خبرگزاری کار ایران

زیره؛ معجزه‌ی لاغری!

asdasd
کد خبر : ۹۳۶۷۷۲

این‌ روز‌ها لاغرشدن شاید دغدغه‌ی خیلی‌ها باشد، حتی ممکن است تا‌به‌حال راه‌های پر خطر زیادی را برای لاغری امتحان کرده باشید. ما در این مطلب میخواهیم به شما بگوییم چطور می‌توانید بدون خطر لاغر شوید.

به گزارش ایلنا، این‌ روزها لاغرشدن شاید دغدغه‌ی خیلی‌ها باشد، حتی ممکن است تا‌به‌حال راه‌های پر خطر زیادی را برای لاغری امتحان کرده باشید. ما در این مطلب میخواهیم به شما بگوییم چطور می‌توانید بدون خطر لاغر شوید. با ما همراه باشید.

زیره نیز مانند بسیاری از ادویه ها، قرن هاست به عنوان دارویی طبیعی برای درمان انواع مشکلات سلامت شناخته شده است. پژوهش‌ها نشان دادند زیره تاثیرات فراوانی روی بدن دارد. زیره مانند گشنیز و رازیانه، یک ادویه بذری حساب می‌شود.

مدتی است که زیره به‌عنوان تسریع کننده روند کاهش وزن مورد توجه قرار گرفته است. برخی پژوهش‌ها ادعا می‌کنند اضافه کردن زیره به برنامه غذایی، مزایایی برای کاهش وزن دارد. البته تنها یک غذا یا چاشنی حکم دارویی جادویی برای کاهش وزن را ندارد. در هر صورت برای داشتن کاهش وزن باید در میزان کالری دریافتی و مصرفی تغییر ایجاد کنید. اضافه کردن زیره به غذا‌ها سبب کاهش وزن چشمگیر نمی‌شود. اما افزودن آن به برنامه غذایی متعادل و کم کالری به کاهش وزن کمک می‌کند.

زیره؛ معجزه‌ی لاغری!

این ادویه مانند دیگر ادویه‌ها روی سوخت و ساز بدن اثر می‌گذارد. برای مثال افزایش تندی غذا سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. با اینکه این تاثیر کم است، اما هنگام ترکیب با روش‌های دیگر به کاهش وزن کمک می‌کند. اگر در پخت و پز خود زیاد از زیره استفاده نمی‌کنید، آن را روی سبزیجات پخته شده، تخم مرغ یا آجیل ها، سس و چاشنی‌ها بریزید.

زیره ادویه بسیار کم کالری است. دو قاشق چای خوری زیره تنها ۱۶ کالری دارد. این مقدار کالری زیره را به یکی از گزینه‌های عالی برای طعم بخشی به غذا تبدیل کرده است بدون اینکه کالری دریافتی روزانه را بالا ببرد. همین ویژگی کاهش وزن را ساده‌تر می‌کند.

آنتی اکسیدان‌ها و فیتوسترول‌های موجود در زیره به کاهش سطح کلسترول و قند خون کمک می‌کنند که این دو مورد در کاهش وزن بسیار موثرند. در حقیقت خانم‌هایی که در پژوهش‌ها زیره استفاده کردند شاهد کاهش کلسترول بد (LDL) بیشتری نسبت به گروه دیگر بودند.

چگونه زیره بیشتری را وارد برنامه غذایی خود کنیم

  • زیره را می‌توان به سادگی در برنامه غذایی مورد استفاده قرار داد.
  • از آن برای طعم دادن به گوشت قرمز، غذا‌های دریایی و سبزیجات استفاده کنید.
  • با جوشاندن دانه‌های کامل زیره در آب و بعد از یک دقیقه ته نشین کردن آن برای خود دمنوش زیره درست کنید.
  • زیره ادویه مناسبی برای اضافه کردن به سوپ، خورش، غذا‌های تند و حتی غذا‌هایی که بر پایه تخم مرغ درست می‌شوند نیز هست.
  • زیره طعمی غافلگیر کننده به آجیل‌ها و برنج می‌دهد و یکی از اجزای کلیدی چاشنی زدن به تاکو است. کافی است آن را به مقداری پودر فلفل، پودر سیر، پودر پیاز، پاپریکا و فلفل قرمزاضافه کنید.

آیا شما هم از زیره خوشتان می‌آید؟ روش مورد علاقه شما برای مصرف زیره چیست؟ حتما در قسمت کامنت‌ها نظر خود را بگویید.

زیره؛ معجزه‌ی لاغری!

دیگر فواید زیره

۱. بهبود گوارش

سنتی‌ترین موارد استفاده از زیره برای بهبود سوء هاضمه است. نتایج پژوهش‌ها ادعا می‌کند زیره گوارش را تقویت می‌کند. برای مثال، زیره فعالیت آنزیم‌های گوارش و سرعت هضم غذا را بالا می‌برد. زیره، ترشح بلغم از کبد را افزایش می‌دهد. بلغم به گوارش چربی‌ها و برخی از مواد مغذی در روده کمک می‌کند.

۲. سرشار از آهن است

دانه‌های زیره به صورت طبیعی سرشار از آهن هستند. یک قاشق چای خوری زیره خرد شده ۱٫۴ میلی گرم آهن دارد. کمبود آهن یکی از شایع‌ترین کمبود‌های مواد مغذی است که حدود ۲۰ درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است. کودکان برای رشد و خانم‌های جوان برای جبران خونی که در دوره قاعدگی از دست می‌دهند به آهن نیاز دارند.

۳. ترکیبات گیاهی مفیدی دارد

زیره ترکیبات گیاهی زیادی از جمله ترپنس، فنل، فلاونوئید‌ها و آلکالوئید‌ها دارد که با مزایای بالقوه سلامت در ارتباط هستند. بسیاری از این موارد مانند آنتی اکسیدان‌ها عمل می‌کنند. اکسیداسیون اسید چرب‌ها در رگ‌ها سبب مسدود شدن شریان ها، بیماری قلبی و التهاب در دیابت می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها همانند آنچه در زیره وجود دارد به الکترون‌های رادیکال آزاد یک الکترون می‌دهند و باعث می‌شوند پایدار‌تر شوند.

۴. به بهبود دیابت کمک می‌کند

برخی از ترکیبات زیره به درمان دیابت کمک می‌کنند. برخی پژوهش‌ها نشان دادند مصرف مکمل‌های زیره به افراد دارای اضافه وزنی که دیابت دارند کمک کرده است. همچنین ترکیبات موجود در زیره با دیابت مقابله می‌کند.

زیره؛ معجزه‌ی لاغری!

۵. کلسترول خون را بهبود می‌دهد

زیره کلسترول خون را بهبود می‌دهد. در پژوهشی مشخص شد دریافت ۷۵ میلی گرم زیره دو بار در روز و به مدت ۸ هفته سبب کاهش چربی‌های ناسالم خون می‌شود. با این حال مشخص نیست زیره‌ای که ما به عنوان چاشنی غذایی استفاده می‌کنیم همین مزایا را برای کلسترول خون داشته باشد.

۶. از بیماری‌های غذایی جلوگیری می‌کند

در گذشته به دلیل سالم ماندن غذا‌ها از زیره استفاده می‌کردند. بسیاری از چاشنی‌ها از جمله زیره دارای خواص ضد میکروبی هستند که خطر مسمومیت غذایی و عفونت را کاهش می‌دهند. بسیاری از ترکیبات زیره رشد باکتری‌های فاسد کننده غذا را کاهش می‌دهند.

۷. با التهاب بدن مقابله می‌کند

پژوهش‌ها نشان دادند عصاره زیره التهاب بدن را کنترل می‌کند. چندین ترکیب زیره هست که خواص ضد التهابی دارند، اما هنوز ثابت نشده است که کدام‌یک مهم‌تر هستند. همچنین هنوز مشخص نشده است که زیره در شکل طبیعی همان تاثیر مکمل زیره را دارد یا خیر.

 


منبع:برترین ها

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز