خبرگزاری کار ایران

در یک طرح تحقیقاتی دانشگاه تهران؛

مناطق پر گرد و غبار کشور معرفی می شوند

asdasd
کد خبر : ۶۳۷۴۷۱

بررسی اقلیم‌شناختی رویدادهای گرد و خاک روی ایران به عنوان یک طرح پژوهشی توسط محققان دانشگاه تهران انجام شد.

به گزارش ایلنا به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، «بررسی اقلیم‌شناختی رویدادهای گرد و خاک بر روی ایران» عنوان طرحی است که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی توسط محققان دانشگاه تهران انجام شد. 

با توجه به اقلیم نیمه خشک تا خشک ایران و نیز موقعیت جغرافیایی آن که در کمر بند گرد و خاک جهان قرار گرفته است وقوع پدیده گرد و خاک در کشور بسیار اتفاق می افتد و انجام این طرح میتواند گامی موثر برای حرکت به سوی کاهش این پدیده باشد.

همچنین از آنجایی که این پدیده، رخداد آلودگی شدید هوا و به تبع آن تهدید سلامتی افراد جامعه را در پی دارد، بررسی فراوانی و شدت وقوع آن باعث شناسایی مناطق پرگرد و خاک کشور میشود که نتایج آن میتواند مورد توجه سیاستگذاران کشور قرار گیرد.

بررسی تغییرهای سالانه وقوع این پدیده طی یک دوره بلند مدت، می تواند روند افزایشی یا کاهشی وقوع این پدیده در مناطق مختلف کشور را مشخص میکند. بررسی علل این تغییرهای سالانه میتواند به اتخاذ روشهای درست و تاثیر گذار جهت کاهش یا دست کم جلوگیری از افزایش بیشتر این پدیده کمک شایانی کند.

توجه به اقلیم نیمه خشک و خشک اغلب نقاط ایران و نیز در نظر گرفتن مناطق بیابانی گسترده‌ای که در کشورهای همسایه ایران وجود دارد نشان میدهد پدیده گرد و خاک به کرات کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شدت و فراوانی وقوع این پدیده در ایران به ویژه در سال‌های اخیر به ‌واسطه خشکسالی‌های متوالی و تغییرات عوارض سطح زمین در عراق ناشی از فعالیت‌های بشر افزایش یافته است.‌

بنابراین برای درک وضعیت اقلیم‌شناختی پدیده گرد و خاک در ایران داده‌های تمامی ایستگاههای هواشناسی موجود در ایران که دادههای آماری بلند مدت یک دوره حداقل ۲۰ ساله برای آن ها موجود باشد در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت.

بدین ترتیب از نظر کمی مناطقی از کشور که فراوانی و شدت وقوع پدیده گرد و خاک در آن‌ها زیاد است شناسایی می‌شود. همچنین فراوانی وقوع پدیده گرد و خاک در کل کشور در ماه‌ها و فصول مختلف برای این دوره بلند مدت مورد مطالعه قرار گرفته است.

بدین ترتیب تغییرات ماهانه و فصلی وقوع این پدیده در مناطق مختلف کشور مشخص شد. به‌علاوه، با توجه به مشاهدات و گزارش‌های اخیر که موید افزایش بسیار زیاد وقوع پدیده گرد و خاک به ویژه در نواحی غرب و جنوب‌غرب ایران است، در این طرح تغییرات سالانه وقوع این پدیده از ۲۰ سال گذشته تاکنون و دلایل آن مورد مطالعه قرار گرفت. همچنین در این مطالعه گزارشی کامل در مورد وضع فعلی آگاهی ها در زمینه منشاء ریزگردهای منطقه ایران ارائه شد.

ارائه گزارشی کامل در مورد وضع فعلی آگاهی ها در زمینه منشاء ریزگردهای منطقه ایران، شناسایی مناطقی از کشور که بیشترین فراوانی (و شدت) وقوع پدیده گرد و خاک را تجربه می‌کنند، بررسی تغییرات ماهانه و فصلی وقوع پدیده گرد و خاک بر روی مناطق پر گرد و خاک ایران (بدین ترتیب مشخص می شودکه بیشترین وقوع این پدیده در ایران در چه ماه و فصلی اتفاق می‌افتد) و بررسی تغییرات سالانه وقوع این پدیده حداقل طی ۲۰ سال گذشته (بدین ترتیب افزایش یا کاهش وقوع پدیده گرد و خاک در مناطق مختلف کشور و علت آن مورد بررسی قرار می‌گیرد) از اهداف این طرح است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز