خبرگزاری کار ایران

نائب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی:

نوسانات ارزی عامل تغییر زودهنگام قیمت‌ها/صادرات پایه اصلی رونق تولیدملی

asdasd
کد خبر : ۹۱۵۲۶۲

نائب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: امسال نسبت به سال گذشته با ۷۰_۵۰ درصد کاهش فروش مواجه بودیم زیرا به دلیل گرانی کالاها تقاضایی وجود ندارد.

نائب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با پایگاه خبری اقتصاد بازرگانی با اشاره به اینکه دلیل ۲ نرخی بودن کالاها این است که کالاهایی قبل از شب عید به دلیل وجود کرونا فروش نرفت در انبارها و مغازه ها ماند گفت: پس از عید نوروز شروع به توزیع کالاها کردیم و ما همیشه پس از عید افزایش قیمت نداشتیم ولی متاسفانه امسال قضیه متفاوت بود  و کالاهای  عرضه شده پس از عید گران‌تر از قبل از عید روانه بازار شد.

اکبر پازوکی تصریح کرد: ما اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی هستیم و مغازه داران خود را رصد می‌کنیم که چگونه کالایی را می‌فروشند و اینکه تخلفی دارند یا نه؟.حتی اگر مغازهداران ما گران‌فروشی کنند با آنها برخورد میکنیم.

وی تصریح کرد: نامه ای به تمام شرکت های تولید کننده و واردکننده  از سوی اتحادیه ارسال کردیم که طبق آن اعلام کردیم موظف هستند لیست قیمت تایید شده سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده را اعلام کرده و در ضمن در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند که متاسفانه تولیدکنندگان به دلیل شرایط متغیر قیمت ارز، نبودن مواد اولیه، مشکل در دریافت ارز نیمایی این کار را انجام ندادند.به طور مثال تولیدکننده امروز ارز نیمایی را با نرخ ۴۲۰۰ می‌گیرد فردا همین نرخ ۱۱هزار تومان می‌شود و کسی هم پاسخگو نیست.
نائب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی عنوان کرد: زمانی‌که تولید به حدی نباشد که عرضه را اشباع کند با کمبود مواجه می‌شویم که در این صورت با دوگانگی در قیمت گذاری رخ می‌دهد و هر کسی با هر قیمتی که دلش بخواهد کالا را می‌فروشد و کسی هم نظارتی ندارد.
وی افزود: کسی که ازدواج می‌کند خانواده اش مجبورند لوازم خانگی او را تهیه کنند زیرا بحث آبرو در میان است پس با مراجعه به بازار با هر قیمتی که هست آن کالا را تهیه می‌کند.  دلالان با دلال بازی در این زمینه که خود شرکت ها هم اطلاع دارند که کالای تولید شده کجاست باعث گرانی می‌شوند که در این مرحله سازمان حمایت از مصرف کننده و سازمان تعزیرات حکومتی و وزارت صمت باید پیگیری کنند که تاریخ تولید و عرضه کالا چه زمانی است.
پازوکی تاکید کرد: در طرح شناسه دار شدن کالا تاریخ تولید کالا درج میشد که به تعطیلیهای کرونا برخوردیم و باعث شد اجرای این طرح عقب بیفتد. در این طرح هم کالای قاچاق کم شد و  هم اینکه پس از شناسه دار شدن کالا، شناسه ضمانت ارائه می‌شد که در آن مشخص شده است که کالای تولیدی توسط چه کسی توزیع شده است که در این صورت هم سازمان امور مالیاتی به حق خود می‌رسید و هم مغازه داری که درآمد نداشته مجبور نمی‌شد به دولت، مالیات بپردازد و مغازه داری که ۴ برابر مغازه دار دیگر کارکرد داشته به همان میزان مالیات پرداخت می‌کرد. این طرح با فرجه ای که دولت به کسبه داده است، پس از آن اجرا می‌شود.
نائب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی  افزود: بنده اگر جای دولت و وزارت صمت بودم به شرکت ها اعلام می‌کردم که نیازتان به فولاد و موتور و ورق چقدر است؟ آن را تامین می‌کردم و تولیدکننده را مجاب می‌کردم که تولید خود را زیرنظر اتحادیه لوازم خانگی ببرند که در این صورت مشخص می‌شود که تولید به دست مصرف کننده رسیده و دلال بازی و رانت صورت نگرفته است.
وی اضافه کرد: رهبرمعظم انقلاب اسلامی 10 سال است که بر تولید و مباحث اقتصادی تاکید دارند ولی متاسفانه کسی در وزارت صمت  گوش به حرف ایشان ندادند.
پازوکی با بیان اینکه تولید کننده با ۱۰۰ درصد افزایش قیمت مواد اولیه مواجه است ادامه داد: کالای زیربنای کشور ما مشکل دارد، صنعت ما فقط صنعت کپی است و هیچ ایده و نوآوری نداریم. 
نائب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی خاطرنشان کرد: در کشور حدود ۲۰۰ کارخانه اجاق گاز سازی داریم و این موضوع تعجب برانگیز است مگر این مملکت به چه سمتی می‌رود که ۲۰۰ کارخانه اجاق گاز سازی لازم‌ داشته باشد؟.
پازوکی به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید اشاره کرد و گفت: جهش تولید به این معنا نیست که چهار قطعه را به هم وصل کرده و اسم ایرانی را بر آن نصب کنیم، تولیدی که صادرات نداشته باشد به درد نمی‌خورد. اندک تولید محصولات شرکت های تولیدکننده به افغانستان و عراق است. 
وی خاطرنشان کرد: ما از ۲  اردیبهشت ماه سال جاری به شرکت های تولیدکننده اعلام کردیم که قیمت ها را اعلام و ثبت کنند ولی تا به امروز هیچ قیمت گذاری صورت نگرفته است. در شرایط کنونی، تولیدکننده پشیمان، فروشنده پشیمان، خریدار پشیمان است. چرا باید قیمت یک لباسشویی ۱۷ میلیون تومان باشد؟ چرا به این وضع دچار شدیم؟
نائب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی عنوان کرد: امسال نسبت به سال گذشته با ۷۰_۵۰ درصد کاهش فروش مواجه بودیم زیرا  به دلیل گرانی کالاها تقاضایی وجود ندارد و خدا به داد کسانی برسد که قرار است جهیزیه بدهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز