خبرگزاری کار ایران

هشدار به زوج‌های جوان؛

همسرتان را کنترل نکنید

asdasd
کد خبر : ۸۹۸۲۳۷

یک روانشناس درباره کنترلگری همسران، توضیحاتی داد.

به گزارش ایلنا، شایسته زنجیران روانشناس و مشاور، درباره کنترلگری همسران، اظهار کرد: اگر نامزد و یا همسر خود را مکررا بصورت محسوس و نامحسوس کنترل می‌کنید و مدام سوالاتی چون: کجا بودی؟ کجارفتی؟ کی کارت تموم میشه؟ کی پیشته؟ چرا اینو پوشیدی؟ چرا خندیدی؟ و... از او می‌پرسید، عمیقا توصیه میکنم دست از این کار بردارید.

وی بیان کرد: بدترین چیزی که هر انسانی را از برقراری یک رابطه فراری می‌دهد این است که فکر کند کسی آزادیش را محدود می‌کند و مجبور است پیوسته در یک دادگاه ناعادلانه بی گناهیش را اثبات کند.

این روانشناس گفت: علاقه به حفظ زندگی و آنچه مالک آن هستیم رفتاری کاملا طبیعی است، ولی یادمان باشد بسیاری از رفتار‌های طبیعی اگر کنترل نشوند منجر به آسیب می‌شوند و بی شک یکی از اصول داشتن رابطه صمیمانه بین زوجین، اعتماد و شفافیت است.

زنجیران تصریح کرد: در اینجا میخواهم از شما بپرسم شفافیت در یک رابطه به چه معناست؟ آیا کنترل و چک کردن همسر نشانه شفافیت و اعتماد است یا اضطراب و عدم امنیت؟ آنچه روشن است این است که کسی که مدام همسرش را کنترل می‌کند دچار اضطراب و عدم امنیت است.

وی افزود: زوجینی که در چنین موقعیتی هستند روابطشان روی یک زمین لرزان است و به هیچ عنوان در چنین شرایطی شفافیت و اعتماد وجود ندارد، حال اینکه اگر این سوء ظن و کنترلگری به یک اتفاق هر روزه تبدیل شود فرد مدام احساس ناامنی می‌کند و بدترین چیز‌ها را در مورد همسرش تجسم می‌کند. حتی یک اتفاق ساده می تواند شعله‌های سوء ظن و بدگمانی را روشن کرده و محیط زندگی را به میدان جنگ تبدیل کند.

این روانشناس افزود: گاهی اوقات سوء ظن درست است، اما آنچه مسلم است این عدم اعتماد و کنترلگری منجر به شکاف و آسیب در رابطه زوجین می شود. مکررا تاکید میکنم اگر سوءظن درست باشد کنترلگری به هیچ عنوان مانع از انجام آن عمل نمی‌شود و در صورتی که سوء ظن نادرست باشد ممکن است همسر فرد شک کننده، حالت تدافعی گرفته و حتی ممکن است وسوسه شود که واقعا خیانت کند.

زنجیران با اشاره به اینکه یک واقعیت مهم این است که هرچقدر همسر خود را بیشتر کنترل کنید بیشتر از او فاصله می‌گیرید، اضافه کرد:  پیشنهاد می‌کنم هر زمانی در مورد یکی از رفتار‌ها و گفتار‌ها و موقعیت‌هایی از همسرتان دچار برداشت‌های ذهنی منفی شدید (ممکن است درست باشد یا نه یک سوءبرداشت باشد) و این برداشت برایتان مشغله ذهنی ایجاد کرد به جای کنترلگری و چک کردن همسرتان، با صداقت و به دور از تمام هیجانات در یک شرایط مناسب از همسرتان جواب تمام مشغله‌های ذهنتان را بپرسید و با صبوری به خودتان و فرد مقابلتان فرصت گفتمان در شرایط آرامی را فراهم کنید و مهمترین پیامد کنترلگری این است که زندگی را به کام خود و عزیزترین فرد زندگیمان تلخ می کنید.


منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز