خبرگزاری کار ایران

یک جراح و فوق تخصص قلب:

ورزش چند درصد از ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌کاهد

asdasd
کد خبر : ۷۰۳۳۰۷

یک جراح و فوق تخصص قلب گفت: طبق تحقیقات صورت گرفته ورزش می‌تواند تا 35 درصد احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی را کاهش دهد.

به گزارش ‌ایلنا، پروفسور معصومعلی معصومی در کنگره "قلب و ورزش" که در کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به نقش موثر و حیاتی ورزش در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی گفت: همه می‌دانیم چربی در دیوار رگ‌ها تجمع کرده و رگ بسته می‌شود و همین امر موجب سکته قلبی می‌شود و این چرخه ساده هم اکنون به عامل اول مرگ و میر در جهان و کشور ما تبدیل شده که به راحتی قابل پیشگیری است.
وی افزود: ورزش یکی از راهکارهای مهم و موثر در این زمینه است که می‌تواند به راحتی از بروز بسیاری بیماری‌های مزمن غیرواگیر از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی موثر باشد.
معصومی با اشاره به طرح سازمان بهداشت جهانی در راستای کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی گفت: عمده کشورها از جمله کشور ما متعهد شده‌اند تا سال 2025 حداقل 25 درصد میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهند که کشور ما از زمان شروع طرح نه تنها پیشرفتی نداشته، بلکه روند مرگ ومیر ناشی از این بیماری‌ها در کشور در حال افزایش است.
وی با اشاره به نقش موثر تحرک در این زمینه گفت: 9 درصد از مرگ‌های زودرس(قبل از 70 سالگی) به خاطر عدم فعالیت است و بیماری‌های کرونری با سهم شش درصدی، دیابت با سهم هفت درصدی و انواع سرطان بویژه سرطان ریه با 10 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
معصومی با اشاره به نقش موثر تحرک در پیشگیری از بروز این بیماری‌ها گفت: تحقیقات نشان داده تحرک می تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را 35 درصد کاهش دهد و بر اساس این مطالعات هرچه انجام حرکات ورزشی بیشتر شود، اثرات آن نیز به تبع بصورت صعودی افزایش می‌یابد.
این جراح وفوق تخصص قلب در ادامه در خصوص ورزش مطلوب برای افراد گفت: میزان ورزش در افراد مختلف بر حسب سن متفاوت است وتوصیه می‌شود اطفال سه تا پنج سال تمام روز فعالیت بدنی داشته و در حال جنب و جوش و دویدن باشند.
وی افزود: برای افراد شش تا 17 سال نیز توصیه می‌شود حداقل 60 دقیقه روزانه ورزش متوسط انجام داده و حداقل سه روز در هفته به مدت هر روز یک ساعت ورزش شدید انجام دهند.
وی افزود: برای بزرگسالان نیز حداقل انجام یک ساعت ورزش متوسط در پنج روز هفته و نیز انجام یک ساعت ورزش شدید دو روز در هفته توصیه می شود.
معصومی تصریح کرد: این میزان حداقلی ورزش است و توصیه می شود افراد تا حد ممکن ورزش و فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود افزایش دهند.
این متخصص قلب خاطرنشان کرد: نمونه ورزش متوسط انجام فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، دوچرخه سواری و شنا است و ورزش شدید ورزش‌هایی مثل دویدن و دوچرخه سواری تند است.
معصومی با بیان اینکه هیچ وقت برای ورزش دیر نیست، گفت: افراد سالم در هر سنی اگر ورزش انجام دهند، در پیشگیری از ابتلا به بیماری به آنها کمک می‌کند و افراد بیمار نیز می‌توانند روند بیماری خود را با ورزش کم کرده و از حملات بعدی بیماری یا سکته پیشگیری کنند.
وی انواع ورزش های انقباضی مانند کوهنوردی، کشتی و وزنه برداری را مطلوب ندانست و افزود: این ورزش ها نفس را در سینه حبس می‌کند و ورزش مطلوب ما ورزش‌های هوازی است که دست و پا در حین انجام آن تحرک داشته ضربان قلب و تنفس بالا برود و عروق باز شود.
وی افزود: برای انجام ورزش افراد باید به خاطر داشته باشند حتما پیش از شروع آن پنج دقیقه بدن را گرم کنند، پنج دقیقه نرمش انجام دهند، پس از آن نیم ساعت تا 40 دقیقه ورزش انجام دهند و بعد از آن نیز به مدت پنج دقیقه بدن را سرد کنند.
معصومی با بیان اینکه انجام ورزش روزانه باید ممتد و پشت سرهم باشد، افزود: انجام 45 دقیقه ورزش ممتد بهتر از سه وعده 15 دقیقه‌ای است و فعالیت‌های بدنی جدا از هم تاثیری که باید را ندارند.
وی در ادامه به استفاده جوانان و نوجوانان از پودرها و داروهای بدنسازی اشاره کرد و  افزود: ورزش برای سلامتی است و اگر قرار باشد با انجام آن خطری متوجه فرد باشد، بهتر است آن را انجام ندهد.
وی افزود: متاسفانه شاهد هستیم بسیاری جوانان و نوجوانان در باشگاه‌های ورزشی اقدام به مصرف مواد نیروزا کرده و یا رژیم‌های غذایی عجیب و غریب می‌گیرند. بطور مثال 20 تخم مرغ برای وعده صبحانه مصرف می‌کنند که همین امر بدن آنها را نابود می‌کند.
این متخصص قلب تاکید کرد: در موردی که اخیرا عمل جراحی روی آن انجام دادیم قلب جوان 19 ساله که ریسک فاکتور خطر هم نداشت دچار سکته شده و بخشی از آن از بین رفته بود و در نهایت متوجه شدیم این آسیب بر اثر استفاده از پودرهای نیروزا است، بنابراین توصیه می شود جوانان و نوجوانان در ورزش تنها به انجام حرکات بدنی اکتفا کرده و از مصرف این مواد جدا خودداری کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز