خبرگزاری کار ایران

طرز تهیه ته‌چین مرغ و بادمجان

asdasd
کد خبر : ۹۳۳۷۵۹

ته‌چین مرغ و بادمجان از انواع ته‌چین‌های سنتی ایرانی است که مخصوص استان فارس و شهر شیراز است. این ته‌چین یک غذای مجلسی است که برای میهمانی‌ها و جشن‌ها نیز طبخ می‌شود.

به گزارش ایلنا، ته‌چین غذای آشنای مجالس و مهمانی‌های بزرگ به‌خصوص میزهای رنگین مراسم عروسی است. از میان فهرست بلندبالای ته‌چین‌های موجود در آشپزی، ته‌چین مرغ، محبوب‌ترین و آشناترین آنهاست اما گذشته از مزه آشنای زیر دندان مانده ته‌چین مرغ، امتحان طعم جدیدی از بادمجان هم تجربه خوشمزه جدیدی است.

  • مواد لازم (برای ۶ تا ۸ نفر)

۴ عدد بادمجان قلمی     

۶۰۰ گرم گوشت یا مرغ

۳۰۰ گرم پیازداغ 

۲ لیوان ماست چکیده 

۶ عدد تخم‌مرغ

یک کیلو برنج 

یک قاشق غذاخوری گلاب

زعفران، پودر هل، نمک و فلفل، روغن مایع به مقدار لازم

 

طرز تهیه ته‌چین مرغ و بادمجان

 

  • طرز تهیه ته‌چین بادمجان

مرحله اول

زرده‌های تخم‌مرغ را با گلاب، ماست، هل، زعفران دم‌کرده، مقداری نمک و چند قاشق روغن مایع خوب هم بزنید و این مایه زرد پررنگ را نیم‌ساعتی بگذارید تا بماند و مزه‌ها با هم مخلوط شود.

بادمجان را با روغن بودار سرخ نکنید و حتما به آن پیاز و سیر اضافه کنید.

مرحله دوم

گوشت‌ها را به اندازه دلخواه خرد کنید و حداقل به مدت دو تا سه ساعت در مخلوطی از ماست، زعفران، نمک و فلفل بخوابانید تا ترد شده و طعم خوبی بگیرد.

در صورتی که از مرغ برای این غذا استفاده می‌کنید لازم است مرغ را با پیاز خرد شده، نمک و فلفل بپزید. مرغ وقتی به طور کامل پخته شد، استخوان‌هایش را جدا و گوشت مرغ را با دست ریزریز کنید. اگر از گوشت قرمز استفاده می‌کنید هم باید آن را ریزریز کند.

استفاده از کره به جای روغن باعث خوش‌طعم شدن پلو می‌شود.

مرحله سوم

بادمجان‌ها را پوست گرفته و از وسط به دو نیم کنید. در ظرف مناسبی آب و نمک تهیه کرده و بادمجان‌ها را برای مدت یک تا دو ساعت در آن بخوابانید.

قبل از پختن بادمجان، چند شکاف در آن درست کنید روی آن نمک بریزید و در آب سرد بچینید. مدتی بعد آب سیاه و تند آن را عوض کنید تا هم سم آن گرفته شود و هم خوشمزه‌تر شود. پس از آن بادمجان‌ها را با دستمال خشک کرده و با حرارت ملایم بپزید. باید کمی کباب شوند.

در مرحله بعد آنها را با کمی روغن سرخ کنید. اضافه کردن نمک به بادمجان‌ها هنگام سرخ کردن تلخی بادمجان را از بین می‌برد و همه آب آن را می‌گیرد تا آب زیاد بادمجان، برنج را شل نکند.

 مرحله چهارم

برنج خیس‌کرده را در آب جوش بریزید تا حدی که مغز برنج نرم شود. (این زمانی است که وقتی دانه برنج را بین دو انگشت فشار می‌دهید، مغز آن خشک و سفت نباشد.) وقتی به طور کامل برنج آب‌کشی شد، آن را با مخلوط ماست و زعفران مخلوط کنید. ته‌ ظرف پیرکس کمی روغن داغ شده و چند قاشقی از محلول ماست و زعفران بریزید تا علاوه بر این‌که ته‌دیگ ته‌چین رنگ خوبی می‌گیرد، برنج نیز به‌راحتی از ظرف جدا شود.

این ته‌چین را بدون گوشت هم می‌توان سرو کرد.

مرحله پنجم

یک لایه از برنج را کف ظرف و روی هر لایه مخلوط گوشت یا مرغ بریزید. بادمجان‌ها را هم‌ردیف رویش بچینید. کناره‌های ظرف باید به فاصله دو سانتی‌متر خالی باشد تا مخلوط لای برنج پنهان شود. لایه‌های بعدی را نیز به همین منوال بچینید. لایه آخر ته‌چین بادمجان شما باید از برنج باشد. در آخر روی برنج را آب و روغن بریزید.

مرحله ششم

ظرف را در طبقه پایین فر با حرارت ۱۵۰ درجه به مدت یک ساعت و نیم قرار دهید. زمانی که برنج طلایی شد، ظرف را درآورید و در ظرف مناسب برگردانید.

برای تزئین این غذا می‌توان از زرشک و آلبالوی سرخ‌شده، پلو زعفرانی، خلال پسته و بادام استفاده کرد.


منبع:همشهری آنلاین

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز