خبرگزاری کار ایران

​چرا ویتامین D به ایرانیان نمی‌رسد؟

asdasd
کد خبر : ۷۱۹۹۷۲

آمارهای جهانی گفته‌اند دو، سوم مردم در جهان در جذب این ویتامین کمبود دارند. موضوع آن‌جاست که ویتامین D در ایران در وضعیتی بدتر از بد قرار دارد. آمارهای داخلی می‌گویند 70 درصد از مردم کشور دچار کمبود این ویتامین هستند.

سیناپرس: پزشکان همچنین می‌گویند این مشکل پیش از این تنها به مشکلی برای کودکان محدود می‌شد اما سهل‌انگاری‌ها در این زمینه نشان داده که ویتامینD  در سال‌های اخیر در بزرگسالان کم شده و متعاقب آن کودکان را نیز تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

هم‌چنین به‌گفته مسئولان و کارشناسان کمبود ویتامینD   بیش از همه در زنان وجود دارد؛ دلایلی مانند بارداری، شیردهی و پوشش در این امر موثر هستند.

ویتامین D در ایران در وضعیتی بدتر از بد قرار دارد

بنابر نظر پزشکان و متخصصان مشکل عمده در تامین ویتامینD  در ایران سطح خونی این ویتامین است. به این معنا که تنها 5 درصد از سطح پوست ایرانی‌ها و به‌خصوص زنان در برابر نور خورشید قرار می‌گیرد. علاوه بر این، زندگی شهری و سبک زندگی از دلایل محرومیت مردم از ویتامینD  است.

از جذب ویتامین D از طریق پوست و خون که بگذریم، راه دیگر رسیدن به این ویتامین تغذیه است. برخی مواد غذایی می‌توانند تا حدی کمبود این ویتامین را جبران کنند.

غلات، سبزی‌ها، میوه‌ها، روغن کبد ماهی، زرده تخم‌مرغ، خامه، جگر، ماهی ساردین، گوشت قرمز و لبنیات منابعی برای ویتامین D هستند. اما به گفته پزشکان و کارشناسان ایرانی‌ها در رسیدن به ویتامین D از این طریق نیز ضعیف عمل کرده‌اند.

ایرانی‌ها یک، سوم نیاز واقعی‌اشان شیر می‌نوشند و بسیار کمتر از آنچه باید لبنیات می‌خورند. سرانه مصرف شیر در ایران 90 کیلو و در جهان معادل 300 تا 500 کیلوگرم است. همچنین هر ایرانی تنها 7 کیلو ماهی در سال می‌خورد که از میانگین سلامتی بسیار پایین‌تر است.

مصرف میوه و سبزی نیز در ایران در کمترین میزان خود قرار دارد؛ چیزی نزدیک به 30 کیلوگرم در سال. با این حال کارشناسان می‌گویند در بهترین حالت تنها 20 درصد از ویتامینD بدن افراد می‌تواند از راه‌های خوراکی تامین شود.

این در حالیست که به تازگی مدیرکل امور غذایی، بهداشتی و آرایشی سازمان غذا و دارو در این باره گفت: به دلیل تغییر در سبک زندگی مردم 70 درصد از جمعیت کشور دچار کمبود ویتامین دی و 40 درصد مبتلا به فقر آهن هستند.

وحید مفید افزود: حدود 80 درصد از مرگ و میرها و بیماری های غیر واگیردار در کشور ناشی از نحوه و میزان مصرف مواد غذایی است.

وی با بیان اینکه سند ملی امنیت غذا تدوین شده است، اظهار داشت: صنایع تولید غذا یکی از ارکان اصلی تامین و اصلاح الگوی مصرف مواد غذایی است.

وی بیان کرد: پیش نیاز توسعه پایدار، دستیابی به غذای سالم و کافی است و برای رسیدن به وضعیت مطلوب در این حوزه توانمندی های خوبی در کشور وجود دارد.

مدیرکل امور غذایی، بهداشتی و آرایشی سازمان غذا و دارو عنوان کرد: اجرای طرح برچسب راهنمای تغذیه بر روی مواد غذایی موفقیت آمیز بوده به طوری که مورد توجه کشورهای خارجی نیز قرار گرفته است.

مفید تصریح کرد: برای تامین سلامت غذایی، طرح نظارت بر کل زنجیره تولید مواد غذایی باید با مدیریت واحد و به صورت یکپارچه در کشور اجرایی شود.

وی خاطر نشان کرد: سیاست های جهانی در حوزه غذا از تولید مواد غذایی برای رفع گرسنگی به تامین غذای کافی و سالم تغییر یافته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز