خبرگزاری کار ایران

طرح جنجالی در هند؛ معبد هندوها جای مسجد بابری را می‌گیرد؟

asdasd
کد خبر : ۷۱۱۱۳۳

دیوان عالی هند هیاتی را مامور بررسی طرح جنجالی ساخت یک معبد هندو بر روی خرابه های مسجد بابری در شمال این کشور می کند.

یورونیوز: مسجد بابری در شهر «ایودیا» در ایالت «اوتار پرادش» در سال ۱۹۹۲ میلادی (۱۳۷۱ شمسی) به دست گروهی از هندوهای افراطی ویران شد. تخریب مسجد بابری در آن زمان منجر به بروز خشونت های مذهبی در سراسر هند شد که در جریان آن حدود ۲ هزار نفر کشته شدند.

بحث بر سر ساخت معبد هندوها در محل مسجد ویران شده در هند طی سالهای اخیر ادامه داشته است. بنا به برخی روایت های اساطیری محل مسجد بابری در شهر «ایودیا» زادگاه راما است که در متون مقدس آئین هندو از او یاد شده است.

ساخت معبد به جای مسجد بابری یکی از خواسته های متحدان محافظه کار نارندرا مودی، نخست وزیر هند است. هندوهای محافظه کار با نزدیک شدن به زمان انتخابات پارلمانی هند بیش از پیش بر خواسته خود برای ساخت معبد در محل مسجد ویران شده بابری پافشاری می کنند.

انتخابات سراسری هند قرار است در ماه مه سال جاری میلادی برگزار شود.

هر دو گروه موافقان و مخالفان ساخت معبد در محل مسجد بابری با امضای طومارهایی از دیوان عالی هند درخواست کرده اند که خواسته آنها را در نظر بگیرد.

نخست وزیر هند روز سه شنبه در جریان یک مصاحبه در پاسخ به پرسشی در مورد طرح ساخت معبد به جای مسجد تخریب شده بابری بر طی «روند قضایی» درباره این مسئله تاکید کرد.

کنترل محل مسجد تخریب شده بابری در «ایودیا» در اختیار دیوان عالی هند قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز