خبرگزاری کار ایران

صباح زنگنه مطرح کرد:

پشت‌پرده حمله امریکا به مواضع حشد الشعبی

asdasd
کد خبر : ۸۵۳۲۹۳

کارشناس مسائل خاورمیانه به تشریح حمله شب گذشته نیروهای آمریکایی به مواضع حشدالشعبی پرداخت.

به گزارش ایلنا، صباح زنگنه نوشت: حمله دیشب نیروهای آمریکایی به مواضع حشد الشعبی موجب اظهارنظرهایی مختلفی درباره انگیزه این حملات شده است.

در همین راستا باید اذعان داشت که بعد از مقاومت مردم عراق در مقابل حضور نظامی آمریکایی‌ها در این کشور، در نهایت آمریکا سال ۲۰۱۱ مجبور به ترک خاک عراق شد اما با پیدایش داعش، نیروهای آمریکایی تحت همکاری‌های امنیتی مجدد به عراق برگشتند.

در واقع با عنوان موافقت‌نامه «چارچوب همکاری‌ها» که دربرگیرنده کمک‌های آموزشی، اطلاعاتی، تسلیحاتی و غیره بود، دوباره در عراق حضور پیدا کردند. هر چند که پارلمان عراق با اعطای مصونیت به نیروهای آمریکایی مخالفت کرد و در نهایت حضور این نیروها محدود در پایگاه‌های نظامی شد.

هر چند این مدت به‌طور مستمر از طریق هواپیماهای نظامی یا پهباد کل خاک عراق را تحت عملیات خود دارند. چندین ماه پیش به حدود ۴ منطقه از محل استقرار نیروهای حشد الشعبی حملات پهبادی صورت گرفت و دپوی تسلیحات نظامی این نیرو منهدم شد. آن زمان آمریکا مسئولیت این حملات را برعهده نگرفت و قضیه مبهم باقی ماند و از اسرائیل تا گروه‌های متعارض به عنوان مسئول این حملات معرفی شدند.

این فشارها به حشدالشعبی ادامه داشت تا اینکه در زمانی که حشد الشعبی در اطراف موصل، دیاله و کرکوک در حال مبارزه با نیروهای داعش بود، مواضع نیروهایی که مورد حمایت آمریکا هستند، مورد حمله قرار گرفتند.

بعد از این اتفاق آمریکا درصدد تلافی برآمد و به منطقه قائم در غرب عراق حمله کرد و تعدادی شهید بر جای ماند. ظاهرا فعالیت‌های حشد الشعبی برای آمریکایی‌ها قابل تحمل نیست، به همین دلیل ابتدا بیانیه دادند، بعد از آن سفیر آمریکا با رئیس‌جمهوری عراق دیدار کرد و بعد وزیر امور خارجه آمریکا وارد عراق شد و در نهایت هم در حملات خیلی دقیق و حساب شده یک مرکز فرماندهی، یک مرکز هماهنگی‌های نظامی و عملیاتی و یک مرکز نگهداری تسلیحات و تجهیزات را مورد موشک‌باران قرار دادند.

البته این اقدام را نباید یک تلافی ساده تلقی کرد، بلکه آمریکا دنبال آن است که نیروهای حشد الشعبی را از مرزهای عراق با سوریه دور نگه دارد و در مرحله بعد نیز به محدود کردن این نیروها در داخل عراق بینجامد.

 

منبع: پیام نو

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز