خبرگزاری کار ایران

یک کنشگر محیط زیست تشریح کرد؛

همه متهمان قتل عام پرندگان میانکاله

asdasd
کد خبر : ۸۷۶۷۱۶

گروهی از فعالان محیط زیست منطقه میانکاله که به‌طور خیلی جدی پیگیر موضوع هستند، مدام با درهای بسته مواجه شده‌اند.

در هفته های اخیر شاهد مرگ و میر بیش از ۱۵ هزار پرنده در تالاب میانکاله بودیم. پرونده پرنده های مهاجر میانکاله در شرایطی بسته شد که هیچکدام از دلایل مطرح شده از سوی مسولان درباره مرگ پرندگان میانکاله قانع کننده نبود. 

گروهی از فعالان محیط زیست منطقه میانکاله که به طور خیلی جدی پیگیر موضوع هستند، مدام با درهای بسته مواجه شده اند. به آنها می گویند مرجع پاسخگویی درباره دلایل این قتل عام سازمان دامپزشکی است و شما نباید دخالت کنید. سازمان دامپزشکی هم می گوید بوتولیسم عامل اصلی مرگ پرندگان است.

این در حالی است اولا بوتولیسم زمانی اتفاق می افتد که هوا به شدت گرم باشد و معمولا در فصل زمستان چنین اتفاقی نمی افتد. ثانیا ورودی آب به تالاب نسبتا مطلوب است و اصلا حالت مردابی و سکون پیدا نرده است. بر فرض محال، اگر هم سم بوتولیسم عامل این مرگ و میر بود، با مشاهده اولین اولین نمونه تلفات پرندگان به راحتی می توانستند در مرداب جریان آب  راه بیاندازند تا به قتل عام بیشتر پرندگان منجر نشود. 

اینکه بعد از قتل و عام بیش از 15 هزار پرنده منطقه قرنطینه شده و اجازه ورود و خروج به کسی نمی دهند، مشکوک است و گمانه زنی ها درباره مسائل دیگر را تقویت می کند؛ از آنفولانزای مرغی تا سم پاشی عمدی  توسط شکارچیان و صیادهای محلی ها  موضوعاتی است که احتمال آنها در این ماجرا می رود. همراه شکارچیان با محیط بانان و فعالان حقوق حیوانات در تعارض منافع بودند، به همین دلیل یکی از مضنونان همیشگی اینگونه اتفاقات شکارچیان و صیادهای محلی هستند.

انتظار کارشناس محیط زیست این است که پشت پرده های ماجرا  به طور شفاف بیان شود و موضوع محیط زیستی  به مقوله ای امنیتی تبدیل نشود.در حال حاضر جوی در میانکاله شکل گرفته که هرگونه تحقیق و بررسی از سوی فعالان محیط زیستی امنیتی تلفی شده و اجازه سوال کردن درباره موضوعات را به آنها نمی دهند.این رفتارها اعتماد ملی را خدشه دار می کند. 

متهم دیگر این ماجرا، پساب است. از پساب های صنعتی تا پساب  های کشاورزی در منطقه وجود دارند. کارخانه نکا ، نیروگاه نکاه و دیگر صنایع موجود پساب هایی تولید می کنند که در صورت دفع نادرست می تواند به مرگ و میر پرندگان منجر شده باشد. تلفیقی از این عوامل یعنی پسابهای کشاورزی، صنعتی، سم پاشی شکارچیان محلی می تواند مشترکا به وقوع پیوسته باشد.

 در مجموع سازمان محیط زیست درباره دلایل این قتل  عام اخباری را منعکس نکرده است و معاون محیط زیست مازندران به صراحت اعلام کرده ما دلیل را می دانیم اما نمی توانیم اعلام کنیم!چرا باید دلیل را بدانید اما بازگو نکنید و برای حفظ منافع چه کسانی چشم تان را به این قتل عام بسته اید. آنچه واضح است اگر مسببان این ماجرا شناسایی و مجازات نشوند احتمال تکرار آن در سالهای آتی دور از ذهن نیست.

محمد درویش/کنشگر محیط زیست


منبع: پیام نو

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز