خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت پمپ و توربین (پتکو):

در شرایط بد تحریمی محصولاتی دانش بنیان تولید کرده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۸۸۹۳۷۰

مدیرعامل شرکت پمپ و توربین (پتکو) گفت: تولید پمپ‌ و توربین‌های صنایعی که با سیالات سر و کار دارند، نیازمند سطح بسیار بالایی از تکنولوژی است و شرکت پتکو با وجود تحریم‌ها به این سطح از طراحی و تولید پمپ‌ها رسیده است.

به گزارش ایلنا به نقل از فلزات آنلاین مسعود باقر تجریشی اظهار کرد: شرکت تولید پمپ‌های بزرگ و توربین آبی (پتکو) حدود 20 سال است که در بازار ایران به فعالیت می‌پردازد. این شرکت انواع پمپ‌های سانترفیوژ یا گریز از مرکز به سفارش مشتریان برای انتقال سیالاتی مانند آب، نفت و هیدروکربن‌ها جهت مصارف صنعتی مانند نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، کارخانه‌های صنایع معدنی و فلزی همچون فولاد و مس تولید می‌کند. شرکت پتکو در استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز مستقر بوده و یکی از شرکت‌های تابعه هلدینگ گروه صنعتی سدید است.

وی افزود: از آنجا که شرکت پتکو برای هر مورد سفارش، طراحی خاص انجام می‌دهد و به صورت سفارشی کار می‌کند، محدودیتی در تولید ندارد. به عبارت بهتر این شرکت به دلیل تنوع در طیف مصرف‌کنندگان، باید تنوع محصول بالایی داشته باشد تا بتواند به نیازهای متعدد کارفرمایان پاسخ دهد. کارخانه برای تولید محصولات خود، امکانات گسترده ای مانند ماشین‌کاری، مونتاژ، تست، جوشکاری و... دارد. لازم به ذکر است که آزمایشگاه این کارخانه در نوع خود منحصر به فرد بوده و قابلیت تست انواع پمپ و توربین را دارد. به طوری که در خاورمیانه بی‌نظیر است. ضمن اینکه با موسسه استاندارد در زمینه پمپ و توربین و هیدروماشین‌ها نیز همکاری دارد.

تولید پمپ و توربین نیازمند سطح بالایی از تکنولوژی است

مدیرعامل شرکت پتکو اضافه کرد: شرکت ما دانش‌بنیان است و واحد مهندسی، طراحی و تحقیق و توسعه دارد و محصولاتی با تکنولوژی بالا تولید می‌کند. این شرکت از استانداردهای مدیریت کیفیت، محیط زیست و ایمنی استفاده و در شرایط مطلوبی فعالیت می‌کند.

تجریشی خاطرنشان کرد: برای تولید دو روش کلی وجود دارد؛ نخست تولید انبوه و دیگری تولید سفارشی. در روش دوم، هر شرکت بر مبنای پروژه یا سفارش دریافت شده به تولید می‌پردازد و ممکن است یک محصول را چند سال یک بار هم تولید نکند. شرکت پتکو با توجه به نوع تولیدات خود روش دوم را برای کار برگزیده است.

وی عنوان کرد: همه صنایعی که با سیالات سر و کار دارند، به پمپ نیز نیاز دارند. پمپ مانند قلب واحدهای تولیدی عمل می‌کند. در نتیجه طراحی پمپ نیازمند سطح بسیار بالایی از تکنولوژی و دانش فنی است. بنابراین شرکت طراح و سازنده باید به معنای واقعی دانش‌بنیان باشد. در شرکت ما مهندسان بسیار خبره‌ای حضور دارند که در زمینه طراحی و اجرای پروژهای مرتبط فعالیت می‌کنند.

با شرکت‌های معتبر کشور همکاری کرده‌ایم

تجریشی عنوان کرد: تولید در شرکت ما به این صورت است که مشتری ابتدا مشخصات فنی پمپ یا توربین مورد نظر خود را به بخش فروش سفارش می‌دهد. وظیفه شرکت ما این است که اطلاعات وارد شده در یک کاغذ را به محصولی با عملکرد بالا به مشتری تحویل دهد. وزن پمپ‌های تولیدی در شرکت ما بسته به سفارش و کارکرد آن از حدود 100 کیلوگرم آغاز می‌شوند و تا 60 تن افزایش می‌یابند. ضمن اینکه توانسته‌ایم پمپ‌هایی تولید و تست کنیم که تا 21 هزار متر مکعب بر ساعت دبی دارند. در عین حال پمپ‌هایی با فشار 150 تا 200 بار نیز تولید نموده‌ایم.

وی با بیان اینکه پروژه‌هایی نیز در این رابطه انجام داده‌ایم، ابراز کرد: ازجمله آن‌ها می‌توان به تولید و طراحی 400 پمپ برای پالایشگاه‌های نفت ستاره خلیج فارس، پالایشگاه بندرعباس، پالایشگاه شازند اراک، پالایشگاه آبادان، پالایشگاه لاوان، پالایشگاه شیراز، پالایشگاه تهران و... اشاره کرد. در پتروشیمی‌های کشور نیز برای آبگیری، کولینگ و... نیز پمپ تولید کرده‌ایم. همچنین پمپ‌های مورد نیاز برخی میادین نفتی که سیال را از چاه به پالایشگاه پمپاژ می‌کنند و در برخی از کارخانه‌های نمک‌زدایی کاربرد دارند نیز در شرکت ما طراحی و تولید شده است. در حال حاضر نیز پمپ سه خط لوله بزرگ را نیز در اختیار گرفته‌ایم که یکی از آن‌ها پروژه انتقال نفت خام از گوره به جاسک است. همچنین تامین پمپ پروژه انتقال آب از استان اصفهان به یزد، استان آذربایجان شرقی و پروژه انتقال آب اهواز نیز بر عهده شرکت ما بود. ضمن اینکه پمپ‌های کولینگ تاور بسیاری از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کشور را تامین کرده‌ایم. لازم به ذکر است که چند پروژه تامین پمپ نیز با فولاد مبارکه داشته‌ایم و در حال حاضر نیز چند سفارش دیگر از شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی داریم که امیدواریم فرآیند تولید سفارش این شرکت‌ها نیز تکمیل شود.

کاهش پروژه‌های عمرانی با تحریم‌ها

تجریشی در خصوص وضعیت بازار تولید پمپ و توربین اذعان کرد: طی سال‌های اخیر که کشور با تحریم‌ها مواجه بود، طبیعتا صادرات نفت کشور کاهش یافت. هنگامی که درآمد دولت از طریق نفت کم می‌شود، نمی‌تواند از هزینه‌های جاری خود کاهش دهد و به ناچار پروژه‌های عمرانی را کنار می‌گذارد. این پروژه‌ها نیز از نوع احداثی و جدید شامل پالایشگاه، پتروشیمی، نیروگاه و... بوده و طبیعی است که سفارش‌های کالاهای صنعتی مرتبط با پروژه‌ها کاهش یابد. علاوه‌براین، سرمایه‌گذاری‌های جدید نیز به دلیل تحریم‌ها متوقف می‌شوند.

وی تاکید کرد: تحریم روی دیگری نیز دارد؛ از یک سو وقتی تحریم تحمیل می‌شود، طبعا خرید خارجی شرکت‌ها کاهش می‌یابد. از سوی دیگر همین شرکت‌ها به خرید داخلی روی می‌آورند که می‌تواند سفارش‌ها را افزایش دهد. در این میان، بخش خصوصی می‌تواند در احداث و پیشبرد پروژه‌های عمرانی گام بردارد. با اینکه مسئولان شعار افزایش مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد را می‌دهند اما سرمایه از ناامنی اقتصادی و تحریم فرار می‌کند. ضمن اینکه موانعی برای کسب و کار در کشور وجود دارند. بنابراین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به چالش کشیده می‌شود و به اندازه کافی نیست. به طور کلی با توجه به موارد یاد شده میزان سفارش‌ها در صنعت کاهش یافته است.

وی یادآور شد: زمانی که واردات رونق داشت، بسیاری از شرکت‌ها از طریق بودجه‌های دولتی که به صورت ارزی در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گرفت یا از طریق وام صندوق توسعه ملی با بهره پایین و دوره بازپرداخت طولانی، اقدام به واردات می‌کردند. این نوع ارز دادن به اندازه‌ای جذاب بود که شرکت‌ها را برای خرید خارجی ترغیب می‌کرد. این رویکرد در حالی اتخاذ می‌شد که ظرفیت فراوانی برای تولید داخل وجود داشت. البته در حال حاضر با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده در واردات، تمایل به استفاده از ساخت داخل بیشتر شده است. بنابراین تحریم مانند شمشیر دولبه عمل می‌کند؛ از یک سو امکان خرید خارجی را کاهش می‌دهد و تقاضا به سمت داخل هدایت می‌شود و از سوی دیگر خود تولیدکنندگان نیز به خودکفایی کامل نرسیده‌اند و باید برای تولید، برخی از مواد اولیه را از خارج وارد کنند؛ بنابراین تولیدکنندگان نیز با چالش تحریم دست و پنجه نرم می‌کنند.

تجریشی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی بنگاه‌های اقتصادی تلاش خواهند کرد که برای جلوگیری از تعطیلی، بازار خود را حفظ کنند. شرکت پتکو نیز با وجود کاهش سفارش‌ها، تلاش خود را برای گسترش بازارها و دریافت سفارش‌های جدید انجام می‌دهد. البته امیدواریم در آینده که تحریم‌ها برطرف و صادرات نفت و درآمدهای ارزی افزایش یافت، بار دیگر شاهد رشد واردات اقلام بیهوده که توانایی تولید آن در کشور وجود دارد، نباشیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز