خبرگزاری کار ایران

۱۰ ماده غذایی جادویی برای خداحافظی با یبوست

asdasd
کد خبر : ۹۵۴۵۱۲

یبوست یکی از بیماری‌های رایج در میان مردم است که می‌تواند عوارض زیادی برای بدن داشته باشد.

به گزارش ایلنا، نیازی به خجالت کشیدن نیست، گاهی برای هر انسانی پیش می‌آید که به سختی اجابت مزاج می‌کند. یبوست زمانی رخ می‌دهد که به دلیل انسداد روده بزرگ، فرد نمی‌تواند مدفوع را از بدن دفع کند و یا این امر به سختی و با درد انجام می‌شود.

متخصصان می‌گویند دلایل متعددی در ابتلای فرد به یبوست دخیل هستند. از آن جمله بیماری‌های گوارشی مانند تنبلی کلون که منجر به عبور آهسته مواد از روده می‌شود، دیابت، کم کاری تیروئید و سرطان روده را می‌تواند نام برد.

عوامل دیگری نیز در ایجاد یبوست در فرد تاثیرگذار هستند که رژیم غذایی کم فیبر، استرس، کم تحرکی، کهولت سن و بارداری از آن جمله هستند. در این گزارش ۱۰ ماده غذایی جادویی که می‌تواند مانع از ابتلای فرد به را یبوست بشود را معرفی می‌کنیم.

۱۰ ماده غذایی جادویی برای خداحافظی با یبوست

۱- خانواده توت‌ها

مصرف غذا‌های حاوی فیبر می‌تواند به هضم خوب غذا و جلوگیری از ابتلای فرد به یبوست کمک شایانی کند. خانواده توت‌ها در راس میوه‌هایی قرار دارند که حاوی فیبر بالا هستند. این میوه‌ها شامل تمشک، توت، شاه توت، توت فرنگی و بلوبری می‌شود. هر یک فنجان از این میوه‌ها شامل نزدیک به ۸ گرم فیبر است. در عین حال، به دلیل آنکه این میوه‌ها آب دار هستند می‌توانند به آب رسانی به روده‌ها و فرآیند دفع مدفوع کمک بزرگی کنند.

خانواده توت‌ها را می‌توان روزانه به صورت تنقلات و یا به صورت اسموتی (میوه مخلوط شده) مصرف کرد. متخصصان می‌گویند مصرف خانواده توت‌ها به دلیل داشتن فیبر بالا، بهترین تنقلات برای میان وعده است.

۲- قهوه

اگر زمانی که پس از صرف قهوه صبحگاهی سریعاً به توالت مراجعه می‌کنید، این موضوع اتفاقی نیست. دلیل منطقی برای این کار وجود دارد و آن قهوه‌ای است که مصرف کرده اید. قهوه دارای موادی است که باعث تحریم عضلات روده می‌شود و برای برخی انسان‌ها مانند یک ملین (ضدیبوست) عمل می‌کند.

۳- دانه‌های چیا

دانه‌های چیا بسیار کوچک، اما قوی هستند. هر ۳۰ گرم از دانه‌های چیا دارای بیش از ۱۰ گرم فیبر است که می‌تواند ۴۲ درصد نیاز روزانه بدن را تامین کند. دانه‌های چیا پس از تماس با آب، متورم و بزرگ شده و مانند ژله عمل می‌کند. این عمل باعث می‌شود مدفوع نرم شده و عبور آن‌ها از روده و دفع آن آسان شود.

اگر نتوانستید دانه‌های چیا پیدا کنید، می‌توانید از تخم شربتی استفاده کنید. تخم شربتی از دیرباز در میان ایرانیان رواج دارد و همانند دانه‌های چیا عمل می‌کند و می‌تواند راهکار مناسبی برای جلوگیری از یبوست و دفع راحت مدفوع باشد.

۴- خانواده آلو‌ها

خانواده میوه آلو بهترین درمان برای افراد مبتلا به یبوست است. آلو‌ها دارای فیبر غیرمحلول هستند. این نوع فیبر باعث رسیدن آب به روده بزرگ و اضافه شدن آن به مدفوع تجمع شده می‌شود. همچنین این میوه به دلیل دارا بودن سوربیتول می‌تواند سرعت حرکت مدفوع در روده را افزایش دهد. سوربیتول یک قند الکلی است که در برخی میوه‌ها یافت می‌شود و برای حرکت مناسب روده‌ها بسیار مفید است.

۱۰ ماده غذایی جادویی برای خداحافظی با یبوست

۵- کلم بروکلی

تا به حال به این نکته دقت کرده اید که چرا در برخی موارد کلم بروکلی بوی بدی می‌دهد؟. این بوی بد به دلیل ماده‌ای به نام سولفورافان در آن است. این ماده می‌تواند باعث ایجاد بوی نامطبوع شود، اما مهم‌تر از آن می‌تواند مانع از رشد بیش از حد میکروارگانیسم‌های دستگاه گوارشی شود. این میکروارگانیسم‌ها می‌توانند در فرآیند هضم سالم مواد غذایی در معده و روده تداخل ایجاد کرده و باعث ایجاد یبوست در فرد شود.

۱۰ ماده غذایی جادویی برای خداحافظی با یبوست

۶- حبوبات

حبوباتی مانند نخود، نخود فرنگی، لوبیا و عدس بهترین گزینه برای مصرف افرادی است که به یبوست مبتلا شده اند. این مواد غذایی می‌توانند به سادگی باعث رفع یبوست در افراد شوند، زیرا دارای فیبر بالایی هستند. برای مثال یک فنجان عدس بیش از ۱۵ گرم فیبر دارد. افراد می‌توانند از عدس در سوپ یا سالاد در کنار غذا استفاده کنند. یکی از خوراکی‌هایی که می‌تواند به عنوان تنقلات مصرف شود، لوبیای بو داده است. این خوراکی بسیار مفید است و به دلیل دارا بودن فیبر می‌توان از آن به عنوان تنقلاتی سالم برای کودکان استفاده کرد.

۱۰ ماده غذایی جادویی برای خداحافظی با یبوست

۷- کنگر فرنگی

کنگر فرنگی خاصیت فوق العاده‌ای برای مقابله با یبوست دارد. علاوه بر دارا بودن فیبر، این ماده غذایی دارای اینولین است. اینولین یک "هوموپلی ساکارید" است که به وسیله آنزیم‌های روده هضم نمی‌شود و از سوی باکتری‌های مفید دستگاه گوارش به عنوان غذا جذب می‌شود. این باکتری‌ها در هضم غذا و کارکرد درست دستگاه گوارش بسیار اهمیت دارند. زمانی که در کارکرد سیستم گوارشی تعادل به وجود بیاید، احتمال ابتلای فرد به یبوست کاهش می‌یابد.

۱۰ ماده غذایی جادویی برای خداحافظی با یبوست

۸- انجیر

انجیر یک خوراکی دوست داشتنی و مفید برای سلامت بدن است. خوردن ۵ عدد انجیر در طول روز می‌تواند ۵ گرم فیبر لازم بدن را تامین کند. انجیر یک ماده غذایی مناسب برای مصرف به همراه چای و نیز افزودن به سالاد است. مصرف انجیر می‌تواند حرکت مواد در روده بزرگ را تسهیل کند و باعث دفع راحت مدفوع شود.

۱۰ ماده غذایی جادویی برای خداحافظی با یبوست

۹- گلابی

گلابی میوه‌ای است که مبتلایان به یبوست کمتر به آن توجه دارند. یک گلابی کوچک می‌تواند نزدیک به ۶ گرم فیبر مورد نیاز بدن را تامین کند. گلابی میوه‌ای شیرینی است و می‌توان آن را در میان وعده کودکان گنجاند.

۱۰ ماده غذایی جادویی برای خداحافظی با یبوست

۱۰- اسفناج

اسفناج سرشار از فیبر و منیزیم است. منیزیم از مواد معدنی مورد نیاز برای کارکرد درست دستگاه گوارش است. منیزیم می‌تواند باعث تحریک حرکات روده و نیز سهولت آبرسانی به روده بزرگ شود. مصرف اسفناج مانع از ابتلای افراد به یبوست و نیز دفع راحت مدفوع می‌شود.

محققان می‌گویند علاوه بر داشتن رژیم غذایی سالم و سرشار از فیبر، افرادی که مستعد ابتلا به یبوست هستند بهتر است به طور مستمر ورزش کنند. زنان باردار نیز در ماه‌های پایانی برای جلوگیری از یبوست باید از ملین استفاده کنند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز