خبرگزاری کار ایران

خورشت ترشه واش؛ غذای خوش طعم گیلانی

asdasd
کد خبر : ۷۱۱۰۷۷

خورش ترشه واش که از گیاه خودروی ترشه واش در آن استفاده می‌شود یک غذای بسیار خوشمزه‌ی محلی گیلانی است.

به گزارش ایلنا، خورش ترشه واش یکی از غذا‌های محلی خطه سر‌سبز شمال، به ویژه استان گیلان است. نام این خورش از گیاهی به اسم شبدر‌ترشک یا همان ترشه واش گرفته شده. ترشه واش گیاهی خودرو است که معمولا در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری به صورت طبیعی رشد می‌کند. در ایران این گیاه در استان‌های گیلان (رشت، بندرگز و لاهیجان) و در استان لرستان نیز یافت می‌شود.

همانطور که از اسم آن مشخص است، ترشه واش طعمی ترش مزه دارد. خورش ترشه واش از ترکیب این گیاه با مرغ، بادمجان، سبزیجات، رب آلوچه و رب انار تهیه می‌شود. اگر به غذا‌های ترش علاقه مندید، حتما از این وعده غذایی لذت می‌برید. در ادامه طرز تهیه این خورش خوشمزه برای ۴ نفر توضیح داده می‌شود.

مواد لازم برای تهیه خورش ترشه واش

بادمجان: ۴ عدد متوسط

گوجه فرنگی: ۳ عدد

گوشت مرغ بدون استخوان (ترجیحا سینه مرغ): ۵۰۰ گرم

پیاز: ۱ عدد بزرگ

رب انار: ۲ قاشق غذاخوری

رب آلوچه: ۳ قاشق غذاخوری

سبزی مخصوص (ترشه واش، گشنیز، نعنا، سیر، ترشک و چوچاق): به میزان دلخواه

نمک و فلفل: به میزان دلخواه

زردچوبه: به میزان دلخواه

خورشت ترشه واش؛ غذای خوش طعم گیلانی

طرز تهیه

۱. برای تهیه خورش ترشه واش ابتدا از آماده کردن بادمجان‌ها شروع می‌کنیم. بادمجان‌ها را شسته و آن‌ها را پوست کنید. یک ظرف مناسب بردارید و درون آن آب و نمک بریزید. آن را هم بزنید تا نمک درون آب حل شود، سپس بادمجان‌ها را حدود نیم ساعت داخل آب قرار دهید. اینکار برای گرفته شدن تلخی بادمجان لازم است. سبزی‌ها را نیز شسته و ساطوری کنید.

۲. بادمجان‌ها را با روغن سرخ کنید. سبزی‌ها را نیز با اندکی روغن در یک ظرف جدا سرخ کنید. سپس پیاز را رنده کنید و به ظرف سبزی در حال سرخ شدن اضافه کنید. سبزی‌ها را دائم هم بزنید تا ته نگیرد. پس از اینکه سبزی‌ها تقریبا سرخ شد، بادمجان‌ها را هم به ظرف اضافه کنید.

۳. مرغ را داخل تابه‌ای جدا قرار داده و با نمک، فلفل و زردچوبه آن را تفت دهید. پس از انجام اینکار، مرغ را نیز به ظرف سبزی اضافه کنید. رب انار و رب آلوچه را با کمی آب گرم داخل یک لیوان رقیق کنید و به غذا اضافه کنید. در حین اضافه کردن، مواد را هم بزنید تا به خوبی با هم مخلوط شوند. در این مرحله دو لیوان آب داخل ظرف غذا بریزید. پس از مدتی که آب خورش جوشید، زیر گاز را کم کنید تا خورش به آرامی جا بیفتد. این مرحله حدود ۴۵ دقیقه زمان می‌برد.

۴. بعد از اینکه حس کردید بادمجان‌ها پخته شده اند، خورش را هم بزنید تا بادمجان‌ها کاملا با مواد دیگر مخلوط شوند. بعد از چیزی حدود یک ربع خورش ترشه واش آماده است. با آماده شدن خورش، گوجه فرنگی‌ها را به صورت حلقه‌ای برش دهید و آن‌ها را در تابه‌ای جدا سرخ کنید. خورش را درون ظرفی که می‌خواهید سر سفره قرار دهید بکشید، و آن را با گوجه فرنگی‌های سرخ شده تزیین کنید. همچنین می‌توانید از سیب‌زمینی سرخ کرده نیز در تزیین غذا استفاده کنید. امیدواریم از صرف این غذای محلی شمالی لذت ببرید.

نکات

۱. دقت کنید در انتها بادمجان‌ها باید له شده و کاملا مخلوط شده باشد.

۲. اگر سبزی مخصوص این خورش در دسترس شما نیست، می‌توانید از هر سبزی دیگری در این غذا استفاده کنید.

۳. به جای گوشت مرغ می‌توانید از گوشت بوقلمون استفاده کنید.

۴. این غذا به صورت محلی در ظرف گمش طبخ می‌شود.

۵. خورش ترش واشه به همراه برنج سرو می‌شود.

منبع: پارسینه

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز