خبرگزاری کار ایران

مشاغل عجیب خودرویی در ایران/ از اجاره ماشین برای کار در اسنپ تا اجاره لاستیک برای معاینه فنی!

asdasd
کد خبر : ۶۷۸۸۸۰

مشاغل عجیب در دنیا کم نیستند که ایجاد هر کدام از آنها زاییده شرایطی است که در آن به سر می‌بریم. اگرقیمت لاستیک بالا می‌رود، افرادی پیدا می‌شوند که لاستیک اجاره بدهند. اگر نوسان ارز قیمت خودرو را بالا می‌برد، افرادی خودرو اجاره می‌دهند تا دیگرانی که توان خرید آن را از دست داده‌اند، بتوانند کاری کنند بلکه نان بخور و نمیری به دست بیاورند.

رویداد۲۴ المیرا بابایی: هرچه شرایط سخت‌تر می‌شود، شغل‌های عجیب و غریب هم بیشتر می‌شود؛ همینطور مردمی که برای به دست آوردن درآمد بیشتر مجبور می‌شوند هر شغل واقعی و کاذبی را امتحان کنند. معمولا صفحه آگهی‌‌های رسانه‌ها پر است از چنین مشاغلی؛ کارهایی همچون صدور دسته چک بدون کارت ملی، رفع سوءاثر از چک‌های برگشت خورده، پرداخت پول نزول و...! رویداد۲۴ در گزارش‌های پیشین خود به سراغ مشاغل عجیب مالی و بانکی و موضوع فروش کدهای ملی رفته بود و درآمد آنها و نحوه فعالیتشان را بررسی کرده بود. در این گزارش مشاغل عجیبی بررسی شده‌اند که به نحوی با دنیای خودرو ارتباط دارند:

اجاره پراید برای کار در اسنپ و تپسی

مشاغل عجیب خودرویی در ایران/ از اجاره ماشین برای کار در اسنپ تا اجاره لاستیک برای معاینه فنی!

یکی از آگهی‌های سایت‌های مجازی اجاره پراید و تیبا به صورت هفتگی یا ماهیانه است که توانسته برای کسانی که ماشین‌های متعددی دارند درآمد قابل توجهی کسب کند. برخی از آگهی دهندگان به منظور پیش آمدن خلافی ممکن مبلغی را به عنوان پول پیش دریافت می‌کنند برخی دیگر برای ایجاد بازار گرمی بیشتر در آگهی درج می‌کنند که ودیعه و پیش پرداخت و حق بیمه بدنه دریافت نمی‌شود و تنها داشتن حدال ۴ الی ۶ برگ چک برای اجاره یکسال کافی است. 

آگهی دهندگان مبلغ اجاره ماشین را به صورت صورت هفتگی، ماهیانه و حتی سه ماه یک بار از رانندگان می‌گیرند و برای این منظور مبالغ مختلفی را پیشنهاد می‌دهند. جواد یکی از افرادی  است که خودرویش را برای اجاره آگهی کرده، از او در مورد دلیل کارش می‌پرسیم. او به خبرنگار رویداد۲۴ می‌گوید وقتی به هر دری می‌زنی و نتیجه‌ای به دست نمی‌آید، مجبور می‌شوی به هر کار تن بدهی. بعضی سراغ خلاف می‌روند، برخی سراغ کارهای غیرخلاف اما غیرطبیعی. خود من در وضعیتی بودم که فشار مالی زیادی را تحمل می‌کردم، بنابراین مجبور شدم هم یک جا کار کنم، هم ماشینم را اجاره بدهم تا کمی از سختی و فشار مالی که تحمل می‌کنم، کم بشوم.

جواد می‌گوید الان مثلا برای اجاره هفتگی تیپا ماهیانه ۲ میلیون یا هفته‌ای ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است. اجاره پراید هم ماهیانه ۲ میلیون یا کمی کمتر است. افرادی که اجاره می‌کنند می‌خواهند در اسنپ یا تپسی کارکنند. معمولا قیمت‌ها در همین حدود است.

 

فروختن کارت ملی 

مشاغل عجیب خودرویی در ایران/ از اجاره ماشین برای کار در اسنپ تا اجاره لاستیک برای معاینه فنی!

به جز اجاره خودرو، خرید و فروش کارت‌های ملی از مشاغل عجیبی بود که در روزهای گذشته از آن رونمایی شد. این شغل یک مشکل دارد، آن هم اینکه کاملا موقتی است چون تنها زمان پیش فروش خودرو کارآیی دارد؛ آنهم فقط در حالتی که شرکت خودروساز شرط یکبار خرید را گذاشته باشد.

همزمان با اعلام شرکت سایپا مبنی بر اینکه پیش فروش خودرو فقط مخصوص افرادی است که بار اول اقدام به ثبت نام کرده‌اند، برخی برای کسب درآمد برای فروختن شماره ملی خود آکهی گذاشته بودند و بین ۱ تا حتی ۸ میلیون از مشتریان دریافت می‌کردند.

آنگونه که خبرنگار بررسی کرده، برخی از آن‌ها موفق به فروش کدملی خود شده بودند. این آگهی‌ها در سایت دیوار منتشر شد، اما پس از رسانه‌ای شدن آن در رویداد۲۴، سایت دیوار آگهی‌های مربوطه را از سایت خود برداشت چرا که براساس قوانین فروش، اطلاعات شناسایی و هویتی افراد خلاف قوانین است.

 

اجاره لاستیک!

معاینه فنی این روزها سختی‌های زیادی دارد، مخصوصا اگر لاستیک‌های ماشین پرخطر باشد اما این سختی با یک شغل جدید برطرف شده است: اجاره لاستیک برای معاینه فنی!

با گران شدن قطعات یدکی خودرو خصوصا لاستیک در ماه‌های اخیر برخی از مردم به دلیل ناتوانی اقتصادی در خرید لاستیک راه دیگری برای دور زدن آزمون معاینه فنی استفاده می‌کنند کهو آن راه اجاره لاستیک است.

یکی از افرادی که لاستیک اجاره می‌دهد را پیدا می‌کنیم. نامش نوید است. می‌پرسم چگونه این کار به ذهنت رسید؟ می‌گوید: تا حالا در بدبختی محض گیر نیفتاده‌ای. وقتی در چنین شرایطی باشی، همه کار به ذهنت می‌رسد که بتوانی هزار تومان هم درآمد داشته باشی.

نوید می‌گوید مجبور شده ماشین پرایدش را به خاطر عمل فرزندش بفروشد. او می‌گوید ماشینش زاپاس داشت، اما یکی هم برای اطمینان در خانه نگه داشته بود. بعد از اینکه ماشین را فروخت، یک لاستیک برایش می‌ماند و آن را اجاره می‌دهد.

او درباره قیمت اجاره می‌گوید: لیموزین که اجاره نمی‌دهم؛ یک لاستیک پراید است که ۲۰ - ۳۰ هزار تومان می‌گیرم و یکی دو ساعت اجاره می‌دهم. البته قیمت اجاره لاستیک هم بسته به مدل ماشین تفاوت دارد، ولی کلا صاحبان ماشین‌های مدل بالا نیازی به اجاره لاستیک ندارند، آن‌ها پولدارند و در لحظه لاستیک خودرویشان می‌خرند و ترسی از خرید لاستیک ندارند بنابراین اجاره لاستیک بیشتر برای ماشین‌های مدل پایین‌تر است که آن‌ها هم مثل ما وضع خوبی ندارند اگرنه به جای اجاره لاستیک، می‌رفتند آن را می‌خریدند.

مشاغل عجیب خودرویی در ایران/ از اجاره ماشین برای کار در اسنپ تا اجاره لاستیک برای معاینه فنی!

 

پارکبان‌های تقلبی

برخی افراد هم هستند که بدون آنکه هیچ وابستگی‌ای به شهرداری داشته باشند لباس پارکبان می‌پوشند و خیابان را محل کسب مستقیم خود کرده‌اند. آنگونه که پیداست کسی حریف آن‌ها نمی‌شود؛ چراکه نمی‌توان جرمی برای آن‌ها نوشت تنها از این خیابان به خیابان دیگر می‌روند و با دریافت پول از مردم درآمد خوبی کسب می کنند.

زمانی که از ماشین پیاده شوی مبلغی را از شما درخواست می‌کنند و زمانی‌که سمت ماشین برمی‌گردی، می‌بینی جریمه شدی و هیچ برگه پارکبانی روی شیشه ماشین نیست! این افراد جا‌های خوب را به قیمت بالاتر می‌فروشند. 

مشاغل عجیب خودرویی در ایران/ از اجاره ماشین برای کار در اسنپ تا اجاره لاستیک برای معاینه فنی!

 

آدرس پارکینگ بده، پول بگیر

پارک در محل‌های خاص مثل جلوی ایستگاه اتوبوس، زیر علامت پارک ممنوع و ... تخلف است. با اینهمه برخی افراد که عجله دارند خواسته یا ناخواسته در این محل‌ها پارک می‌کنند. مثل همیشه شرایط سخت، مشاغل عجیب می‌سازد. اینجوروقت‌ها افرادی هستند که در این محل‌ها به اصطلاح کمین می‌کنند و زمانی‌که راننده می‌رود با جرثقیل تماس می‌گیرند تا ماشین از آن محل به پارکینگ انتقال داده شود راننده که به محل پارک ماشین برمی‌گردد و متوجه می‌شود ماشینش نیست، جلو می‌آیند و می‌گویند: «ماشین را جرثقیل برد، بیا با موتور به محل پارکینگ ببرمت» و هزینه‌ای بین ۳۰ تا ۵۰ تومان برای این کار از راننده‌ها می‌گیرند.

 

فروش نوبت در صف تعویض پلاک

صف تعویض پلاک خودرو  یکی از طولانی‌ترین و خسته‌کننده‌ترین صف‌هایی است که مجبورید یک روز کاری را برای تعویض پلاک اختصاص دهید، افرادی شغلشان این است که صبح زود می‌روند نوبت می‌گیرند و بعد که صف طولانی شد، جایشان را به افرادی که عجله دارند، می‌فروشند، هزینه فروش نوبت هم بستگی به مدل ماشین دارد، به‌عنوان مثال قیمت برای پژو ۲۰۶، حدود ۸۰ هزار تومان و برای یک هیوندا ۱۶۰ تومان است. برخی اوقات دیده شده از ماشین‌های مدل بالا ۳۰۰ هزار تومان هم برای آن‌هایی که خیلی عجله داشته‌اند گرفته شده است.

 

پلاک مخفی کن

طرح ترافیک زوج و فرد، دست و پای راننده‌ها را بسته و مانع از تردد همه‌روزه ماشین‌ها در برخی خیابان‌ها شده است. راننده‌ها برای فرار از دوربین‌ها و ثبت برگه جریمه به روش‌های مختلفی از جمله پاشیدن برف شادی یا چسباندن برگه روی پلاک متوسل می‌شدند اما این روش‌ها قدیمی شده و پلیس با شناسایی پلاک، جریمه‌های سنگینی برای متخلفان صادر می‌کند اما کم کم کسانی به فکر افتادند که طرحی نو دراندازند! اگر قرار باشد از یک دوربین رد شوید، کسانی هستند که دستشان را مقابل پلاک می‌گیرند و همراه با ماشین می‌دوند و ماشین را تا لحظه رد شدن از موقعیت ثبت تخلف مشایعت می‌کنند. اما اگر مسیر طولانی باشد، دویدن پشت ماشین راهکار خوبی نیست. اینجور وقت‌ها موتوری‌ها وارد عمل می‌شوند. آنها موتور را به نحوی پشت ماشین می‌رانند که دوربین نتواند پلاک خودرو را ثبت کند و برای این کمک البته رقمی بین ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان نیز دریافت می‌کنند.

منبع: رویداد 24

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز