خبرگزاری کار ایران

خطر در کمین سلامت کسانی که نان را در کیسه های پلاستیکی می گذارند

asdasd
کد خبر : ۶۵۷۷۳۹

زندگی مدرن علاوه بر رفاهی که برای انسان به ارمغان آورد، گاه ضررهای جبران ناپذیری را نصیب ما می کند که کیسه های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف از جمله این موارد هستند.

به گزارش ایلنا،  کیسه‌های پلاستیکی یکبار مصرف از ماده‌ای به نام پلی‌اتیلن فشرده تولید می‌شوند که بخاطر  استفاده از منابع تجدید ناپذیر، ایجاد مشکلات زیست محیطی را به دنبال دارند. یک خودرو می تواند با نفتی که برای تولید پلاستیک استفاده می‌شود، حدود 11 متر طی کند.

اسلام نظری، کارشناس آزمایشگاه گفت: نایلونِ نایلکس از پلی تریدهای سبک و سنگین تشکیل می‌شود که این پلی تریدها یا همان پلاستیک از مواد نفتی و پتروشیمی تهیه می‌شوند که حتی بوییدن مواد نفتی خود برای سلامتی زیان بار است.
 
وی افزود: زمانیکه این کیسه‌ها و ظروف پلاستیکی، جایگزین اجناس پارچه‌ای و کاغذی خود شدند، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد در آینده‌ای نزدیک همین جایگزین‌ها، تبدیل به یکی از معضلات اصلی محیط زیست شوند و حتی لازم باشد به گذشته برگردیم و دوباره از همان کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنیم.

مهرداد شریفی، رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز، با اشاره به معضلات محیط زیستی کیسه‌های پلاستیکی بیان داشت: جلسه‌ای درخصوص ممنوعیت کیسه‌های پلاستیکی با اتحادیه نانوایی‌ها و با حضور تمامی نانواهای غرب اهواز برگزار شد و درخصوص مضرات کیسه‌های پلاستیکی و آسیب رساندن آن ها به مردم نیز توضیحاتی ارائه شد.

وی تصریح کرد: جایگزینی که ما در راستای ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی داریم، پارچه های نخی و کیسه‌های قابل شستشو هستند که در جلسه‌ای که با دوستداران فعال محیط زیست در سالن جلسات شورای شهر اهواز برگزار شد، مقرر گردید با مساعدت شهرداری اهواز این کیسه ها ارائه شوند.

شریفی، تحقق رواج استفاده از کیسه های نخی بجای کیسه‌های پلاستیکی را در گرو همت و همکاری مردم عنوان کرد.

این مقام مسئول درخصوص ممنوعیت کیسه‌های پلاستیکی در نانواها اظهار داشت: اگر نانوایی‌ها بعد از تذکرات و آموزش‌های لازم از دستورات مقامات بهداشتی پیروی نکنند، قطعا مورد بازخواست قضایی قرار خواهند گرفت و حتی منجر به تعطیلی خواهد شد.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز در تشریح مضرات کیسه‌های پلاستیکی گفت: این کیسه‌ها، مواد شیمیایی هستند که وقتی به جسم داغ برخورد می‌کنند تمام مولکول‌هایی که به صورت اتم‌ها در کنار هم قرار گرفته‌اند در کوتاه‌ترین زمان ممکن آزاد و وارد نان می‌شوند.
 
مهرداد شریفی بیان کرد: استفاده از این نان باعث بدخیمی‌ها و عوارض گوارشی می‌شود و به مرور زمان ممکن است سبب ابتلا ما به انواع سرطان ها به ویژه سرطان دستگاه گوارش شوند.

در خوزستان، سالانه هزاران تن پلاستیک تولید می‌شود، هنگامی که کیسه‌های پلاستیکی به عنوان زباله دور ریخته می‌شوند، به علت ماندگاری و براساس ضخامت بین ۵۰ تا بیش از۵۰۰ سال در محیط تجزیه و باعث آلودگی محیط زیست می‌شوند.

هر چند در ایران روز ۲۱ تیرماه به عنوان «روز خرید بدون کیسه نایلونی» با شعار «امروز یک کیسه پلاستیکی کمتر» نامگذاری شده ‌است، اما اگر فکری برای ظروف و کیسه‌های پلاستیکی نکنیم روزی خواهد رسید که دنیا پر از کیسه های پلاستیکی می‌شود که نمی‌توانیم از آن‌ها رهایی یابیم.
 
هر چند استفاده از کیسه های پلاستیکی امری طبیعی و جا افتاده است، اما باید برای سلامتی خودمان هم که شده کمتر از این کیسه ها استفاده کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز