خبرگزاری کار ایران

حقایقی جالب درباره عنکبوت‌ها که تا به حال نمی‌دانستید

asdasd
کد خبر : ۹۳۲۵۹۲

ماهیچه‌های پای عنکبوت تنها به سمت داخل کشیده می‌شود و در واقع توانایی کشیده شدن به سمت بیرون را ندارد.

به گزارش ایلنا،  عنکبوت‌ها موجودات کوچک هشت چشمی هستند که خیلی‌ها از آن می‌ترسند. اما دنیای این موجودات دوست داشتنی، پر از شگفتی‌هاست. حتی چهاردهم مارس هر سال، به نجات آن‌ها اختصاص داده شده است. در این بخش تصمیم داریم به نکاتی جالب در خصوص این موجودات هشت‌پای خارق‌العاده بپردازیم.

شاید تا به حال نسبت به این موضوع که وجود عنکبوت‌ها چقدر مفید است، دقیق نشده باشید. این موجودات از شگفتی‌های طبیعت به حساب می‌آیند و با قابلیت‌های مختلف وجودشان، دانشمندان را نیز درگیر خود کرده‌اند. در ادامه با خواندن گلچینی از عجیب‌ترین نکات مرتبط با عنکبوت‌ها، ما را همراهی کنید.

۲۵ نکته جالب از دنیای عنکبوت‌ها:

جمعیت:

حدودا ۳۸ هزار گونه مختلف از آن‌ها وجود دارد. دانشمندان معتقدند که این تعداد می‌تواند بیش‌تر باشد، اما هنوز کشف نشده باشند. آن‌ها در سراسر زمین به جز در قطب شمال و جنوب یافت می‌شوند. طبق آمار، در هر یک هکتار زمین، یک میلیون عنکبوت یافت می‌شود. این آمار در مناطق گرمسیر، به سه میلیون هم می‌رسد.

اثرات مفید:

عنکبوت، موجودی حیاتی جهت حفظ سلامت هر اکوسیستم است. این موجودات از حشرات مضر تغذیه می‌کنند، به گرده‌افشانی گیاهان کمک می‌کنند و بازیافت حیوانات و گیاهان مرده را به عهده دارند. همچنین آن‌ها یک منبع غذایی ارزشمند برای بسیاری از پستانداران کوچک و پرندگان به حساب می‌آیند.

توانایی تولید تار:

همه عنکبوت‌ها توانایی تولید تار دارند، اما این الزاما بدان معنا نیست که تمام آن‌ها تار عنکبوت بسازند.

رده زیستی:

عنکبوت‌ها به اشتباه در بین عموم، حشره تلقی می‌شوند. این در حالیست که آن‌ها اصلا همچون مورچه‌ها شاخک ندارند تا در این دسته قرار گیرند. در واقع این موجودات در رده بندپایان قرار دارند.

نحوه حرکت:

نکته جالب دیگر این است که آن‌ها در هنگام حرکت کردن، فقط از چهار پای خود استفاده می‌کنند. به این صورت که همیشه چهار پای آن‌ها بر روی زمین و چهار پای دیگر در هوا قرار دارد.

گیاه‌خواری:

گیاه‌خواری فقط در بین انسان‌ها رواج پیدا نکرده است! گونه Bagheera kiplingi نوعی از عنکبوت است که فقط از گیاهان تغذیه می‌کند.

رنگ خون:

خون آن‌ها آبی رنگ است. در انسان‌ها، اکسیژن‌ها به هموگلوبین متصل می‌شوند، مولکولی که حاوی آهن بوده و باعث قرمز شدن رنگ خون می‌گردد. اما در عنکبوت‌ها، اکسیژن به هموسیانین متصل می‌گردد، مولکولی دارای مس و آهن. به همین دلیل نیز رنگ خونشان آبی است.

ماهیچه‌ها:

ماهیچه‌های پای عنکبوت تنها به سمت داخل کشیده می‌شود و در واقع توانایی کشیده شدن به سمت بیرون را ندارد. برای آن‌که آن‌ها قادر به تحرک باشند، نوعی سیتم هیدرولیکی به حرکتشان کمک می‌کند.

به این صورت که در بدنشان مایعی وجود دارد که به سمت پا‌ها پمپاژ می‌شود، در نتیجه پا‌های آن‌ها را به سمت بیرون هدایت می‌کند. به همین دلیل است که یک عنکبوت مُرده، به دلیل خشک شدن این مایع در بدنش، همیشه پاهایش جمع شده، به سمت داخل بدنش است.

ابعاد:

بزرگ‌ترین عنکبوت Golitah (Theraphosa blondi) نام دارد که در حدود ۲۷.۵ سانت طول دارد. این در حالیست که کوچک‌ترین عنکبوت Patu marplesi نام دارد که ده تا از آن‌ها در کنار هم، به اندازه ته یک مداد خواهند بود.

منشاء نام:

نام عنکبوت (Spider) از sphithra در انگلیسی گرفته شده که به کلمه Spinne در آلمانی مرتبط است. معنای اصلی این کلمه به معنی «بافنده تار» است.

ساختار بدنی:

در حالی که ماهیچه‌های بدن انسان به دور اسکلتشان، به سمت بیرون قرار گرفته است، ماهیچه‌های عنکبوت در درون بدنشان قرار دارد. اسکلت بدن عنکبوت (Exoskeleton) در بیرون بدنشان قرار دارد تا از ماهیچه‌ها حفاظت کند.

غلبه بر گرانش:

عنکبوت‌هایی که قادرند در سطوح مختلف، حتی در جهت خلاف جهت گرانش زمین راه بروند، مثل عنکبوت‌های خانگی، پاهایشان پوشیده از مو‌های ریزی است که در انجام این‌کار موثرند. آن‌هایی که این تار‌های مویی را در پاهایشان ندارند، حتی به راحتی از روی سطح شیشه‌ای، سُر می‌خورند.

قدرت تار:

تاری که در بدن عنکبوت ساخته می‌شود، از جنس مایع است و در مجاورت هوا سفت شده و به شکل جامد درمی‌آید. با آن‌که ضخامت این تار‌ها بسیار کم است، اما از نظر تحمل سختی و مقاومت، با فولاد قابل مقایسه‌اند.

‌می‌توان با تمثیل تار این موجودات به یک مداد، میزان قدرتشان را برابر با متوقف کردن یک بوئینگ ۷۴۷ دانست. همچنین جالب است بدانید که طرح تار هر عنکبوت، متفاوت از دیگری است.

طول عمر:

متوسط عمر عنکبوت‌ها، یک الی دو سال است، اما بعضی گونه‌های آن‌ها تا بیش از ۲۰ سال نیز عمر می‌کنند.

انواع روش‌های شکار:

با آن‌که عنکبوت‌ها در هر جا یک تار جدید می‌سازند، بعضی از آن‌ها، تار‌های قبلی خود را برای ساخت تار جدید می‌خورند. بعضی‌ها به جای استفاده از تار، آدامس چسبناکی را تولید و به سمت شکارشان شلیک می‌کنند.

بینایی:

اغلب عنکبوت‌ها هشت چشم (و یا گاهی کم‌تر) دارند، اما بینایی‌شان بسیار ضعیف است. آن‌ها نزدیک‌بین بوده و قادر به تشخیص چیزی که در فاصله دور از آن‌ها قرار گرفته، نیستند.

روش تغذیه:

عنکبوت‌ها دندان ندارند و به همین دلیل نمی‌تواند غذا را بجوند. در عوض، آن‌ها مایع هضم کننده‌ای به غذایی که می‌خواهند بخورند، تزریق کرده و سپس غذا را می‌مکند.

موجوداتی غیر اجتماعی:

بعضی عنکبوت‌های نر، مگس‌های مرده را به عنکبوت‌های ماده هدیه می‌دهند. بعضی‌های دیگر، برای جلب توجه عنکبوت‌های ماده، می‌رقصند. اما به طور کلی اغلب عنکبوت‌ها، موجوداتی انزواطلبی هستند و فقط برای جفت‌گیری در کنار عنکبوت دیگر یافت می‌شوند.

جهنده:

نوع جهنده این موجودات می‌تواند ۴۰ برابر طول بدنش بپرد. این موضوع به دلیل قدرت ماهیچه‌های آن‌ها نیست، بلکه با منقبض کردن ماهیچه‌های شکمی خود، مایعی که باعث باز شدن پا‌های آن‌ها می‌شود را جمع کرده و یک دفعه در پاها، با فشار رهاسازی می‌کنند.

باور‌های قدیمی:

صد‌ها سال قبل، مردم از تار عنکبوت به جهت بند آوردن خون‌ریزی، روی زخم‌های خود استفاده می‌کردند. تحقیقات دانشمندان نشان داده است که ویتامین K موجود در تار این موجودات، باعث کاهش خون‌ریزی خواهد شد.

تلاش دانشمندان:

دانشمندان مشغول در اداره دفاع آمریکا، در تلاشند تا با الگوگیری از تار عنکبوت Golden silk orb-weaver، جلیقه‌های ضد گلوله بسازند.

عنکبوت مادر:

عنکبوت ماده قادر است ۳۰۰۰ تخم بگذارد، اما به جز نوع Wolf که بچه‌هایش را بر پشتش قرار می‌دهد، تمام عنکبوت‌های مادر، فرزندانشان را تنها می‌گذارند.

نوع بیوه سیاه:

عنکبوت ماده بیوه سیاه (Black Widow) تنها یک بار در عمر خود جفت‌گیری کرده و پس از آن، قادر است تا آخر عمر خود تخم‌گذاری کند. این عنکبوت گاهی پس از جفت‌گیری، عنکبوت نر را می‌بلعد و از آن تغذیه می‌کند. همچنین بیوه سیاه، در دسته عنکبوت‌های سمی قرار دارد. زهر این عنکبوت، ۱۵ بار قوی‌تر از مار زنگی است.

داستان‌های یونانی:

طبق اساطیر یونانی، دختری به نام Arachne بافت‌های زیبایی درست می‌کرد و Athena پس از حسودی نسبت به او، او را به عنکبوت تبدیل کرد.

اسکلت بدنی:

عنکبوت‌ها فاقد استخوانند. آن‌ها بافت‌های سختی به نام Exoskeleton دارند که برایشان نقش یک جلیقه محافظ را ایفا می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز