خبرگزاری کار ایران

علائم و راه درمان انسداد مجرای اشکی/ بزرگسالان هم دچار تنگی مجرای اشکی می شوند؟

asdasd
کد خبر : ۷۹۰۰۳۷

یک متخصص چشم گفت: تخلیه اشک از سطح چشم به داخل بینی، انسداد مجرای اشکی گفته می‌شود که به دو صورت اکتسابی و مادرزادی است.

به گزارش ایلنا، سعید یادگاری، درباره مجرای اشکی اظهار کرد: به انسداد مجرای باریکی که به طور طبیعی باعث تخلیه اشک از سطح چشم به داخل بینی می‌شود، انسداد مجرای اشکی گفته می‌شود که به دو صورت اکتسابی و مادرزادی است.
 
یادگاری در ادامه افزود: نوع اکتسابی آن در اثر یک عفونت رخ می‌دهد. انسداد مادرزادی مجرای اشکی معمولا بین سنین ۳ تا ۱۲ هفتگی، به شکل اشک ریزش مداوم از یک چشم و در موارد نادری از هر دو چشم بروز پیدا می‌کند.
 
وی گفت: علت این انسداد باقی ماندن پرده‌ای در انتهای مجرای اشکی در سمت بینی است. انسداد مجرای اشکی نوزادان ممکن است با بیماری ورم و التهاب ملتحمه چشم اشتباه گرفته شود اما باید توجه داشت که در تنگی مادرزادی مجرای اشکی، اولا علائم دیررس است و ثانیا ترشحات چرکی در گوشه چشم غالبا وجود ندارد.
 
این متخصص چشم درباره علائم و نشانه‌ها این نوع بیماری بیان کرد: در بزرگسالان اشک ریزش، کمتر دیده می‌شود. تنگی مجرای اشکی همراه با اشک ریزش در بزرگسالان ممکن است ناشی از التهاب مجرای اشکی مثل عفونت، مزمن بینی، ورم ملتحمه چشم شدید یا مزمن، شکستگی استخوان‌های بینی یا صورت نیز می‌تواند باعث انسداد مکانیکی مجرای اشکی شود. انسداد طولانی مدت مجرای اشکی معمولا منجر به عفونت کیسه اشکی می‌شود.
 
یادگاری افزود: در یک ماه اول بعد از تولد، ریزش اشک در زمان گریه کردن نداریم. ترشح، التهاب مکرر ملتحمه و التهاب و عفونت کیسه اشکی وجود دارد که در این صورت ناحیه زیر چشم و نزدیک بینی قرمز و ملتهب شده و نسبت به لمس حساس است. ممکن است این ناحیه متورم شود و ترشح موکوسی در کناره داخلی چشم دیده شود. علائم نوزاد با گرد و غبار و باد تشدید می‌شود.
 
وی درباره راه پیشگیری مجرای اشکی گفت: با فشار ملایم بر روی کیسه اشکی، مایع از منافذ اشکی خارج می‌شود. موادی مانند فلئورسئین در داخل چشم ریخته می‌شوند و بر اساس زمان ناپدید می‌شوند.

این متخصص چشم درباره علل این نوع بیماری در کودکان گفت: اشک‌ریزی در نوزادان و کودکان می‌تواند به علت افزایش تولید اشک باشد. این امر می‌تواند از یک عفونت ساده سطح چشم، غیر طبیعی بودن محل قرار گرفتن مژه‌ها و حاشیه پلک و در نتیجه تحریک قرنیه، فشار بالای مادرزادی چشم، فلج بودن عصب صورت و یا التهابات داخل چشم ناشی شده باشد.

این متخصص چشم با اشاره به اینکه تا قبل از یک سالگی در ۹۵ درصد کودکان مجرای اشکی باز می‌شود، گفت: درمان‌های این بیماری شامل روش‌های غیر جراحی و جراحی است. در درمان غیر جراحی؛ تحت نظر گرفتن بیمار، ماساژ کیسه اشکی و استفاده از آنتی بیوتیک موضعی است.

برای ماساژ لازم است که دست خود را بشویید و انگشت اشاره خود را روی کناره داخلی (سمت بینی) چشم قرار دهید و به سمت پایین فشار دهید و از کمپرس گرم استفاده کنید. در صورت وجود عفونت، استفاده از یک پماد یا قطره آنتی بیوتیک موضعی مفید است. آنتی بیوتیک باعث برطرف شدن انسداد نمی‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز