خبرگزاری کار ایران

۶ فایده غذا خوردن با خانواده برای کودک

asdasd
کد خبر : ۹۵۳۳۲۶

خستگی‌های بعد از یک روز کاری اغلب باعث می‌شود تا برخی والدین ترجیح دهند غذای کودکشان را بدهند و خودشان استراحت کنند.

به گزارش ایلنا،   روانشناسان صرف وعده‌های غذایی خانوادگی را با دید علمی بررسی کرده‌اند و محققان در زمینه‌های مختلف، از حوزه تغذیه تا روانشناسی، تحقیقات گسترده‌ای در مورد تأثیرات غذا خوردن با خانواده انجام داده‌اند. هر مطالعه به طور پیوسته نشان داده که غذا خوردن در کنار خانواده، بر سلامت جسمی و روانی همه اعضای خانواده و تقویت روابط خانوادگی تأثیرگذار است چرا که نشستن کنار یکدیگر بر سر سفره غذا باعث می‌شود تا اعضای خانواده بعد از چند ساعت کار در طول روز دور هم جمع شده و از برنامه‌های روزانه یکدیگر با خبر شوند. همچنین برقراری ارتباط چشمی و عاطفی بین اعضای خانواده در هنگام غذا خوردن می‌تواند به تحکیم روابط خانوادگی کمک کند. علاوه‌بر‌این، صرف وعده‌های غذایی خانوادگی مزایای زیادی برای رشد کودکان دارد که برخی از این موارد عبارت‌اند از:

تغذیه بهتر. کودکانی که به همراه خانواده خود غذا می‌خورند در مقایسه با کودکانی که این کار را انجام نمی‌دهند، میزان سوءتغذیه و چاقی کمتری دارند. همچنین، از آنجایی که بیشتر والدین به ارزش غذایی و تغذیه سالم فرزندانشان بسیار اهمیت می‌دهند، غذا خوردن در کنار والدین باعث می‌شود کودکان عادت‌های صحیح غذایی را از والدین‌شان تقلید کرده و غذا‌های سالم‌تری را انتخاب کنند.

تقویت مهارت‌های حرکتی و زبانی. یادگیری استفاده از کارد و چنگال می‌تواند به تقویت مهارت حرکتی کودکان کمک کند. همچنین صرف وعده‌های غذایی خانوادگی برای والدین و یا خواهر و برادر فرصتی را فراهم می‌کند تا با کودک صحبت کرده و به آن‌ها در یادگیری کلمات، درک زبان و صحبت کردن کمک کنند.

مطالعات نشان داده کودکانی که بیشتر در جمع خانواده غذا می‌خورند نسبت به دیگران از روابط اجتماعی بالاتری برخوردارند، زیرا غذا خوردن با خانواده باعث می‌شود تا کودک شما با نحوه رفتار و تعامل افراد با یکدیگر آشنا شده و مهارت‌های اجتماعی را تمرین کند

پیشرفت تحصیلی. مطالعات ثابت کرده که بین خوردن غذا در کنار خانواده و عملکرد تحصیلی ارتباط معناداری وجود دارد. گزارش CASA (انجمن حمایت از حقوق کودکان) نشان می‌دهد، کودکانی که پنج تا هفت بار در هفته با اعضای خانواده غذا می‌خورند نسبت به سایر کودکان، نمرات بالاتری داشته و سطح علمی آن‌ها بیشتر است.

افزایش عزت نفس. به گفته کارشناسان بهداشت کودکان دانشگاه استنفورد، ترغیب کودک به صحبت کردن درباره اتفاقات روزانه، کمک گرفتن از او در پهن کردن و جمع کردن سفره غذا و همچنین اجازه دادن به او برای کشیدن غذا در بشقابش می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس در او شود.

افزایش شادی و نشاط. تحقیقات انجام شده بر روی ۵ هزار کودک نشان داده، کودکانی که همیشه با اعضای خانواده خود غذا می‌خورند از نظر عاطفی قوی‌تر بوده و از سلامت روانی خوبی برخوردارند، اما این تأثیر محدود به کودکان نمی‌شود بلکه به طور کلی افرادی که با خانواده خود غذا می‌خورند در مقایسه با دیگران شادتر بوده و کمتر دچار استرس می‌شوند.

تقویت مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی. مطالعات نشان داده کودکانی که بیشتر در جمع خانواده غذا می‌خورند نسبت به دیگران از روابط اجتماعی بالاتری برخوردارند، زیرا غذا خوردن با خانواده باعث می‌شود تا کودک شما با نحوه رفتار و تعامل افراد با یکدیگر آشنا شده و مهارت‌های اجتماعی را تمرین کند.

اصولی که در غذا خوردن با خانواده باید رعایت شود

درست است که غذا خوردن در کنار خانواده فواید بی‌شماری برای والدین و فرزندان دارد، اما این امر به تنهایی کافی نیست. برای آن که جمع شدن اعضای خانواده در کنار هم برای صرف وعده‌های غذایی تأثیرگذار باشد، لازم است نکات زیر را رعایت کرد:

- درست است که حرف زدن هنگام غذا خوردن کراهت دارد، اما اگر قرار باشد غذا خوردن در کنار خانواده همراه با سکوت محض باشد پس هیچ فرقی با تنهایی غذا خوردن نخواهد داشت؛ بنابراین اگر عادت به صحبت کردن حین غذا خوردن ندارید، عجله‌ای برای جمع کردن سفره غذا نداشته باشید و سریع از سر سفره یا میز بلند نشوید بلکه سعی کنید بعد از اتمام غذا زمانی را به حرف زدن اختصاص دهید.

- هنگام غذا خوردن از گفتگو درباره موضوعات ناخوشایند، دغدغه‌های مالی و اقتصادی و هر موضوعی که باعث ترس کودک می‌شود، خودداری کنید.

- تلفن‌همراه، تلویزیون، بازی‌های ویدئویی و... را در وعده‌های غذایی کنار گذاشته و از فرصت با هم بودن به بهترین شکل بهره ببرید.

- اگر کودکتان در حین غذا خوردن حرف زد، جلوی حرف زدن او نگیرید بلکه اجازه دهید حرف‌هایش را بزند و شما هم شنونده خوبی برای او باشید.

منبع: تبیان

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز