خبرگزاری کار ایران

استاد بیوتکنولوژی مطرح کرد:

سرطان پستان در آقایان نادر است/سالانه 13 میلیون از مردم ایران مبتلا به سرطان پستان می شوند

asdasd
کد خبر : ۸۲۹۷۹۶

استاد بیوتکنولوژی پژوهشکده سرطان پستان گفت: سالانه 13 هزار نفر در کشور به سرطان پستان دچار می‌شوند که زیر یک درصد از آن‌ها مردان هستند.

به گزارش ایلنا، کیوان مجید زاده، استاد بیوتکنولوژی پژوهشکده سرطان پستان، گفت: میزان ابتلا به سرطان پستان در یک دهه گذشته بسیار کم شده است که به دلیل این است که روند آگاهی مردم پیشرفت داشته و برای بهبود این افراد باید روند آکاهی بخشی به مردم را به صورت جدی پیش بگیریم.
 
سرطان پستان در آقایان هم هست، ولی نادر است
 
مجید زاده در ادامه بیان کرد: سرطان پستان در آقایان هم هست، ولی نادر است و در صورتی این مورد اتفاق می افتد که یک آقا ژن‌های مستعد کننده را داشته باشد و در صورت ابتلا هم خطر آن چندین برابر ابتلای زنان است.
 
افراد در مرحله اول که احتمال ابتلا به سرطان را می دهند به چه متخصصی مراجعه کنند؟
 
این استاد بیوتکنولوژی در ادامه بیان کرد: افراد در پله اول که احتمال ابتلا به سرطان پستان را دارند حتما به جراح خبره سرطان پستان مراجعه کنند و این مورد در همه دنیا رایج است.
 
باید در کشور درمان تیمی را راه اندازی کنیم
 
وی در ادامه افزود: باید در کشور درمان تیمی را راه اندازی کنیم تا بیمار به محض اینکه معاینه شد و تشخیص داده شد داخل تیمی از پزشکان برده شود که شامل انکولوژیست، جراح، رادیوتراپیست، ژنتیسین می‌شود که برنامه تشخیصی  و درمانی بیمار در یک جلسه تشخیص داده می‌شود و لزومی ندارد که بیمار از یک مطب و بیمارستان به مطب دیگر و بیمارستان دیگر برده شود.
 
از لحاظ تعداد جراح خبره در کشور مشکل داریم
 
استاد بیوتکنولوژی پژوهشکده سرطان پستان افزود: سرطان باید تیمی درمان شود. متاسفانه از لحاظ تعداد جراح خبره در کشور مشکل داریم و این افراد تخصص لازم و کافی را ندارند.
 
فیلتر‌های شکار کننده سلول‌های سرطانی چه هستند؟
 
مجید زاده در پاسخ به این سوال که فیلتر‌های شکار کننده سلول‌های سرطانی چه هستند؟ گفت: مسئله این است که فردی که سرطان پستان کبد و استخوان و ... دارد که نیاز به جراحی دارد وقتی برای اولین بار مراجعه می‌کند تومور را از بدن این بیمار بیرون می‌آورند در گذشته از آن به بعد باید به این فکر می کردند که چطور باید وضعیت بیمار را بررسی کرد و مطمئن شد که آیا به درمان‌های دارویی جواب می‌دهد یا خیر؟ تا یک دهه گذشته مشخص نبود که آیا درمان جواب داده است یا خیر.
 
از سلول‌های سرطانی گردش خون فرد می توانیم وضعیت درمان را متوجه شویم
 
مجید زاده افزود: تا اینکه متوجه شدیم که وقتی سرطان ایجاد می‌شود تعداد اندکی از سلول‌های آن‌ها وارد جریان خون می‌شوند و در جریان خون باقی می‌مانند و اگر سرطان رشد کند تعداد این سلول‌ها نیز بیشتر می‌شود. بنابراین این یک کشف خیلی بزرگ بود که ابزاری را کشف کردیم که وقتی تومور فرد را جراحی می‌کنیم و از بدن بیرون می‌آوریم از سلول‌های سرطانی گردش خون فرد بتوانیم وضعیت درمان را متوجه شویم.
 
استاد بیوتکنولوژی پژوهشکده سرطان پستان گفت:  برای اینکه تعداد اندک سلول‌های گردش خون را بشمریم و بفهمیم چه ویژگی‌هایی دارد از روش ساخت فیلتر‌های به دام اندازننده سلول‌های سرطانی در جریان خون استفاده کردیم و به دنبال این هستیم که این سلول ها را به دام بیندازم و سپس روی آن ها مطالعاتی انجام دهیم و وضعیت بیمار را بررسی کنیم.
 
امروز تمام ویژگی‌های یک سرطان را شناسایی کرده‌ایم
 
مجید زاده در ادامه بیان کرد: امروز تمام ویژگی‌های یک سرطان را شناسایی کرده‌ایم و اینکه گفته می‌شود که روی برخی بیماری‌ها اسم سرطان گذاشته شده به این دلیل که نتوانسته اند درمان آن را بیابند غلط ست.
 
استاد بیوتکنولوژی پژوهشکده سرطان پستان در ادامه در پاسخ به این سوال که امروزه چه سرطان های قابل درمان هستند؟ گفت:  در سرطان‌های مختلف مثلا سرطان رحم در مراحل اولیه می تواند درمان شود سرطان روده می‌تواند درمان شود و سرطان پستان نیز می‌تواند درمان شود.
 
مجید زاده درباره میزان استفاده از فناوری های نانو در درمان سرطان ها گفت: فناوری نانو در تمام دنیا برای تشخیص بیماری خیلی استفاده می‌شود ولی برای درمان خیلی جوان است و در کشور ما هم در مراکز علمی مختلف روی نانو و حمل دارو در بدن بیماران کارهای فراوانی شده است.
 
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که سالانه چه تعداد در کشور به سرطان پستان مبتلا می شوند گفت: سالانه ۱۳ هزار نفر در کشور به سرطان پستان دچار می‌شوند که زیر یک درصد از آن‌ها مردان هستند.

منبع: میزان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز