خبرگزاری کار ایران

با خواص و مضرات طالبی آشنا شوید

asdasd
کد خبر : ۷۸۱۶۰۸

طعم شیرین و آب فراوان طالبی آن را به گزینه‌ بسیار خوشایندی برای رفع عطش تابستانی تبدیل کرده است. طالبی یکی دیگر از میوه‌های خوش طعم و آبدار تابستانی است که آب آن هم طرفداران زیادی دارد.

به گزارش ایلنا، طالبی یکی دیگر از میوه‌های خوش طعم و آبدار تابستانی است که آب آن هم طرفداران زیادی دارد. طعم شیرین و آب فراوان این میوه آن را به گزینه‌ بسیار خوشایندی برای رفع عطش تابستانی تبدیل کرده است. به علاوه، این میوه فواید و البته مضراتی هم دارد که در این مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت.

۱- سرشار از مواد مغذی و آب

طالبی سرشار از ویتامین C و پتاسیم است و مقادیر کمتری ویتامین‌های A و B، آهن، کلسیم و زینک دارد.

این میوه همچنین از مقادیر قابل توجهی آب، فیبر و آنتی اکسیدان برخوردار است و ماده‌ غذایی کم کالری‌ای محسوب می‌شود.

۲- کمک به کاهش وزن

کم بودن چربی و کالری این میوه تنها علتی نیست که باعث شده طالبی گزینه‌ مناسبی برای کنترل وزن باشد. طالبی از مقدار قابل توجهی فیبر هم برخوردار است، ماده‌ای که برای رژیم غذایی ما ضروری است و با پاکسازی سیستم گوارشی، آن را تمیز و فعال نگه می‌دارد. همین مسأله سوخت و ساز بدن را سریع‌تر و مؤثرتر می‌کند. به علاوه، ماده‌ی فیبر کمک می‌کند مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید، به کنترل اشتها کمک می‌کند و در کاهش کلسترول خون هم نقش دارد.

۳- جلوگیری از افزایش فشار خون

مصرف این میوه به دلیل داشتن پتاسیم فراوان به افرادی توصیه می‌شود که از فشار خون بالا رنج می‌برند. پتاسیم به دفع سدیم اضافی بدن کمک و از فشار وارده به دیواره‌های عروق خونی کم می‌کند. با اضافه کردن میوه‌ طالبی به رژیم غذایی خود، نه تنها با یک ماده‌ غذایی سالم جلوی مصرف کربوهیدرات‌های سنگین و قند‌های فرآوری شده را می‌گیرید، بلکه به روش‌های مختلفی هم به قلب خود کمک می‌کنید.

۴- تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها

این میوه از منابع خوب کلسیم به شمار می‌رود، ماده‌ای که برای برخورداری از استخوان‌ها و دندان‌هایی سالم ضروری است. بدن دائماً از ذخایر کلسیم موجود در استخوان‌ها برداشت و آن‌ها را با کلسیم جدیدی جایگزین می‌کند. اگر مقدار کلسیم دریافتی کمتر از مقدار برداشتی آن باشد، استخوان‌ها ضعیف می‌شوند، مسأله‌ای ریسک شکستگی‌های استخوانی و ابتلا به پوکی استخوان را بیشتر می‌کند. مصرف زیاد کلسیم در دوران جوانی کمک می‌کند سطح کلسیم در بدن خود را به بالاترین حد برسانید، مسأله‌ای که می‌تواند تأثیرات دراز مدتی بر سلامت شما داشته باشد. مصرف ماده‌ی کلسیم به ویژه اهمیت زیادی برای کودکان و نوجوانان بالغ نشده دارد، چون استخوان‌های آن‌ها به سرعت در حال رشد است. اما به افراد بزرگسال هم توصیه می‌شود کلسیم مصرف کنند تا سرعت زوال استخوانی ناشی از بالا رفتن سن را کاهش دهند.

۵- گزینه‌ای مناسب برای تأمین آب بدن

حدود ۹۰ درصد طالبی را آب تشکیل می‌دهد و به همین دلیل میان وعده‌ بسیار مناسبی برای روز‌های داغ تابستانی به شمار می‌رود. به علاوه، همانطور که قبلاً گفته شد، این میوه از منابع خوب ماده‌ی پتاسیم به شمار می‌رود. پتاسیم نقشی کلیدی در کنترل تعادل مایعات بدن و تنظیم الکترولیت‌های آن دارد. علاوه بر این، خاصیت ضد فشار پتاسیم هم باعث می‌شود مایعات بدن به راحتی در بدن جا به جا و از آن خارج شوند.

۶- کمک به سلامت پوست

طالبی از منابع خوب ویتامین C به شمار می‌رود. این ویتامین گرچه به تقویت سیستم ایمنی بدن معروف است، اما نقش کلیدی‌ای هم سلامت پوست دارد. این ویتامین به تولید کلاژن کمک می‌کند، نوعی پروتئین که به حفظ سلامت مفاصل و استحکام بافت‌ها کمک می‌کند. به علاوه مصرف این میوه، پوست را سرحال و مرطوب نگه می‌دارد. با بالا رفتن سن، کلاژن پوست تحلیل می‌رود. مصرف ویتامین C می‌تواند به تجدید بخشی از ذخایر کلاژن کمک کند و از بروز چین و چروک جلوگیری کند.

۷- حفظ سلامت چشم‌ها

دو فیتونوترینت موجود در طالبی به نام‌های لوتئین و زئاگزانتین برای حفظ سلامت چشم‌ها در طی روند بالا رفتن سن، ضروری هستند. این دو ماده ریسک ابتلا به آب مروارید، نابینایی ناشی از افزایش سن و تباهی لکه زرد ناشی از بالا رفتن سن را کاهش می‌دهند. مقادیر زیادی لوتئین و زئاگزانتین در شبکیه‌ی چشم‌ها وجود دارد و این دو ماده یک مانع حفاظتی در چشم‌ها به وجود می‌آورند که نور مضر آبی را فیلتر می‌کند و سلامت سلول‌های چشمی را حفظ می‌کند.

۸- تقویت سیستم ایمنی بدن

طالبی از منایع خوب ویتامین C به شمار می‌رود، ماده‌ای که با کمک به فعالیت‌های سلولی مختلفی که در بدن در برابر عوامل بیماری زا انجام می‌شود، در عملکرد ایمنی بدن نقش دارد.

این ویتامین کار پاکسازی آثار ناشی از مواد اکسیدان در پوست را بیشتر می‌کند و به این ترتیب از ما در برابر تنش اکسیداتیو ناشی از محیط محافظت می‌کند. کمبود ویتامین C باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن و افزایش آسیب پذیری در برابر عفونت‌ها می‌شود.

۹- کمک به عملکرد مغز

این میوه دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین B۶ و فولات است، دو نوع ویتامین B که برای رشد و عملکرد مغز ضروری هستند. تحقیقات نشان داده میان کمبود فولات و ویتامین B۶ و افت عملکرد شناختی ارتباط وجود دارد و این کمبود می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های تخریب کننده‌ اعصاب مثل آلزایمر و زوال عقل را کاهش دهد.

به علاوه، ویتامین B به تقویت روحیه کمک می‌کند. ویتامین B۶ به تولید هورمون‌های سروتونین و نورپینفرین کمک می‌کند، هورمون‌های موسوم به «شادی» که کار آن‌ها کنترل وضعیت روحی، توانایی تمرکز و سطح انرژی در ما است. طبق تحقیقات، جلوگیری یا رفع کمبود فولات می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های روحی‌ای مثل افسردگی را کاهش دهد.

مضرات مصرف طالبی

طالبی برای بعضی افراد حساسیت زا است که نشانه‌های آن عبارت است از: کهیر زدن، بروز ضایعات پوستی، دورگه شدن صدا و خس خس سینه. گرفتگی‌های شکمی، اسهال حالت تهوع، احساس خارش در دهان، گلو، چشم‌ها یا صورت، دیگر نشانه‌های این حساسیت غذایی هستند. تنگی نفس، سرفه یا گرفتگی بینی هم علائم رایجی هستند.

جز این، مصرف طالبی عوارض خاص دیگری ندارد، اما هنگام خوردن این میوه دو نکته را حتماً در نظر داشته باشید. اول آنکه، به طور کلی در مورد تمامی انواع ملون (انواعی از گیاهان که شامل هندوانه، طالبی، خربزه و ... می‌شود) توصیه می‌شود آن‌ها را به تنهایی و نه همراه با میوه یا ماده‌ غذایی دیگری مصرف کنید. به علاوه، بعد از خوردن آن‌ها باید از مصرف آب هم پرهیز کرد. نکته‌ دیگر آنکه، طالبی شاخص گلوکز نسبتاً بالایی در مقایسه با دیگر میوه‌ها دارد، به همین دلیل افراد دیابتی باید در مورد مصرف این میوه با پزشک خود مشورت کنند.

منبع: پارسینه

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز