خبرگزاری کار ایران

دبیر یک تشکل تخصصی مطرح کرد:

ضرورت حمایت از صنایع پایین دستی در دوران تحریم و کرونا

asdasd
کد خبر : ۸۹۳۸۵۰

دبیر سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران گفت: امروز در دوران تشدید تحریم‌ها و کرونا صنایع پایین دستی نیازمند پشتیبانی و حمایت دولت همانند صنایع بالادستی و بزرگ است.

«امیرحسین کاوه» تصریح کرد: سال های اخیر صنایع کوچک و متوسط پایین دستی همواره به مراتب بیش از صنایع بالادستی در معرض تهدید و فشار خارجی ناشی از هجوم واردات به شکل دامپینگ (عرضه کالا به قیمت پایین تر از هزینه تمام شده) بوده و در بسیاری اوقات مشمول بی توجهی و حتی اعمال فشار و مشکلات به ویژه از سوی صنایع بالادستی قرار داشته اند.

وی یادآور شد: امروز در دور جدید تحریم های آمریکا هدف گیری شدیدتری نسبت به قبل در حوزه تولید کشور انجام شده است و تمرکز دولت بر حمایت از صنایع بزرگ بالادستی از جمله پتروشیمی و فولاد، نباید موجب نادیده گرفتن صنایع کوچک و متوسط شود.

کاوه اضافه کرد: صنایع پایین دستی به دلیل رکود نسبی، کاهش درآمد و قدرت خرید مردم که پیامد افت تقاضا را به همراه داشته و در عین حال شیوع بیماری کرونا بر اقتصاد و صنعت کشور آثار منفی خود را به همراه داشته و شرایط دشواری را رقم زده است.

وی خاطرنشان ساخت: امسال به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده و برای تحقق بخشیدن این مهم یکی از راهکارها، فروش اعتباری مواد اولیه با بازه زمانی ۶ ماهه از سوی شرکت های بالادستی به پایین دستی است.

به گفته دبیر تشکل مزبور، شرکت های بالادستی و بزرگ یاد شده به دلیل برخورداری از سرمایه در گردش بالا و حجم سودآوری مناسب دارای ساختار مالی قوی بوده و توانایی اجرای این راهبرد را دارند.

کاوه تصریح کرد: اجرای راهبرد پیشنهادی موجب رونق تولید و حفظ  اشتغال در صنایع پایین دستی و به همین ترتیب در کل اقتصاد شده و مانع از ورشکستگی صنایع پایین دستی و تسری آن به سایر بخش ها خواهد شد.

وی، پشتیبانی و حمایت ویژه دولت از صنایع کوچک و متوسط به ویژه صنایع اشتغالزا، دارای ظرفیت های صادراتی و همچنین افزایش درآمد ارزی از صادرات تولیدات نهایی به جای صادرات مواد خام را نیز از دیگر راهکارهای جهش تولید دانست.

دبیر سندیکای یاد شده درخواست کرد: دولت و مجلس شورای اسلامی توجه و حمایت خود را از تولید و صادرات مواد خام و اولیه کم ارزش و با ارزش افزوده و اشتغالزایی پایین به سمت تولید و صادرات کالاهای نهایی با ارزش افزوده بالا و ایجاد اشتغال زایی مناسب تغییر دهند.

وی گفت: توزیع عادلانه منافع ناشی از منابع خام و انرژی صنایع بالادستی در طول زنجیره های عرضه صنعتی به تناسب ایجاد اشتغال و خلق ارزش افزوده اقتصادی، موضوع مهمی است که همواره مغفول مانده، زیرا سبب کاهش بهای تمام شده محصولات تولیدی و افزایش مزیت رقابتی صنایع پایین دست در بازارهای منطقه ای می شود.

کاوه پیشنهاد کرد: اکنون که واردات مواد اولیه مورد نیاز تولید و دسترسی صنایع پایین دستی به این مواد به حد کافی وجود ندارد، لازم است حقوق و عوارض واردات این مواد اولیه صفر شود و ارز کافی با قیمت مناسب در اختیار صنایع پایین دست قرار گیرد.  

منبع: ایرنا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز