خبرگزاری کار ایران

سید علی‌نقی خاموشی:

دوست دارم برگردم و اتاق بازرگانی را از نو بسازم/ ناجوانمردانه از اتاق جواب شدم

asdasd
کد خبر : ۷۲۱۷۴۴

علی‌نقی خاموشی فردی که ۲۸ سال رییس اتاق بازرگانی بوده با اینکه چند سالی است در اتاق بازرگانی حضور ندارد و به سختی تن به گفت‌وگو می‌دهد امسال می‌خواهد با قدرت هر چه تمام در انتخابات ریاست اتاق بازرگانی ایران نامزد شود.

به گزارش ایلنا، سید علی‌نقی خاموشی درباره مشکلات اقتصادی می‌گوید: علت اصلی گرفتاری‌های اقتصادی کشور بخصوص مسایل ارزی با عرض پوزش ندانم‌کاری مسوولان است اما مساله مهم تر این است که در حال حاضر نظم در کارها وجود ندارد و بزرگترین مشکل هر جامعه ای از آنجا شروع می شود که نظم و قانونگرایی در سطح جامعه وجود نداشته باشد. این مشکلاتی که امروز می بینید برای کشور ما تازگی ندارد . از همان ابتدای انقلاب ما با مشکلات فراوان کار را شروع کردیم اما با فرق اینکه آن وقت‌ها نظم وجود داشت. هرکس سر کار خودش بود. در دوره هشت ساله جنگ هم بنده یادم نمی آید که چنین گرفتاری‌هایی به وجود آمده باشد. چراکه یادم می‌آید به‌طور مثال آن زمان‌ها به اندازه درآمد ارزی کالاهای اساسی وارد کشور می‌شد و تمام این موارد با ثبت سفارش ها تحت کنترل بود.

خاموشی افزود: برای اینکه نظم و قانون رعایت نمی‌شود. مسوولان ما امروز حتی نمی‌دانند چه کالایی باید وارد شود، چقدر باید وارد شود و در مورد صادرات نیز همین است. حتی نمی‌دانند از کجا باید وارد و به کجا صادر شود. همین که چند ماه گذشته با وجود اینکه واردات اتومبیل ممنوع بود مشاهده کردید شش‌هزار دستگاه خودرو در دوران ممنوعیت وارد کشور شد و هیچ اتفاقی هم نیافتاد. خب سوال ما این است که چرا مسوولان در برابر این قانون‌شکنی‌ها سکوت می‌کنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال زمانی ما مناطق آزاد را برای کمک به اقتصاد تنظیم کردیم و واقعا برای اقتصاد منافع بزرگی بود. اما متاسفانه امروزه مناطق آزاد به مکان هایی تبدیل شده است که اجناس خارجی بی ضابطه وارد کشور می شود. آن زمان‌ها اتاق بازرگانی مانند سوپاپ اطمینان عمل می‌کرد یعنی ما مسایل تجاری را بررسی کرده و راه‌حل به دولت ارایه می‌کردیم و حتی مجلس نیز از پیشنهادات ما برای بهتر شدن مسایل اقتصادی استفاده می کرد.

خاموشی افزود: من حرف غیر منطقی نمی‌گویم. سه ماه آخر هر سال دولت و وزارتخانه‌ها سیاست‌گذاری سال آینده را انجام می‌دهند و یکی از بزرگترین سیاست‌گذاری دولت درباره قوانین و نحوه واردات و صادرات هست چراکه در آمد ارزی نفت مشخص است. مقداری هم برای صادرات غیر نفتی در نظر گرفته می‌شود. پس مجموعه ارزی که حاصل می‌شود تقریبا مشخص است. این را باید برنامه‌ریزی کنند که مثلا چه مقدار به دارو اختصاص داده شود چه مقدار برای سفر اختصاص یابد و هر وقت جدول مشخص شد و هیات دولت تصویب کرد به مجلس می رود و...

رییس پیشین اتاق بازرگانی متذکر شد:  وقتی محمود احمدی نژاد سازمان برنامه و بودجه را تعطیل کرد حتی نمی‌دانست چه اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شود و اشتباه دولت روحانی هم ادامه همان وضع با یک تغییر کوچک بود که برای سازمان تعطیل شده رییس گذاشته است. واقعا خنده‌دار نیست؟ بزرگترین مشکل و ایراد ما این است که حتی از تجریبات قبلی خودمان هم استفاده نمی‌کنیم.

خاموشی تصریح کرد: ما 8 سال جنگ‌تحمیلی درآمد ارزی‌مان تقلیل پیدا کرد و به سالی 7 میلیارد رسید. ما با همان پول هم جبهه را اداره می‌کردیم و هم مردم را. البته نمی‌گویم عالی بود ولی از الان بهتر بود. البته آن موقع بی‌برنامگی‌های امروز نبود. مثل اینکه می بینیم طبق گزارش بانک مرکزی واردات ما در دوران احمدی نژاد به بالاترین حد خود رسید در 8 سال خیلی واردات داشتیم اما می‌بینیم یک‌سال اول روی کار آمدن حسن روحانی رکورد 8 سال احمدی‌نژاد شکسته می‌شود. این واردات بی‌ضابطه از کجا نشات می‌گیرد.

وی درباره بازگشت به اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: من از آنجا که خودم را وابسته به انقلاب می‌دانم هر جا که بگویند می‌روم و کمک می‌کنم ولی آن دوره من ناجوانمردانه از اتاق بازرگانی جواب شدم. با وجود اینکه می‌دانم اصلاح اتاق بازرگانی امروز به مراتب سخت‌تر از آن دوره انقلاب است که تحویل گرفتم اما خداوند به ما لطفی کرده و پوست خربزه زیر پای ما نیست. دوست دارم برگردم و اتاق بازرگانی را از نو بسازم و این توانایی را در خود می‌بینم.

وی در پایان گفت: ضعف‌های جدی در اتاق بازرگانی وجود دارد اما بنده به‌خاطر انجام تکلیف شرعی و قانونی که از طرف بزرگان روی دوش من گذاشته شده اسفندماه امسال در انتخابات اتاق بازرگانی ایران شرکت می‌کنم و نامزد می‌شوم تا ان‌شالله بتوانیم به بخش خصوصی کشور سر و سامانی بدهیم .

منبع: روزنامه ثروت

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز