خبرگزاری کار ایران

ایب رئیس هیئت مدیره انجمن ام اس ایران

ضرورت مصرف ویتامین D مردم/بیماری ام اس در کمین جوانان

asdasd
کد خبر : ۶۳۵۲۴۳

صحرائیان با اشاره به ضرورت اصلاح مصرف ویتامین D گفت: کمبود این ویتامین در بروز بیماری ها تاثیر بسزایی دارد.

به گزارش ایلنا؛ محمدعلی صحرائیان اظهار کرد: ام اس  بیماری خود ایمنی است که جوانان را درگیر می‌کند، همچنین این بیماری در خانم‌ها نسبت به آقایان شیوع بیشتری دارد.

صحرائیان بیان کرد: علائم این بیماری در افراد متفاوت است و بستگی به ناحیه ابتلا دارد، گاهی ممکن است فرد دچار تاری دید، اختلالات ادراری یا شل شدگی عضلات یا عدم تعادل شود یا حتی افراد گاهی با مجموعه این علائم به مراکز مراجعه می‌کنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن ام اس ایران ادامه داد: معمولاً این بیماری به صورت یک باره به سراغ فرد می‌آید و از قبل خبر نمی‌کند؛ علائم معمولاً به صورت حاد در فرد بروز میکند و بعد از معاینات پزشکی می‌توان تشخیص قطعی داد که فرد به  ام اس مبتلاست یا خیر؛ زمانی که می‌خواهیم این تشخیص را به بیمار اطلاع دهیم کاری سخت است و  این سختی را نگاه نادرست جامعه به ام اس به وجود آورده است که امیدواریم بتوان درکی درست از بیماری را در جامعه رواج دهیم.

صحرائیان تشریح کرد: بسیاری از بیماری‌های مشابه در جامعه رواج دارد اما در حیطه مغز و اعصاب بیماری مشابه‌ای نداریم؛ این بیماری جوانان را بیش‌ از همه دچار می‌کند و باعث رنگ پریدگی آنها می‌شود، ام اس یک بیماری نیست بلکه  طیفی از بیماری محسوب میشود  که  نسبت به بقیه بیماری‌ها متفاوت است.

وی بیان کرد: ام اس بیماری قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است فرد سال‌ها هیچ‌گونه نشانه‌ای از آن نداشته باشد و به مرور زمان دچار ناتوانی شود در نتیجه برای راه‌ رفتن و انجام کارهای روزمره خود نیاز به کمک دارد، از جهتی ام اس هم پزشک، هم بیمار را دچار نگرانی می‌کند که چه آینده‌ای به سراغ فرد خواهد آمد.

برداشت جوامع از بیماری ام اس

این رئیس انجمن با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری‌ها بعدی اجتماعی، فرهنگی و انسانی دارند، گفت: این بعد باعث پررنگ شدن بیماری می‌شود که به «نشانه‌دار شدن» معروف است و فرد علاوه بر اسم بیماری بسیاری از مسائل دیگر را باید به دوش بکشد، این باور غلط در جامعه رواج دارد که بیمار ام اس نمی‌تواند ازدواج کند یا بچه‌دار شود؛ در نتیجه فرد باید علاوه بر دردهای بیماری استرس و ترس از طرد شدگی را هم داشته باشد.

وی ادامه داد: واقعیت‌های بیماری را باید برای بیماران گفت، اگر این بیماری در جوانی شروع شود به صورت حملات و اختلالاتی خواهد بود که با استرس و ترس شدت پیدا خواهد کرد.

صحرائیان بیان کرد: هنوز عاملی برای ابتلای بیماری ام اس در جامعه مشخص نشده اما عوامل خطر زایی را برای بیماری شناسایی کردند، یکی از آنها عوامل محیطی است که می‌تواند باعث تشدید این بیماری شود، سیگار از جمله مواردی است که ام اس  را در جامعه افزایش می‌دهد، با کاهش سیگار 15 تا 20 درصد بیماری در جامعه کم خواهد شد، در کشور حدوداً 3 تا 5 هزار نفر  سیگاری داریم که سالیانه با کاهش آن  می‌توانیم 500 تا 600 نفر بیمار را کم کنیم.

وی با تأکید به اینکه نقص ویتامین D  یکی از عوامل بروز بیماری ام اس است، گفت: کمبود ویتامین در بدن باعث بروز بیماری می‌شود، اگر بیماری در بدن خود،  این ویتامین را کم دارد باید با تجویز پزشک آن را مورد مصرف قرار دهد، همچنین بیماران ام اس باید غذای کم‌چرب  و رژیم غذایی شامل میوه و سبزیجات  مصرف کنند، این نکته قابل ذکر است که اگر افراد بهترین داروها را استفاده کنند و تنش‌ها را کاهش ندهند دارو درمانی در آنها بی‌اثر خواهد بود.

این مدیر انجمن ادامه داد: میزان ویتامین D در بدن باید 2 بار در سال بررسی شود، اگر بدن آن را بیش از اندازه دریافت کند دچار مسمومیت می‌شود.

صحرائیان گفت: در هیچ جای دنیا درمان قطعی برای ام اس وجود ندارد و برخی با ادعای درمانی قصد سوء استفاده از این افراد را دارند؛ ام اس بیماری است که اگر درمان آن قطع شود فرد برای سال‌ها خوب است و حمله‌ای ندارد اما به یکباره او را دچار مشکل می‌کند و زمان طلایی درمان را از دست می‌دهد.

وی  یادآور شد: طب سنتی تنها می‌تواند بخشی از علایم را بهبود بخشد، یبوست، خستگی و افسردگی از علایم این بیماری است که تنها با کمک طب سنتی می‌توان آن را کاهش داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز