خبرگزاری کار ایران

دلایل پریدن پلک + راهکار درمانی

asdasd
کد خبر : ۷۰۷۵۲۲

متخصص مغز و اعصاب گفت: علت اصلی پریدن پلک به طور قطعی مشخص نیست، اما در مجموع عارضه‌ای خوش خیم محسوب می‌شود و معمولا پس از چند روز خود به خود بهبود می‌یابد.

منصوره تقا متخصص مغز و اعصاب در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، درباره علت پریدن پلک یا سایر عضلات بدن اظهار کرد: پریدن عضلاتی مانند پلک به‌خصوص پلک پائین چشم، در واقع انقباض ظریف عضلانی و یک طرفه است؛ این اختلال بسیار شایع به خصوص در بین خانم ‌ها، در اغلب موارد به علت تحریک پذیری عضله پلک ایجاد می‌شود که خود آن ممکن است دلایلی متعدد داشته باشد.

وی ادامه داد: در مجموع علت اصلی پریدن پلک به طور قطعی مشخص نیست اما در مجموع عارضه‌ای خوش‌خیم محسوب می‌شود؛ این پرش یا انقباض ظریف عضلانی، معمولا خود به خود  پس از چند روز بهبود پیدا می‌کند.

تقا گفت: به ندرت ممکن است این پرش که "میو کیمی" نام دارد علتی خاص داشته باشد اما این احتمال وجود دارد که شروع یک بیماری عصبی، بروز اختلالات چشمی و یا انقباض گسترده‌ عضلات صورت باشد بنابراین در صورت طولانی شدن این انقباضات یا اضافه شدن مشکلات دیگر، مراجعه به متخصصین بیماری‌های مغز و اعصاب ضروری است.

این متخصص مغز و اعصاب درباره عوامل موثر بر تشدید این عارضه بیان کرد: ممکن است اضطراب، استرس و فشارهای عصبی  درزندگی روزمره، خستگی زیاد، مصرف زیاد قهوه، بی خوابی، پر خوابی، تنباکو و استعمال دخنایات و همچنین در برخی موارد کم آبی بدن در ایجاد این انقباضات موثر باشد؛ گاهی برخی کمبود‌های معدنی مثل کمبود ویتامین b نیز بر انقباض عضلات اثر دارد.

وی تصریح کرد: عواملی متعدد بر بروز این اختلال دخیل است، پرکاری تیروئید یا اختلالات عملکرد کلیه نیز ممکن است باعث ‌شوند این انقباضات به طور گسترده در قسمت‌های مختلف بدن به وجود بیاید، همچنین مصرف برخی مواد دارویی خاص و یا الکل این انقباضات را القا می‌کند.

تقا درباره راه‌های درمان و مقابله با این عارضه تشریح کرد: در بیشتر موارد خوش خیم که شایعترین حالت است، استراحت، اصلاح شرایط اضطرابی و استرسی، کاهش مصرف قهوه و در برخی موارد و در مراحل اولیه بروز اختلال کمپرس گرم باعث تسریع بهبودی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز