خبرگزاری کار ایران

بازگشت فضانوردان به سیاره بیمار

asdasd
کد خبر : ۸۹۸۰۰۵

دو فضانورد ناسا هفته آینده پس از حدود ۹ ماه اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین بازمی‌گردند و با بزرگ‌ترین چالش زندگی در دیدار با یک سیاره مبتلا به کرونا روبه‌رو می‌شوند.

به گزارش ای‌پی، اندرو مورگن و جسیکا میر دو فضانورد آمریکایی ایستگاه فضایی بین‌المللی هستند که روز جمعه به زمین می‌رسند و شاید از دیدن دگرگونی‌های کره خاکی در سه چهار ماه گذشته شگفت‌زده شوند. هر چند مورگن از فضا به خبرنگاران گفت: «همه کارکنان ایستگاه از نزدیک خبرهای مربوط به شیوع کرونا را دنبال می‌کنند. گرچه پس از ۹ ماه حضور در فضا سخت است با رسیدن به زمین بدانیم چه بر آن گذشته است.»

میر هم که سال گذشته در نخستین پیاده‌روی فضایی تمام‌زنانه تاریخ شرکت کرد، در این باره گفت: «این کاملا فضایی فراواقعگرایانه برای همه ماست که در جریان شرایط سیاره زیر پایمان قرار بگیریم. می‌توانیم به شما بگوییم زمین از این بالا همان سیاره شگفت‌انگیز همیشگی است. از این رو، سخت بتوانیم باور کنیم از روزی که ما به اینجا آمده‌ایم، این اندازه دگرگونی در زمین رخ داده است.» او از هفت ماه پیش به ماموریت فضایی رفته است.

نکته جالب اینکه دو فضانورد آمریکا بلادرنگ پس از رسیدن به زمین باید به قرنطینه خانگی بروند و اینجا در خانه بسیار بیش از آن بالا احساس تنهایی خواهند کرد. هر چه باشد در فضا کسی نگران دست زدن به در و دیوار و خوردن و آشامیدن نبود و اینجا روی زمین آنها حتی نمی‌توانند نزدیکان و افراد خانواده را از ترس آلوده شدن به ویروس کرونا در آغوش بگیرند؛ چیزی که درک آن هم برای فضانوردان سخت است.

مورگان که پزشک اورژانس است، ژوییه گذشته به ماموریت فضایی رفت و میر سپتامبر ۲۰۱۹ به او در ایستگاه فضایی بین‌المللی پیوست. این دو فضانورد آمریکایی روز جمعه همراه با اولگ اسکریپوچکا، فضانورد روس با فضاپیمای سایوز در خاک قزاقستان به زمین می‌نشینند و سه فضانورد دیگر را در ایستگاه فضایی تنها می‌گذارند. ماموریت فضایی این سه پنجشنبه گذشته آغاز شد.

دو فضانورد آمریکایی و همکاری روس آنها درست ۵۰ سال پس از فرود آمدن آپولو ۱۳ در آب‌های اقیانوس آرام به زمین بازمی‌گردند؛ ماموریتی که به دلیل منفجر شدن کپسول اکسیژن ناکام ماند. به گفته مورگان، «آن زمان بحران ناکامی در فرود آمدن روی کره ماه بود و امروز بحران روی زمین است.»

منبع: همشهری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز