خبرگزاری کار ایران

چگونه کودک ۶ ماهه خود را سرگرم کنیم؟

asdasd
کد خبر : ۹۳۱۹۸۸

عشق، توجه و بازی با کودک در این سن مهم‌ترین بخش در رشد کلی کودک است؛ بنابراین با انجام بازی‌های زیر می‌توانید کودک خود را سرگرم کرده و باعث رشد ذهنی و مهارتی او شوید.

به گزارش ایلنا، کودکان در سن ۶ ماهگی کم‌کم شروع به حرکت کردن کرده تا محیط اطراف خود را کشف کنند؛ بنابراین والدین برای تقویت مهارت‌های جسمی، روحی و عاطفی، باید با کودک بازی کرده و او را با فعالیت‌های مختلف آشنا کنند، اما چه بازی‌هایی برای کودکان ۶ ماهه مفید و مناسب است؟

کتاب داستان، یادگیری مهارت، اشعار کودکانه، جغجغه، نرمش عضلات، حباب صابون، تقویت بینایی، خانه سازی، آب بازی، ساخت پازل.

کودکان ۶ ماهه به همه چیز در اطرافشان علاقه‌مند بوده و از روی کنجکاوی می‌خواهند به هر چیز ریز و درشتی دست بزنند. از آنجایی که نوزادان در این سن مهارت‌های شناختی و فیزیکی را آموزش می‌بینند، نوع و نحوه بازی با کودکان در این سن از اهمیت بالایی برخوردار بوده و لازم است که والدین به جهت رشد شناختی و حرکتی کودک فرصت مناسبی را به بازی با او اختصاص دهند.

کودکان در ۶ ماهگی، در حال یادگیری مهارت‌های حرکتی هستند و ممکن است بتوانند برخی از این فعالیت‌ها را انجام دهند:

- غلت خوردن به پشت

- عقب و جلو کردن بر روی شکم

- عقب و جلو کردن روی زانو‌ها

- چهاردست‌وپا راه رفتن

- نشستن بدون کمک

- جویدن غذا

نوزادان در این سن، شروع به درک زبان کرده و الگو‌های گفتاری آن‌ها توسعه می‌یابد. آن‌ها ممکن است شروع به صدا کنند و نسبت به صدا‌ها و حرکات اطرافیان واکنش نشان دهند.

عشق، توجه و بازی با کودک در این سن مهم‌ترین بخش در رشد کلی کودک است؛ بنابراین با انجام بازی‌های زیر می‌توانید کودک خود را سرگرم کرده و باعث رشد ذهنی و مهارتی او شوید:

قایم‌موشک

نیاز دارید به: اسباب‌بازی‌های کوچک یا کتاب، پتو، شخص ثالث

یک اسباب‌بازی یا کتاب را زیر یک پتو قرار دهید یا از همسرتان بخواهید که پشت کمد یا زیر پتو پنهان شود سپس از کودک بپرسید کجاست؟ و او را تشویق کنید که جسم یا شخص مورد نظر را جستجو کند.

یادگیری مهارت: پیشرفت مهارت حرکتی، تقویت مهارت‌های شنیداری، افزایش قدرت شناسایی و تقویت حس کنجکاوی

خواندن کتاب داستان‌های تصویری

نیاز دارید به: کتاب داستان‌های تصویری

کودک را روی پایتان بنشانید تا کامل تصاویر کتاب را ببیند؛ سپس با تغییر صدای خود برای شخصیت‌های مختلف، کتاب بخوانید و به تصاویر اشاره کنید. کودک را تشویق کنید که بخندد یا با تعجب رفتار کند تا تعامل بیشتری داشته باشد. خوب است که کتاب‌هایی را انتخاب کنید که کوتاه، رنگی و دارای عکس باشند. ازآنجاکه نوزادان تمایل به جویدن کتاب‌ها دارند، می‌توانید از کتاب‌های پارچه‌ای و یا کتاب‌های گالینگور که به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا دست‌نخورده باقی بمانند و پاره نشوند، استفاده کنید.

یادگیری مهارت: تقویت مهارت ادراک بینایی و شنوایی و توسعه زبان

خواندن اشعار کودکانه با دست زدن

نیاز دارید به: خودتان و کودک

صحبت کردن با کودکان مانند غذا برای بدن و ذهن آنهاست، اما چه بهتر که این صحبت کردن همراه با اشعار کودکانه و شاد باشد؛ بنابراین کودک را مقابلتان بنشانید؛ سپس برای او اشعار کودکانه بخوانید و به‌آرامی دستان کودک را بگیرید تا دست بزند. هنگام خواندن، صدای خود را تغییر دهید تا کودک تبعیض شنوایی را بیاموزد.

یادگیری مهارت: هماهنگی صدا و حرکت، تقویت مهارت‌های اجتماعی و تبعیض شنوایی

ساختن جغجغه دستی

نیاز دارید به: جعبه یا قوطی خالی و حبوبات

از آنجایی که نوزادان در این سن مهارت‌های شناختی و فیزیکی را آموزش می‌بینند، نوع و نحوه بازی با کودکان در این سن از اهمیت بالایی برخوردار بوده و لازم است که والدین به جهت رشد شناختی و حرکتی کودک فرصت مناسبی را به بازی با او اختصاص دهند

جعبه یا قوطی را با حبوبات پر کنید. آن را به دست کودک بدهید و از او بخواهید که جعبه را تکان دهد. در این صورت، کودک با ایجاد سروصدا از جعبه به هیجان آمده و دنبال این می‌گردد که صدا از کجا می‌آید.

یادگیری مهارت: مهارت‌های حرکتی، درک ارتباط صدا و حرکت، و پی بردن به رابطه علت و معلول

نرمش دادن عضلات

نیاز دارید به: خودتان و کودک

اگر کنترل سر کودک خوب است، می‌توانید او را روی پا‌های خود بخوابانید؛ سپس به‌آرامی دستان او را بگیرید تا بلند شده و بنشیند. کودک در این حرکت، از عضلات خود برای بالا آمدن استفاده می‌کند و این حرکت باعث تقویت عضلات خواهد شد. این ورزش را چند بار تکرار کرده و در لابه‌لای آن از حرکات و کلمات خنده‌دار استفاده کنید تا با انجام این کار باعث به گریه انداختن کودک نشوید.

یادگیری مهارت: تقویت مهارت‌های حرکتی، تقویت عضلات و ماهیچه‌ها و کنترل سر

ترکاندن حباب صابون

نیاز دارید به: مایع حباب و خودتان

مایع‌های حباب را از بیرون خریداری کنید یا خودتان در خانه با آب و مایع ظرفشویی درست کنید. مایع را داخل نی یا لوله خودکار ریخته، سپس آن را فوت کنید. از کودک بخواهید که حباب‌هایی که از نی بیرون می‌آید را بترکاند.

یادگیری مهارت: پیشرفت بینش و تمرکز، ردیابی شی‌ء، تقویت بینایی، هماهنگی حرکتی دیداری و تقویت رشد ذهنی

ساختن بلوک خانه‌سازی

نیاز دارید به: بلوک‌های رنگارنگ

قطعاً کودک شما نمی‌تواند با بلوک‌ها خانه بسازد و آن‌ها را به هم بچسباند، اما ریختن بلوک‌های رنگارنگ جلوی کودک و درست کردن بلوک‌ها توسط شما، کودک را ترغیب می‌کند تا در ساختن بلوک خانه‌سازی به شما کمک کند.

یادگیری مهارت: هماهنگی عضلات دست، افزایش قدرت ذهنی و هماهنگی دست و چشم

آب‌بازی

نیاز دارید به: وان حمام یا توپ بادی

کودکان ذاتاً از بازی در آب لذت می‌برند؛ بنابراین توپ بادی یا وان را تا نیمه آب کنید و اسباب‌بازی‌های نرم و ضد آب مثل توپ یا عروسک‌های پلاستیکی را درون آب بگذارید تا کودک با آن‌ها بازی کند. در این بازی حتماً در کنار کودکتان باشید و از او مواظبت کنید.

یادگیری مهارت: تقویت قدرت عضلات و افزایش مهارت‌های حرکتی

ماشین بازی

نیاز دارید به: ماشین اسباب‌بازی

کودکان در ۶ ماهگی می‌توانند به اطراف بغلتند و چهار دست‌وپا راه بروند، بنابراین می‌توانید از این مهارت برای دسترسی بهتر به اسباب‌بازی استفاده کنید. ماشین را به سمت کودک حرکت دهید و از او بخواهید آن را به سمت شما هل دهد و یا به کودک یاد دهید که با هل دادن ماشین، به دنبال آن برود.

یادگیری مهارت: هماهنگی بینایی حرکتی و تقویت مهارت‌های فیزیکی و حرکتی

کشیدن طناب

نیاز دارید به: طناب با الیاف نرم

برای انجام این بازی حتماً از طناب‌های نرم استفاده کنید، زیرا دست کودکان نازک و ظریف است و طناب‌های ضخیم و زبر ممکن است باعث زخمی شدن دست شود. یک سر طناب را شما بگیرید و سر دیگر آن را به کودک بدهید؛ سپس از او بخواهید که طناب را بکشد. با ول کردن طناب و ایجاد خنده و بازی، کودک را ترغیب کنید تا بازی را ادامه دهد.

یادگیری مهارت: انعطاف‌پذیری انگشتان، تقویت عضلات و نیرومندی و استحکام چنگ زدن

ساخت پازل

نیاز دارید به: پازل چوبی

کودکان در سن ۶ ماهگی، آمادگی انجام پازل را دارند. پازل مناسب برای این گروه سنی، پازل‌های چوبی است که با طراحی ساده‌ای ساخته‌شده است. این پازل‌ها مانند پازل‌های معمولی چیده نمی ‍شوند بلکه با فاصله کنار هم قرار می‌گیرند. پازل‌های چوبی معمولاً مراحل رشد انسان، نام و شکل پرندگان و حیوانات را آموزش می‌دهد. والدین می‌توانند در ابتدا خودشان پازل‌ها را بچینند تا کودک با نحوه کار آشنا شود و سپس از کودک بخواهند که با کمک شما پازل‌ها را بسازد.

منبع: تبیان

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز