خبرگزاری کار ایران

پرداخت ۴ میلیارد دلاری ایرباس در پرونده مربوط به رشوه

asdasd
کد خبر : ۸۶۶۶۳۸

ایرباس، غول هواپیماسازی در جهان در مصالحه‌ای پذیرفته که نزدیک به ۴ میلیارد دلار به سه کشور آمریکا، بریتانیا و فرانسه پرداخت کند.

به گزارش ایلنا، این پرونده اتهامات فساد مالی این غول هواپیماسازی را زیر ذره‌بین برده برد که بر اساس آن با استفاده از افراد میانی (دلالان) به کشورها هواپیما می‌فروخت.

تحقیقات درباره فساد این شرکت بزرگ هواپیماسازی از سال ۲۰۱۶ آغاز شد.

سهم بریتانیا از پول این مصالحه یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون دلار است؛ سهم فرانسه دو میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار و سهم آمریکا نزدیک به ۵۵۵ میلیون دلار اعلام شده است.

رویترز به نقل از دفتر جرائم جدی مالی بریتانیا گفته است که ایرباس به همسر یکی از مدیران ارشد هواپیمایی سریلانکا دو میلیون دلار پرداخت کرده است؛ ایرباس درباره این اتهام اظهار نظر نکرده است.

مقامهای قضایی فرانسه و آمریکا گفته‌اند رقم مصالحه شده تنها شامل شرکت ایرباس می‌شود و کارمندان کنونی و قبلی این شرکت که در جرائم مالی مشارکت داشته‌اند ممکن است جداگانه تحت تعقیب قضایی قرار بگیرند.

دفتر جرائم جدی مالی بریتانیا همچنین مواردی دیگر را در این زمینه برشمرده است؛ از جمله اینکه گفته شده این هواپیماساز اروپایی مقدار قابل توجهی پول به نزدیکان مقام‌های دولتی در غنا که تجربه‌ای هم در امور هواپیمایی نداشته‌اند پرداخت می‌کرد تا بتواند قرارداد هواپیماهای نظامی برای فروش به این کشور را نهایی کند.

ایرباس در مورد این اتهام هم اظهار نظر نکرده است.

در مورد دیگری هم عنوان شده ایرباس با پرداخت ۵۰ میلیون دلار حامی مالی یک تیم ورزشی بوده تا از طریق مالکان باشگاه که مدیران ارشد یک خط هواپیمایی بوده‌اند بتواند در مناقصه فروش ۱۸۰ هواپیما برنده شوند.

مقام‌های قضایی فرانسه و آمریکا گفته‌اند رقم مصالحه شده تنها شامل شرکت ایرباس می‌شود و کارمندان کنونی و قبلی این شرکت که در جرائم مالی مشارکت داشته‌اند ممکن است جداگانه تحت تعقیب قضایی قرار بگیرند.

حدود چهار سال پیش و قبل از آنکه دفتر جرائم جدی مالی در بریتانیا تحقیقات خود را درباره فساد مالی ایرباس آغاز کند، بریتانیا، فرانسه و آلمان درخواست اعتبار صادراتی ایرباس را تعلیق کردند ولی دو سال پیش این تصمیم را برگرداندند.

اعتبارات صادراتی توسط بسیاری از دولت‌ها برای حمایت از صادر‌کنندگان به صورت وام ارائه می‌شود.

مرکز ایرباس در شهر تولوز، فرانسه است. این شرکت در سراسر جهان ۱۳۰ هزار کارمند دارد.

منبع: بی‌بی‌سی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز