خبرگزاری کار ایران

پشه فیلاریازیز چه بلایی بر سر انسان می آورد

asdasd
کد خبر : ۶۶۴۱۱۹

فیلاریازیس لنفاوی جزو دسته‌ای از بیماری‌های ناشناخته است که اندام فرد را مانند یک فیل بزرگ می‌کند.

به گزارش ایلنا، زمانی که صحبت از بیماری‌های مرگبار می‌شود ذهن‌مان به سمت بیماری‌هایی چون سرطان، ایدز، بیماری‌های قلبی و غیره می‌رود غافل از اینکه برخی بیماری‌های کشنده ارتباطی با مشکلات درونی بدن ندارد و در اثر سموم رخ می‌دهند در این بخش به معرفی عجیب‌ترین بیماری‌های جهان می‌پردازیم.
 
فیلاریازیس لنفاوی  جزو دسته‌ای از بیماری‌های ناشناخته است که کمتر به گوش کسی خورده است، این بیماری که تحت عنوان پای فیل هم از آن یاد می شود به سبب نوعی کرم انگلی به نام فیلاریازیز و همچنین پادوکونیوزیز در بدن ایجاد می‌شود؛ پس از ابتلا هیچ نشانه ای در بدن بیمار نمایان نشده و فرد از بیماری خود بی‌اطلاع است اما به مرور زمان، بازوها، پاها و سایر اندام‌های بیمار  شروع به متورم شدن کرده و پوست آن‌ها ضخیم‌تر می‌شود.

هیچ دردی در ابتدای بیماری وجود ندارد و اولین نشانه‌های درد پس از تورم و ضخیم شدن پوست احساس می‌شود. فیلاریازیس درمان قطعی ندارد و تنها برخی داروهای آنتی بیوتیک در کنترل بیماری موثر بوده و در برخی موارد با مصرف آنتی بیوتیک عفونت از بدن حذف خواهد شد.
 
با نیش پشه بروگیا مالایی، کِرمی به بدن منتقل می‌شود که با ورودش غدد لنفاوی بزرگ و دچار تغییر شکل شده و در نهایت سیستم گردش خون مسدود خواهد شد؛ به مرور این تغییر حالت در غدد لنفاوی اندام‌های دیگر نیز رخ  داده و این تغییر حالت زندگی اجتماعی فرد مبتلا را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

چگونه فیلاریازیس لنفاوی را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص قطعى فیلاریازیس لنفاوی باید به دنبال این موجودات در خون بگردیم، اما از آنجایی که کرم‌هاى بالغ در عروق لنفاوى جا خوش کرده اند دست یابی به آنها ممکن نیست، با این وجود برخی پزشکان با روش‌های چون دارودرمانی و شیمی درمانی توانسته‌اند از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند.کرم‌ها بیشتر در بدن کودکان رشد می‌کند و فرد آلوده باید حدود ۵ بار در یک سال قرص مصرف کند.

فیلاریازیس لنفاوی تا کنون در ۷۳ کشور جهان  حدود ۱۲۰ میلیون نفر را درگیر کرده است که بیشترین آمار را مناطقی چون هندوستان، پاکستان، آسیا و  آفریقای جنوبی دارد؛ پزشکان برای پیشگیری از این بیماری استفاده از پشه بند را توصیه می‌کنند تا کمتر در معرض نیش این پشه باشند.

آیا بدن فرد از ابتدا بد شکل می‌شود؟
 
پشه، انگل "میکروفیلاریا" را با نیش زدن به درون رگ تزریق می‌کند، انگل به سرعت و در مدت زمانی کوتاه در بدن تکثیر شده و در تمامی رگ‌های خونی منتشر می‌شود، حتی ممکن است چندین سال در بدن فرد آلوده زندگی کند. جالب است بدانید وجود این انگل در بدن منجر به بیماری نمی‌شود و فرد بدون اینکه از وجود این انگل اطلاع داشته باشد به زندگی خود ادامه می‌دهد، اما به مرور زمان، اگر این انگل از بین نرود تغییر حالت در اندام‌ها رخ خواهد داد.

انگل فیلاریازیز چگونه در بدن رشد می‌کند؟
 
اغلب علایم این بیماری تا سال‌ها بعد از بروز عفونت خود را بروز نمی‌دهد؛ انگل با ورود به بدن در رگ‌های خونی جمع و روی هم انباشته می‌شود، این عمل گردش و جریان خون را مختل کرده و در بافت‌های اطراف یک نوع مایع را تولید و روی هم انباشته می‌کند.

درمان بیماری طولانی مدت است و متاسفانه داروهایی که برخی پزشکان برای درمان این بیماری استفاده کرده‌اند سمی بوده و عوارض جانبی زیادی به همراه داشته است.

فیلاریازیس لنفاوی نه تنها مشکلات جسمی برای فرد به همراه دارد بلکه  به لحاظ روانی فشارهای زیادی را به فرد وارد می‌کند چرا که بدفرمی‌های اندام فرد باعث می‌شود نتواند به خوبی در اجتماع شرکت کند و او در انزوا و دوری از مردم خواهد ماند و تنهایی نسیب او خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پشه فیلاریازیز چه بلایی بر سر انسان می آورد

پشه فیلاریازیز چه بلایی بر سر انسان می آورد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز