خبرگزاری کار ایران

آیا همه مصوبات مجلس به نفع دانشگاه است

asdasd
کد خبر : ۷۳۸۴۲۸

برخی کارشناسان دانشگاهی معتقدند که ورود نمایندگان خانه ملت به برخی موضوعات مرتبط با حوزه آموزش عالی و دانشگاه‌ها، مسائلی را برای این بخش ایجاد می‌کند همچون افزایش ظرفیت دانشجویان ارشد که بر مشکلات افزوده است.

به گزارش ایلنا، رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر می‌گوید: استقلال دانشگاه‌ها مطلق نیست زیرا دانشگاه نیز جزیی از کشور است و باید قوانین بالادستی رعایت شود اما نباید وضع قوانین از حدود خود خارج و روی کار آنها تاثیر منفی بگذارد.

احمد معتمدی درباره دخالت برخی نهادها مانند مجلس در امور مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها به خصوص افزایش ظرفیت دوره کارشناسی ارشد، اظهار کرد: به‌طور کلی هیچ جای دنیا مجلس در کار دانشگاه‌ها و امور آموزشی دخالتی ندارد.

رئیس دانشگاه امیر کبیر تصریح کرد: پیش‌تر در ایران نیز سابقه کمتر داشته که مجلس و دستگاه‌های خارج از وزارت علوم در بحث‌های کارشناسی و فنی اظهارنظر و وضع قانون بدون در نظر گرفتن تمامی ابعاد داشته باشند.

وی ادامه داد: در موضوعاتی مثل افزایش سهمیه‌ها که جنبه علمی و تخصصی دارد، اظهارنظر نهادهای غیر متخصص درست نیست.

معتمدی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها تا جایی که نهادها و دستگاه‌ها خلل و مشکلی در کار آنها وارد نکنند، باید استقلال عمل داشته باشند.

رئیس دانشگاه امیرکبیر تاکید کرد: در کار علمی رئیس دانشگاه هم نمی‌تواند در کار اساتید دخالت کند؛ این روش، قاعده صحیح کار علمی است در نتیجه نهادهای قانون گذار و خارج از دانشگاه باید در زمینه آموزش عالی تخصص بالایی داشته باشند.

معتمدی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه‌ها تا اندازه‌ای که نهادها مشکلی در کار آنها وارد نکنند، باید استقلال داشته باشند.

رئیس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایرنا نیز گفت: تاکنون بسیاری از قانون‌گذاری‌های مجلس شورای اسلامی مثل افزایش ظرفیت دانشجویان ارشد مشکلات زیادی برای دانشگاه‌ها و کیفیت آموزش عالی در پی داشته است.

محمود نیلی احمدآبادی همچنین تصریح کرد: دخالت نهادهای غیر از آموزش عالی مثل مجلس شورای اسلامی در امور دانشگاه‌ها و وزارت‌علوم نه تنها نتیجه‌ی مثبت ندارد بلکه تاثیر منفی برگشت ناپذیر بر عملکرد دانشگاه ها می گذارد.

همچنین رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی نیز پیش‌تر در این خصوص عنوان کرد: در سطح کلان برخی اختیارات آموزش عالی به دیگر نهادهای غیر مرتبط سپرده شده که صحیح نیست و نباید نهادهای غیر آموزشی در مسائل آموزش عالی که تخصصی در موضوع ندارند، دخالت کنند.

علی خاکی صدیق افزود: مطالبات مسئولان آموزش عالی به‌دلیل حساسیت آموزش، بازگشت مسئولیت به خود وزارت علوم و دانشگاه ها است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز