خبرگزاری کار ایران

رئیس سابق شورای رقابت:

مداخله ارزی مستقیم رویه مرسوم تمام کشورهای در حال‌ توسعه است

asdasd
کد خبر : ۸۴۵۵۸۸

رئیس سابق شورای رقابت گفت: مداخله ارزی مستقیم رویه مرسوم تمام کشورهای در حال‌ توسعه است و بانک مرکزی باید مدیریت تقسیم منابع را در اختیار داشته باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از اعتمادآنلاین، جمشید پژویان، رئیس سابق شورای رقابت، در مورد مداخله بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز گفت: پس از دهه ۷۰ میلادی سیستم اقتصادی دنیا با تغییرات فراوانی مواجه شد؛ اغلب کشورهای دنیا سیستم هدایت و مدیریت نرخ ارز را در پیش گرفتند و بانک مرکزی به‌ صورت پایلوت و آزمایشی امور هدایتی آن را برعهده گرفت.

او ادامه داد: بر همین اساس، شیوه پیاده‌سازی مدیریت ارز در تمام اقتصادها و کشورهای دنیا به‌ صورت یکسان و در یک مسیر حرکت نکرد؛ نوع مدیریت «ارز» در اقتصادهایی که دارای ارز قوی و پشتوانه اقتصادی مستحکمی بودند به‌ طور آزاد و بر اساس عرضه و تقاضا مدیریت شد تا ارز سوار بر موج بازار باشد و آن کشورها امواج را مدیریت کنند تا نرخ ارز داخلی آنها درگیر تلاطم‌های اقتصادی نشود.

پژویان افزود: از طرف دیگر، در کشورهای در حال‌ توسعه سیستم ارز کاملاً توسط بانک مرکزی به‌ صورت هدایت‌شده و گاهی دستوری مدیریت می‌شود، بنابراین نمی‌توان گفت تنها بانک مرکزی ایران در سیستم نرخ ارز کشور مداخله می‌کند، چراکه این روشی مرسوم در بسیاری از کشورها به‌ خصوص کشورهای در حال‌ توسعه است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به نوع عرضه ارز در کشور توضیح داد: بخش عمده درآمدهای ارزی ایران از طریق درآمد نفتی، صادرات بخش خصوصی و... به بخش‌های اقتصادی تزریق می‌شود، اما این بانک مرکزی است که باید مدیریت تقسیم منابع را در اختیار داشته باشد.

پژویان، با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید به‌ عنوان ناظر توزیع ارز در مبادی خروجی از اختیارات قانونی کافی برخوردار باشد، تاکید کرد: روش‌های کنترلی بانک مرکزی برای نظام اقتصادی کشور ضروری بوده، زیرا درآمد ارزی کشور در بالاترین سطح اقتصاد یعنی فروش نفت رقم زده می‌شود، بنابراین باید این منابع به بانک مرکزی وارد و سپس تبدیل به ریال و به بودجه تزریق شود تا بخش‌های متقاضی ارز مانند واردکنندگان کالاهای استراتژیک، مواد اولیه و حتی بخش‌ خصوصی بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

رئیس سابق شورای رقابت در پایان گفت: بانک مرکزی باید بتواند ذره‌بین نظارتی خود را بر مصارف ارزی کشور به صورت موثر متمرکز کند، زیرا اگر درآمدهای ارزی حاصل از نفت در کشور با رشد چندانی مواجه نباشد، امکان خالی شدن ذخایر ارزی و رشد مجدد نرخ ارز در کشور وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز