خبرگزاری کار ایران

ویروسی که قاتل سلول‌های سرطانی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۹۴۳۱۴

درآینده نه چندان دور با تقویت سیستم ایمنی و بدون استفاده از درمان‌های شیمیایی تهاجمی سرطان از بین خواهد رفت.

به گزارش ایلنا، کارشناسان دانشگاه آکسفورد به تازگی موفق به اصلاح ژنتیکی نوعی ویروس شده‌اند که در نهایت می‌توان از آن برای نابودی سلول‌های سرطانی استفاده کرد.

این ویروس به هر دو تومور سرطانی و سلول‌های سالم که به نام فیبروبلاست نامیده می‌شوند حمله می‌کند و سبب محافظت سیستم ایمنی بدن از سرطان می‌شود.

امروزه درمان‌های مختلف سرطان که سبب نابودی فیبروبلاست‌ها می‌شوند امکان دارد به بافت‌های سالم درون مغز استخوان و پوست هم آسیب برسانند.

این ویروس جهش یافته به نام enadenotucirev به ویژه می‌تواند برای درمان سرطان کارسینوم پوستی، پانکراس، روده، ریه، سینه، تخمدان و پروستات مورد استفاده قرار گیرد.

تاکنون هیچ راهی برای کشتن هر دو سلول سرطانی و فیبروبلاست که به طوری که به بافت سلول‌های سالم اطراف آسیب نرسد به دست نیامده و کارشناسان امیدوارهستند درمراحل بعدی با استفاده از ویروس enadenotucirev بتوانند مانع از آسیب دیدن سلول‌های سالم شوند.

در این پژوهش دانشمندان پروتئینی به نام (bi-specific T-cell) رابه ویروس متصل کردند. اتصال این پروتئین به سلول‌های تی، می‌تواند سبب کشته شدن فیبروبلاست‌های متصل به تومور شود.

کارشناسان اعتقاد دارند در آینده درمان سرطان با تقویت سلول‌های سیستم ایمنی بدن و علم ایمونولوژی انجام خواهد شد به این معنی که با تقویت سیستم ایمنی بدن و بدون نیاز به شیمی درمانی و سایر درمان‌های تهاجمی سرطان دربدن نابود می‌شود.

ایمونوتراپی، رویکرد درمانی منحصربه فرد برای درمان سرطان‌ها و کمک به بیمارانی است که نسبت به درمان‌های فعلی مقاومت پیدا کرده اند.

در ایمونوتراپی، از سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود، دراین روش با کمک سیستم ایمنی بدن، سلول‌های سرطانی شناخته و نابود می‌شوند. سیستم ایمنی بدن انسان راهکاری طبیعی برای محافظت از بدن انسان دربرابر عفونت و انواع بیماری هاست.

سیستم ایمنی بدن انسان شامل غده‌های لنفاوی، طحال و گلبول‌های سفید خون است. به طور معمول سیستم ایمنی بدن با شناسایی سلول‌های غیرعادی آن‌ها را نابود می‌کند، اما برخی اوقات قادربه نابودی سلول‌های سرطانی نیست و این سبب گسترش سرطان می‌شود.

نتیجه پژوهش درباره استفاده از ویروس جهش یافته برای نابود کردن فیبروبلاست‌ها درمجله (Cancer Research) به چاپ رسیده است. 

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز