خبرگزاری کار ایران

«وبصادر» چگونه پرواز کرد؟

asdasd
کد خبر : ۸۱۷۱۳۱

​ «وبصادر» مطرح‌ترین سهام گروه بانکی تالار شیشه‌ای این روزها با صف‌های سنگین و خیره‌کننده خریداران مواجه است. این حجم از اقبال خریداران این سوال را مطرح می‌کند که در عملکرد این سهم بانکی چه اتفاقی رخ داده است که با اقبال گسترده مواجه شده است؟

به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران به نقل از پایگاه خبری «صدای پول»، برای یافتن پاسخ این پرسش باید به اسفندماه سال گذشته بازگشت، زمانی که وعده حجت‌اله صیدی درباره افزایش سرمایه بانک صادرات ایران تحقق یافت و «وبصادر» پس از ٢٤ روز کاری در اردیبهشت ٩٨ دوباره به تابلو بورس تهران بازگشت تا آغازی باشد بر دوره رونق این نماد مورد علاقه فعالان تالار شیشه‌ای.

یکی از مولفه‌های مهم فعالان حرفه‌ای بازار سهام، توجه به مدیران عامل، هیئت‌مدیره و سهامداران عمده یک سازمان است. به جرات می‌توان گفت که عملکرد مطلوب مدیرعامل و هیئت‌مدیره آن در تحقق وعده‌های اعلامی، بدل به امتیاز مهمی در اقبال خریداران به «وبصادر» شده است.

بازگشایی «وبصادر» در آن تاریخ بر اساس وعده مدیرعامل بانک صادرات ایران، توجه تحلیلگران بورسی را به سمت مدیری سوق داد. حجت‌‌اله صیدی وعده داده بود تا در قالب اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، افزایش قابل توجهی را برای سودآوری بانک رقم بزند.گذشت زمان نشان داد که این اهداف برای بانک صادرات ایران دور از دسترس  نیست و انتشار صورت‌های مالی سه‌ماهه و شش‌ماهه اثبات کرد که بانک صادرات ایران وارد دوره تازه‌ای از حضور خود در بازار سرمایه شده است. این گزارش‌های مالی نشان می‌دادند که بانک صادرات ایران به تدریج در حال بهبود بیشتر سودآوری خود بوده است. این دریافت در آن مقطع ابتدا از سوی سهامداران پیشتاز تالار شیشه‌ای که از قدرت تحلیل صورت‌های مالی به خوبی برخوردارند، درک شد و به این ترتیب این دسته از سهامداران با اهداف بلندمدت در بازه زمانی و قیمتی بسیار مناسبی در سهم ورود کردند اما رفته رفته عموم سهامداران نیز دریافتند که «وبصادر» چه اهداف بلندی را در سر می‌پروراند.

پشتوانه این اعتماد افزایش سرمایه ٢٠٣ درصدی بانک از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بود که در اسفندماه سال ۱۳۹۷ رقم خورد. علاوه بر این با تحقق وعده‌های حجت‌اله صیدی نشانه‌های بهبود ترازنامه به مشام فعالان بازار رسید.

این اقدامات در سال ۹۸ با فروش اموال مازاد،کاهش مطالبات غیرجاری و تهاتر ۹۰ هزار میلیارد ریال از مجموع مطالبات بانک از دولت با بدهی آن به بانک مرکزی تقویت شد.

در دوره‌های بعدی با اعلام مدیرعامل بانک صادرات ایران در جمع خبرنگاران حاضر در بورس تهران،کاهش شدید زیاندهی این سهم و آغاز خیزش آن برای سودآوری رسما آغاز شد. امری که در گزارش‌های سه ماهه نیز تبلور پیدا کرد. بر اساس گزارش سه ماهه سال ٩٨ تراز عملیاتی منفی «وبصادر»  ٤٧٣ میلیارد تومان بود، در حالی که این میزان در سه ماهه مشابه سال قبل بالغ بر یک‌هزار و ١٣٩ میلیارد تومان بود که تفاوت معناداری داشته و سیگنال مثبتی را به فعالان بازار سرمایه صادر کرد.

همزمان با توجه به حجم قابل توجه سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه بانک در شرکت‌ها و افزایش میزان تورم، سودآوری بانک نیز رو به تزاید گذاشت، چنانکه صورت‌های مالی سال جاری نشان می‌دهد «وبصادر» رشد قابل توجهی داشته است.

این رشد تحت تاثیر کنترل مطالبات در سطح زیر یک درصد، کاهش بهای تمام‌شده پول، افزایش صدور ضمانت‌نامه‌ها، افزایش منابع ارزان‌قیمت و... حاصل آمد، اتفاقی که بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه را واداشت تا به عموم خریداران و به اصطلاح تازه واردان بازار سرمایه سیگنال خرید «وبصادر» را صادر کنند. سیگنالی که با بهبود شرایط بازار سرمایه و ورود نقدینگی جدید، منجر به صف‌های خرید طویلی شد که برای پر تعدادترین سهام بورس تهران رقم خورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز