خبرگزاری کار ایران

شیوه صحیح شارژ باتری گوشی‌های هوشمند

asdasd
کد خبر : ۸۹۳۵۵۵

در این مطلب، ما راهکار‌هایی جهت دوام بیشتر تلفن همراه شما و همچنین افزایش طول عمر باتری آن را ارائه می‌دهیم.

به گزارش ایلنا، سلامت باتری بر تجربه کلی شما از یک گوشی همراه تأثیر زیادی خواهد گذاشت. هیچ‌کس دوست ندارد که در وسط مکالمه شارژ باتری گوشی همراهش تمام شود. به همین دلیل است که همه ما تلاش می‌کنیم تا در هر فرصتی باتری گوشی خود را شارژ کنیم. درهرصورت، برخی از عادت‌های مخرب می‌توانند به مرور زمان باعث خرابی باتری تلفن‌های همراه شوند. اگر شما نیز به دنبال راهکار‌هایی جهت شارژ کردن صحیح تلفن همراه خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را دنبال کنید.

در این مقاله، ما راهکار‌هایی جهت دوام بیشتر تلفن همراه شما و همچنین افزایش طول عمر باتری آن را ارائه می‌دهیم.

باتری گوشی شما چگونه شارژ خود را نگه می‌دارد؟

باتری گوشی‌های هوشمند به رده‌ای تعلق داشته که آن را باتری‌های لیتیوم-یونی (Li-ion) می‌نامند. باتری تلفن‌های همراه قابل شارژ بوده و از عنصری شیمیایی به نام لیتیوم در آن‌ها استفاده می‌شود.

هر باتری تعدادی سلول به همراه پایانه‌های مثبت و منفی و همچنین محلولی شیمیایی را در خود جای می‌دهد. هنگامی‌که گوشی خود را به برق متصل می‌کنید، مواد شیمیایی داخل باتری آن واکنش نشان داده و همین مسئله باعث ذخیره الکتریسیته در قالب انرژی شیمیایی می‌شود.

عوامل اثرگذار بر روی دوام باتری گوشی‌های هوشمند

عمر مفید باتری گوشی هوشمند شما پیش از اینکه آن را خریداری کنید، مشخص شده است. در هر حالت، عادت‌های شما می‌توانند این عمر مفید را طولانی‌تر و یا کوتاه‌تر کنند. در زیر به برخی از عوامل تأثیرگذار بر عمر باتری‌ها اشاره می‌کنیم:

چرخه شارژ/تخلیه

در باتری گوشی‌های هوشمند تعدادی چرخه شارژ/تخلیه در نظر گرفته شده، بنابراین اکثر اوقات شما مجبور نیستید که آن‌ها را تعویض کنید. هنگامی‌که از گوشی خود استفاده می‌کنید، باتری دستگاه شما انرژی ذخیره‌شده را در قالب الکتریسیته آزاد کرده و آن را به قطعاتی مانند نمایشگر و بلندگو‌ها می‌رساند.

معمولا عمر باتری یک گوشی با گذشت زمان ثابت نمی‌ماند؛ این میزان به‌آرامی کاهش می‌یابد. واکنش‌های شیمیایی باعث می‌شوند تا لیتیوم داخل باتری‌ها در طول چرخه طبیعی شارژ/تخلیه کاهش یابد.

دما

دشمنان باتری گوشی شما بسته به میزان دما می‌توانند افزایش یابند. شارژ باتری در یک محیط گرم به‌اندازه یک محیط سرد برای منبع تغذیه تلفن شما مضر است. اگر زیاد از تلفن همراه استفاده کنید، حتما متوجه شده‌اید هنگامی‌که گوشی شما داغ شده، شارژ آن نیز سریع‌تر تمام می‌شود.

هنگامی‌که باتری گوشی‌ها بسیار داغ شود، احتمال دارد که متورم شده و یا حتی منفجر شود! اگر در یک محیط بسیار سرد گوشی خود را شارژ کنید، می‌بینید که دیرتر شارژ می‌شود. همچنین شارژ در دمای پایین می‌تواند در طول زمان ظرفیت باتری شما را نیز کاهش دهد.

شارژر

یکی از موارد دیگر که باید به آن توجه کنید، نوع شارژر مورداستفاده شما است. امروزه شارژر‌های زیادی در بازار موجود هستند که نوید شارژی سریع‌تر را می‌دهند. در این موارد باید مراقب باشید! استفاده از شارژر نامناسب می‌تواند باعث کاهش و یا اضافه ولتاژ شده و همین موضوع نیز می‌تواند به باتری گوشی شما آسیب برساند.

باتری‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در راندمان مشخصی شارژ شوند. این مسئله باعث می‌شود تا از باتری محافظت شده و همچنین از تولید گرمای اضافی نیز اجتناب شود. جهت افزایش طول عمر باتری گوشی خود، فقط از شارژر‌های پیشنهادی توسط سازنده آن استفاده کنید. از سوی دیگر، در صورت تأیید سازنده تلفن همراه شما، می‌توانید از شارژر‌های شخص ثالث نیز استفاده کنید.

شیوه‌های اشتباه شارژ باتری

برای اینکه بفهمید چگونه با شارژ صحیح می‌توانید عمر باتری خود را افزایش دهید، باید از روش‌های شارژ نادرست نیز آگاه باشید. در زیر به برخی از عادت‌ها اشاره می‌کنیم که عمر باتری را در طول زمان کاهش می‌دهند.

استفاده از گوشی در حین شارژ

اگر در هنگام شارژ از گوشی خود استفاده کنید، به این دلیل که باید همزمان انرژی قطعات دیگر مانند نمایشگر نیز تأمین شود، راندمان شارژ کاهش یافته و همچنین دمای گوشی شما نیز بالاتر می‌رود. این رویه در طول زمان باعث می‌شود تا عمر باتری کاهش یابد. جدال بین استفاده از گوشی و شارژ باتری، باعث می‌شود تا باتری بیش از حد داغ شده و آسیب ببیند.

تا وقتی که شارژ باتری به صفر نرسد، آن را شارژ نمی‌کنید

اگر قصد ندارید که هر شش ماه یک‌بار باتری گوشی خود را تعویض کنید، هرگز اجازه ندهید که شارژ آن کاملا تخلیه شود. بر اساس گفته‌های Battery University، اگر اجازه دهید شارژ باتری شما به کمترین حد خود برسد و آنگاه آن را شارژ کنید، با این کار عمر آن را کاهش داده‌اید. اگر شارژ باتری خود را بین ۳۰ الی ۸۰ درصد حفظ کنید، آنگاه عمر آن را افزایش داده‌اید.

شارژ بیش‌ازحد گوشی

شارژ بیش‌ازحد یکی از دلایل شایع کاهش عمر باتری است. به بیان ساده، اگر گوشی شما بیش از زمان موردنیاز به پریز برق متصل باشد، آنگاه آن را بیش از حد شارژ کرده‌اید. اگر شما از آن دسته کاربرانی هستید که دوست دارند همیشه گوشی خود را در حالت شارژ نگه دارند، باید بدانید که این کار به باتری گوشی آسیب می‌رساند.

اگر به مدتی طولانی گوشی خود را در حالت شارژ نگه دارید، این عمل باعث می‌شود تا دمای باتری افزایش یابد. این مسئله نیز می‌تواند منجر به تولید فشار‌های داخلی و درنتیجه کاهش دوام باتری شود.

نکاتی جهت افزایش عمر مفید باتری گوشی هوشمند شما

در هنگام شارژ اجازه ندهید دمای گوشی بیش‌ازحد افزایش یابد.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، دمای بیش‌ازحد بزرگ‌ترین دشمن باتری گوشی‌های هوشمند است. اگر می‌خواهید که باتری شما در بهترین حالت عمر مفید خود باقی بماند، باید از گرما و یا سرمای بیش‌ازحد اجتناب کنید.

گاهی اوقات که گوشی خود را شارژ می‌کنید، باید متوجه شده باشید که بیش از میزان معمول داغ می‌شود. این قضیه عادی است. اگر فکر می‌کنید که دمای گوشی شما در حال افزایش است، می‌توانید آن را از قاب محافظ جدا کرده و یا اینکه آن در محیطی خنک‌تر قرار دهید.

راهکار‌هایی جهت خنک نگه‌داشتن باتری در هنگام شارژ کردن آن:

اگر از قاب محافظ استفاده می‌کنید، آن را جدا کنید: قاب‌ها نه‌تن‌ها به وزن گوشی اضافه می‌کنند، بلکه می‌توانند مشکلات گرمایشی نیز ایجاد کنند. گرمای بیش از حد، عمر باتری را کاهش می‌دهد. اگر می‌خواهید که یک قاب محافظ خریداری کنید، سعی کنید که یک رنگ روشن را انتخاب کنید (رنگ‌های تیره مانند: مشکی و آبی پررنگ، گرمای زیادی را جذب کرده و این مسئله می‌تواند گرمای گوشی شما را افزایش دهد).

گوشی خود را در محیطی که تهویه مناسب ندارد، شارژ نکنید: جهت اجتناب از گرمای بیش‌ازحد، سعی کنید که گوشی خود را در محیطی خشک و خنک نگهداری کنید. اتاقی که تهویه مناسب داشه باشد می‌تواند دمای شارژ را پایین نگه دارد.

در هنگام شارژ کردن گوشی، از آن استفاده نکنید: اگر در هنگام شارژ کردن از گوشی خود استفاده کنید، مقدار زیادی از انرژی به نمایشگر و سایر قطعات انتقال داده می‌شود. جدال بین استفاده از باتری و شارژ همزمان آن، باعث می‌شود تا باتری بیش‌ازحد داغ شده و در بلندمدت آسیب ببیند.

حالت پرواز را روشن کنید: یکی از راه‌های افزایش طول عمر باتری و همچنین شارژ کردن سریع‌تر آن، قرار دادن گوشی بر روی حالت هواپیما در هنگام شارژ کردن است. حالت پرواز به‌صورت خودکار داده‌های همراه (اینترنت سیم‌کارت) شما را که یکی از بزرگ‌ترین دلایل افزایش دمای باتری است، خاموش می‌کند.

سعی کنید باتری گوشی خود را به‌صورت جزئی و به دفعات زیاد شارژ کنید

بسیاری از کاربران دوست دارند تا باتری گوشی خود را هر بار تا سطح ۱۰۰ درصد شارژ کنند. درحالی‌که طبیعی است اگر بخواهید سطح باتری گوشی خود را در طول روز بالا نگه دارید، اما این رویه برای منبع تغذیه تلفن شما مناسب نیست. همچنین اگر صبر کنید تا میزان شارژ باتری به صفر درصد برسد و آنگاه آن را شارژ کنید، بازهم به باتری گوشی خود آسیب رسانده‌اید.

بهترین روش شارژ جهت محافظت از باتری این است که آن را به‌صورت جزئی و به‌طور مکرر شارژ کنید. به‌عنوان‌مثال: شما می‌توانید گوشی خود را تا ۸۰ درصد شارژ کرده، اجازه دهید شارژ آن به ۴۰ درصد کاهش یابد و سپس آن را مجددا شارژ کنید. این رویه از طریق یک چرخه شارژ/تخلیه مناسب باعث افزایش طول عمر باتری شما می‌شود.

اگر مدتی از گوشی خود استفاده نمی‌کنید، آن را تا نیمه شارژ کنید‌

می‌خواهید بدانید که در هنگامی‌که از گوشی خود استفاده نمی‌کنید، چگونه می‌توانید باتری آن را سالم نگه دارید؛ شیوه درست این است که آن را تا نیمه شارژ کنید. اپل توصیه می‌کند تا جهت سالم نگه‌داشتن باتری، هر ۶ ماه یک‌بار گوشی را روشن کرده و آن را تا ۵۰ درصد شارژ کنید.

اگر مدتی گوشی خود را خاموش کرده و شارژ باتری آن نیز در سطح پایینی قرار داشته باشد، این موضوع باعث می‌شود تا پس از روشن کردن گوشی، شارژ کردن آن با مشکلاتی مواجه شود. باتری‌های لیتیوم-بونی (همان‌هایی که در گوشی‌های هوشمند مورداستفاده قرار می‌گیرند) فرآیند‌هایی شیمیایی دارند و اگر مدتی از این باتری‌ها استفاده نشود، این فرآیند‌ها آسیب می‌بینند. همچنین جهت آسیب ندیدن باتری، مطمئن شوید که گوشی را در جایی خشک و خنک نگهداری می‌کنید.

دستگاه‌های شارژ سریع خود را کنار بگذارید

برخلاف آنچه که علاقه‌مندان به فناوری باور دارند، شارژ سریع می‌تواند به باتری گوشی شما آسیب برساند. حتی برخی از محصولات وعده می‌دهند که می‌توانند راندمان شارژ گوشی شما را تا ۷۰ درصد افزایش دهند. یکی از این نمونه‌ها، شارژ‌های (USB-PD (Power Delivery هستند. اگر گوشی شما مختص شارژ سریع نباشد، آنگاه نباید از محصولات شارژ سریع استفاده کنید، زیرا این محصولات به‌سرعت دمای باتری را افزایش داده و این موضوع نیز ظرفیت باتری را کاهش می‌دهد.

پس از شارژ شدن، گوشی خود را از پریز جدا کنید

به لطف اپلیکیشن‌های ذخیره باتری، اکثر مردم فکر می‌کنند که تریکل شارژینگ (شارژ آهسته باتری جهت افزایش طول عمر آن) منجر به افزایش طول عمر باتری می‌شود. درهرصورت، تریکل شارژینگ بر عمر باتری تأثیری ندارد. متخصصان توصیه می‌کنند که باتری خود را به‌صورت جزئی و به‌دفعات زیاد شارژ کنید؛ بنابراین اگر می‌خواهید که عمر باتری خود را افزایش دهید، آن را در هنگام خواب شبانه شارژ نکنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز