خبرگزاری کار ایران

همسر آقا تختی یک اسطوره بود که 49 سال حرف نزد

asdasd
کد خبر : ۷۳۴۴۸۴

محمدرضا طالقانی درباره جهان پهلوان غلامرضا تختی و فیلم او که ساخته شده و قرار است اکران شود، صحبت کرد.

به گزارش ایلنا، محمدرضا طالقانی یکی از چهره‌های ویژه کشتی ایران به حساب می‌آید. او که سابقه ریاست فدراسیون کشتی را نیز در کارنامه خود دارد، یکی از گوش شکسته‌هایی است که از 15 سالگی به کشتی روی آورد و تا ۱۳۶۰ شمسی که کشتی را کنار گذاشت، هشت مدال بین‌المللی کسب کرد. او سه سال پهلوان پایتخت شد و در سال 92 سرپرستی فدراسیون کشتی پهلوانی و ورزش باستانی را نیز بر عهده گرفت. او در گفتگویی که اتفاقات اخیر پیرامون کشتی با «گل» داشت، درباره این مسایل به خصوص جهان پهلوان غلامرضا تختی و فیلم او که ساخته شده و قرار است اکران شود، صحبت کرد.

درباره کاری که علی‌اکبر حیدری انجام داد و مدال المپیکش در 1964 توکیو را هدیه داد تا از اعدام یک جوان جلوگیری کند، چه نظری دارید؟

من در مراسمی که صندوق حمایت از ورزشکاران و پیشکسوتان برای این اتفاق تدارک دیده بود، متاسفانه سعادت نداشتم حضور پیدا کنم ولی کار آقای حیدری مثل خیلی از قهرمان‌ها و شاید خیلی بیشتر از آنها اثرگذار بود. چون ایشان زمانی این کار را انجام داد که این حرف‌ها و و مرام پهلوانی دارد منسوخ می‌شود ولی کار آقای حیدری بسیار قشنگ بود که از مرام و معرفت و فتوت و مشتی‌گری پهلوان‌ها بر می‌آید که این موضوع در بین کشتی‌گیرها بسیار وجود دارد.

حیدری همدوره جهان پهلوان تختی بوده و به نوعی راه او را ادامه داد.

بله آقای حیدری در همان سالی که توانست مدال برنز المپیک را به دست آورد، آقا تختی هم در تیم ملی بود و در المپیک به مقام چهارم رسید ولی همانطور که گفتم این یک رسم پهلوانی و مردانگی است که خیلی از کشتی‌گیران آن را دارند و آقای حیدری هم به درستی مرام پهلوانی خود را مانند آقا تختی نشان داد. به این موضوع افتخار می‌کنم که او و آقا تختی از اهالی کشتی هستند.

شما خودتان تختی را دیده بودید؟

من زمان آقا تختی نبودم و فقط یک بار ایشان را زیارت کردم. من به سالن هفتم‌تیر رفته بودم تا مسابقات را ببینم. آخرین شب مسابقات بود و آقا تختی هم با آقای امیری کشتی داشت و من از پشت شیشه کشتی ایشان را دیدم.

در مورد فیلم غلامرضا تختی که اخیرا در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، چه نظری دارید؟

فیلم یکی،دو تا علامت سوال داشت ولی در مجموع فیلم بسیار خوبی بود و من همه را دعوت می‌کنم که در زمان اکران این فیلم را ببینند.

به نظرتان حق مطلب درباره جهان پهلوان ادا شده بود؟

راستش را بخواهید من کاری ندارم اما اسم فیلم تختی است و هر کاری هم بکنید، درباره تختی است و نمی‌توان کوچکش کرد. ما یک موقع می‌گوییم آقا تختی را کشته‌اند و یک موقع می‌گوییم خودش را کشته ولی اینها از اهمیت آقا تختی کم نمی‌کند. فقط یکی،دو تا علامت سوال وجود داشت. مخصوصا درباره خانم آقا تختی. به نظر من ایشان یک اسطوره بود که 49 سال حرف نزد، فقط به خاطر آقا تختی. حتی یک کلمه. به او حرف‌هایی را نسبت دادند ولی این چیزها از ارزش‌های خانم شهلا توکلی کم نمی‌کند و این برای من بسیار قشنگ بود.

در فیلم این حس وجود دارد که تختی از بعضی از همدوره‌ای‌های خود ناراحت است. این موضوع صحت داشته است؟

من نمی‌دانم. باید در این باره از دوستان آقا تختی سوال کنید. متاسفانه الان شرایط طوری شده است که خیلی‌ها در کار هم دخالت می‌کنند. من چون در این زمینه تخصصی ندارم و با این که با دوستان آقا تختی در ارتباط هستم ولی دوست ندارم در این باره حرف بزنم که چه کسی بد است و یا خوب است. خدا می‌داند که چه کسی بد است. من از غیبت بدم می‌آید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز