان

پودر هل به مقدار لازم

خلال پسته و بادام و پودر نارگیل برای تزیین حلوا

مواد لازم برای تهیه شهد حلوا

آب نصف فنجان

گلاب نصف فنجان

شکر یک و نیم فنجان

زعفران به میزان دلخواه

طرز تهیه شهد

آب و شکر را با هم مخلوط کنید و روی شعله ملایم گاز هم بزنید تا ذرات شکر به طور کامل در آرد حل شوند. در مرحله بعد شکر، زعفران و گلاب را به محلول آب و شکر اضافه کنید و هم بزنید. وقتی که رنگ شهد کاملا زعفرانی شد و شهد قوام گرفت و کمی سفت شد، شعله را خاموش کنید.

طرز تهیه حلوا مجلسی و نذری زعفرانی طلایی

مرحله اول

قبل از هر چیز آرد را الک کنید تا حین پخت گوله‌گوله نشود. آرد را روی شعله ملایم گاز تفت دهید و مرتب هم بزنید تا تمام ذرات آرد به صورت هماهنگ تفت بخورد و بوی خامی آن گرفته شود. زمانی که رنگ آرد کمی تغییر کرد و به رنگ کرمی درآمد، شعله را خاموش کنید. یک بار دیگر آردهای تفت داده شده را الک کنید تا یک حلوای صاف، یکدست و لطیف داشته باشید.

مرحله دوم

 

قرار است یک‌بار دیگر آرد را با روغن هم تفت بدهیم پس همان‌قدر که در مرحله نخست تفت دادن رنگ آرد کمی تغییر کرد و به رنگ کرم درآمد شعله را خاموش کنید. بعد از الک کردن دوباره، آرد را دوباره در ماهی تابه یا قابلمه بریزید و آن را به سمت گوشه‌های ظرف کنار بزنید به نحوی که وسط قابلمه خالی شود. در این مرحله پودر هل، روغن جامد یا حیوانی و روغن مایع را همه با هم اضافه کنید و شعله گاز را روی درجه ملایم تنظیم کنید.

مرحله سوم

مواد فوق را مرتب به هم بزنید تا به رنگ دلخواه حلوایی که می‌خواهید برسید. در این مرحله شهد را به آرامی به ترکیب فوق اضافه کنید و آن‌قدر هم بزنید تا شهد خوب به خورد مواد برود. حالا در صورت دلخواه چند قطره گلاب و در صورت تمایل چند قطره عرق هل  اضافه کنید. وقتی حلوا  به روغن افتاد شعله را خاموش کنید، در ظرف مورد نظرتان سرو کنید و با خلال پسته و بادام و پودر نارگیل یا دارچین تزیین کنید.

فوت و فن‌های طلایی شدن حلوا مجلسی زعفرانی

*برای این‌که رنگ حلوا مجلسی زعفرانی، طلایی شود باید به آرامی و با دقت آرد را تفت بدهید. بوی خامی آرد باید به صورت کامل گرفته شود اما نباید آن‌قدر این تفت دادن ادامه پیدا کند که رنگ حلوا قهوه‌ای و تیره شود. به همین منظور باید شعله در ملایم‌ترین حالت ممکن باشد. برای داشتن یک حلوای طلایی باید صبور باشید و دقایق زیادی را پای گاز به تفت دادن ملایم آرد صرف کنید.

*یادتان باشد آرد بعد از الک و تفت داده شده وزنش کم می‌شود. پس حتما دو فنجان سر پر آرد استفاده کنید.

*اگر حلوای‌ ساده یا مجلسی شما کشدار می‌شود به خاطر این است که گلوتن موجود در آردتان زیاد است. راه‌حل این مشکل این است که مقدار کمی آرد یا پودر نشاسته را به آردتان اضافه کنید.

*برای درست کردن حلوای ساده یا زعفرانی با آرد گندم سبوس‌دار بهترین آرد است. آرد سبوس‌دار مثل آردی که برای تهیه نان سنگک استفاده می‌شود گلوتن پایینی دارد و به همین دلیل حلوا را لطیف‌تر می‌کند. در مجموع در صنعت شیرینی‌پزی هر چه آرد گلوتن کمتری داشته باشد شیرینی ترد‌تر و شکننده‌تر و خوش‌خوراک‌تر از آب در‌می‌آید.

 

آرد نانوایی از نوع آرد سبوس گرفته است و حلوای شما را سفت و کشدار می‌کند.

*قبل از این‌که شهد را به حلوا اضافه کنید دو قاشق شکر روی ترکیب آرد و روغن و هل بپاشید و به سرعت و بی‌وقفه هم بزنید. دانه‌های شکر سبب می‌شود آرد کمی هوا بگیرد و حلوا پف کند. سپس شربت قوام آمده یا شهد را اضافه کنید.

*می‌توانید به جای روغن حیوانی یا جامد، از کره برای درست کردن این ساده سریع، ساده، کم هزینه و خوشگل و خوشمزه ایرانی استفاده کنید.

* در آخرین مرحله و بعد از اضافه کردن شهد، چند قطره گلاب خالص و در صورت تمایل چند قطره عرق هل اضافه کنید تا حلوا مجلسی زعفرانی بوی بی‌نظیری پیدا کند.

 

طرز تهیه حلوا مجلسی زعفرانی و نذری خوشمزه

 

*اگر دوست دارید رنگ حلوا مجلسی زعفرانی شما تیره تر باشد به هیچ وجه آرد را بیش از حد تفت ندهید تا رنگ آرد قهوه ای سوخته شود. این کار باعث می شود حلوا طعم سوختگی بگیرد. کافی است به مدت چند ثانیه و در مرحله آخر تفت دادن، شعله گاز را کمی زیاد کنید و به سرعت و بدون وقفه آرد را هم بزنید و تفت دهید تا رنگ آن فقط کمی و نه بیشتر، طلایی شود. مراقب باشید آرد تیره نشود چون طعم نامطلوبی پیدا می‌کند.

*طرز تهیه حلوا نشاسته‌ای با آرد نشاسته هم مرسوم است.

*برخی هم حلوای ساده یا زعفرانی را به جای شیر با شیر خشک تهیه می‌کنند.

*طرز تهیه حلوای ساده یا زعفرانی چه برای ۲ نفر چه ۴ نفر و ۱۰ باشد چه برای ۵۰ نفر به همین ترتیب است و فقط مقدار مواد آن کم و زیاد می‌شود.

منبع: آشپزی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز