خبرگزاری کار ایران

کدام خوراکی‌ها برای تقویت گردش خون موثرند؟

asdasd
کد خبر : ۹۵۰۳۰۱

مطالعات نشان داده اند که زردچوبه از خواص ضد التهاب برخوردار است. این ماده غذایی به واسطه اثر آنتی اکسیدانی خود می‌تواند به بهبود گردش خون کمک کند.

به گزارش ایلنا، افزودن مواد غذایی تقویت کننده گردش خون به رژیم غذایی روزانه اهمیت دارد. حفظ سلامت و تقویت گردش خون برای پیشگیری از بیماری قلبی و به طور کلی شکل ظاهری بدن ضروری است. در حال حاضر، بیماری‌های قلبی‌عروقی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر مردم در جهان هستند.

خون از طریق سیستم گردش خون در سراسر بدن ما جریان می‌یابد. بر همین اساس، مواد مغذی و اکسیژن به سلول‌ها رسیده و امکان حذف مواد زائد فراهم می‌شود. در ادامه با برخی خوراکی‌ها که می‌توانند به بهبود گردش خون کمک کنند، بیشتر آشنا می‌شویم.

لیمو ترش

مرکبات سرشار از ویتامین C هستند که برای تولید کلاژن و الاستین ضروری است. این دو ماده پروتئینی به شکل گیری دیواره مویرگی کمک می‌کنند.

نوشیدن آبلیمو هنگام صبح روش خوبی برای بهبود گردش خون است. مصرف مقداری از پوست این میوه نیز می‌تواند حتی فواید آن را افزایش دهد، زیرا بر محتوای آنتی اکسیدانی آن می‌افزاید. اگر لیمو ترش بیش از حد برای شما اسیدی است می‌توانید از آن به عنوان چاشنی سالاد استفاده کنید.

آنتی اکسیدان‌های موجود در این میوه به کاهش اکسیداسیون لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) کمک می‌کند که ممکن است با کاهش خطر تشکیل پلاک‌های آتروما (فیبری-چربی) مرتبط باشد.

زردچوبه

مطالعات نشان داده اند که زردچوبه از خواص ضد التهاب برخوردار است. این ماده غذایی به واسطه اثر آنتی اکسیدانی خود می‌تواند به بهبود گردش خون کمک کند. آنتی اکسیدان‌های موجود در زردچوبه می‌توانند رادیکال‌های آزاد، مولکول‌های مضر که می‌توانند به سلول‌های سالم بدن آسیب وارد کنند، و سموم در بدن را خنثی کنند.

میزان بیش از حد رادیکال‌های آزاد در بدن می‌تواند موجب موارد زیر شود:

- افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی

- افزایش خطر ابتلا به سرطان

- تسریع روند پیری

- افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های آلزایمر، پارکینسون، آترواسکلروز (تصلب شرایین) و دیابت

زنجبیل

مصرف منظم زنجبیل می‌تواند به رقیق شدن خون و در نتیجه افزایش سطوح انرژی و تقویت گردش خون کمک کند. متخصصان تغذیه مصرف روزانه زنجبیل چه به صورت تازه یا پودر را توصیه کرده اند. شما می‌توانید زنجبیل را به سس ها، کرم‌های گیاهی و دمنوش‌ها اضافه کنید.

دانه‌های آفتابگردان

دانه‌های آفتابگردان افزون بر تامین اسید‌های چرب مفید، سرشار از ویتامین E نیز هستند. این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی نیز محسوب می‌شود. مصرف یک قاشق غذاخوری از دانه‌های آفتابگردان در روز می‌تواند به تامین مقدار مصرف توصیه شده روزانه ویتامین E کمک کرده و همچنین سلامت گردش خون را بهبود ببخشد.

همچنین، اسید‌های چرب امگا-۳ موجود در دانه‌های آفتابگردان به کاهش التهاب کمک می‌کنند، از این رو، خطر ابتلا به بیماری قلبی‌عروقی کاهش می‌یابد.

سیر

این ماده غذایی از خواص ضد لخته شدن خون برخوردار است و می‌تواند به گردش خون بهتر و پیشگیری از تشکیل لخته‌های خون کمک کند. سیر همانند پیاز می‌تواند به بهبود گردش خون کمک کند.

برای کسب بیشترین فواید سلامت از سیر می‌توانید یک حبه از آن را به صورت خام در روز مصرف کنید. از این طریق، اینولین، ماده فعال موجود در سیر کمتر تخریب می‌شود.

آب

نوشیدن آب فراوان روش خوبی برای تقویت سلامت گردش خون و همچنین دیگر عملکرد‌های بدن است. آب به حذف سموم از بدن کمک می‌کند که بی شک سلامت گردش خون را بهبود بخشیده و از تشکیل لخته‌های خون پیشگیری می‌کند. نوشیدن شش تا هشت لیوان آب در روز برای هیدراته نگه داشتن بدن توصیه شده است. تامین آب مورد نیاز بدن به انتقال راحت مواد مغذی ضروری به اندام‌ها و بافت‌ها کمک می‌کند.

گردو

گردو منبع خوبی برای ویتامین B۳ است که به بهبود گردش خون کمک می‌کند. افزون بر این، اسید‌های چرب مفید موجود در گردو به کاهش کلسترول و التهاب در دستگاه گردش خون کمک می‌کنند.

گوجه فرنگی، هندوانه و طالبی

این مواد غذایی حاوی لیکوپن، یک آنتی اکسیدان قوی، هستند که گردش خون را تحریک می‌کند و از مشکلات قلبی و همچنین اکسیداسیون لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) پیشگیری می‌کند. همچنین، گوجه فرنگی به پیشگیری از بیماری‌های عروقی مانند آترواسکلروز کمک می‌کند و از تشکیل چربی در خون پیشگیری می‌کند.

توصیه‌های دیگر برای بهبود گردش خون

دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم، یک برنامه ورزشی منظم و مصرف فراوان آب به تقویت سلامت دستگاه گردش خون کمک می‌کنند. همچنین، شما می‌توانید موارد زیر را برای تحقق این هدف مد نظر قرار دهید:

- بالا قرار دادن پا‌ها نسبت به دیگر قسمت‌های بدن چند بار در روز برای کاهش تورم.

- پرهیز از پوشیدن لباس‌های تنگ.

مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم که به دفع آب اضافه از طریق کلیه‌ها و پیشگیری از بی تعادلی‌های فشار خون کمک می‌کند.

منبع: عصر ایران

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز