خبرگزاری کار ایران

۸ واقعیتی که موهایتان درباره سلامت شما می‌گویند

asdasd
کد خبر : ۶۳۳۷۴۸

راز داشتن مو‌های سالم در بدن سالم نهفته است بر همین اگر مشکلی با موهایتان دارید علتش را در سلامت دیگر اعضای بدن جستجو کنید.

به گزارش ایلنا، مو‌های شما باهوش‌تر از آن چیزی هستند که فکرش را می‌کنید؛ آن‌ها می‌توانند واقعیات سلامتی در مورد شما را از نوع غذایی که می‌خورید گرفته تا روش زندگیتان را لو بدهند.

باید از ترکیبات محافظت از آفتاب یا حاوی SPF استفاده کنید

آیا مو‌های خشک و شکننده دارید؟ ببینید چه قدر از زمان را در خارج از منزل و زیر نور آفتاب می‌گذرانید؟ قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آفتاب می‌تواند موجب خشکی مو‌های شما شود و به آن‌ها آسیب برساند.

این موضوع در افراد دارای مو‌های بلوند یا خاکستری بیشتر اتفاق می‌افتدبه علاوه، اگر مو‌های شما نازک هستند، پوست سر شما مستعد آفتاب سوختگی است؛ بنابراین هنگام خروج از منزل علاوه بر به همراه داشتن کلاه حتما از لباس‌های دارای برچسب UPF ۳۰ استفاده کنید.

زیاد از حد مصرف کننده غذا‌های بی‌خاصیت هستید

مصرف بیش از اندازه غذا‌های فرآوری شده می‌تواند به کدر یا نازک شدن مو‌ها منجر شود؛ نداشتن تغذیه متعادل سبب می‌شود تا تنها قلب و سایر اعضای حیاتی بدن از ویتامین‌ها و مواد مفید غذایی بهره‌مند شوند و مو‌های شما از این مواد بی‌نصیب بماند.

مصرف میوه و سبزیجات رنگی را افزایش دهید. رشد آهسته مو‌های شما می‌تواند به دلیل کمبود پروتئین در بدن شما باشد؛ در این حالت باید پروتئین بدن خود را با مصرف غذا‌هایی مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ، ماهی، توفو، غلات و آجیل تامین کنید.

کمال‌گرایی شما از کنترل خارج شده است

آیا به اختلال کندن مو دچار هستید؟ بر اساس یک مطالعه در مجله درمان رفتاری و روانپزشکی تجربی، این موضوع می‌تواند نشان‌گرا کمال‌گرا بودن شخصیت شما باشد.

به گفته محققان گاهی کمال‌گرایان نمی‌توانند با استاندار‌های تعیین شده خود کنار بیایند و با آن روبرو شوند. در این حالت آن‌ها نارضایتی و ناراحتی خود را با کندن موها، ابرو‌ها و حتی مژه‌هایشان نشان می‌دهند؛ این نوع رفتار نوعی اختلال اجباری رفتاری است و از آن به نام اختلال موکنی یاد می‌شود که آموزش استراتژی‌های مقابله با استرس در درمان این اختلال مفید است.

مشکلات دهانی دندانی دارید

طبق نتایج یک مطالعه منتشر شده در مجله تحقیقات بالینی، افراد مبتلا به اختلالات مو به علت جهش‌های کراتین، پروتئین مو (که به آن سندرم موی آناژن گفته می‌شود و مو به راحتی کنده می‌شود) بیشتر در معرض خطر ابتلا به حفره‌های دندانی و خالی شدن دندان‌ها هستند.

کراتین ساختار اصلی تشکیل دهنده مو‌ها و مینای دندان است؛ بنابراین جهش‌های پروتئینی باعث نازک شدن سطح دندان می‌شودهمین موضوع محیط دندان را مستعد ورود باکتری‌ها و انواع پوسیدگی می‌کند؛ اگر شما نیز مبتلا به این اختلال شناخته شده مو هستید بهتر است مراقب سلامت دندان‌های خود نیز باشید.

بیش از اندازه مضطرب هستید

شما به طور طبیعی در هر روز ۸۰ تا ۱۰۰ تار موی خود را از دست می‌دهید. اگر متوجه غیرعادی بودن ریزش مو‌های خود شده‌اید، ممکن است ناشی از تلوژن افلوویوم باشد؛ تلوژن افلوویوم به یک دوره ریزش مو به علت عوامل استرس‌زای روانی یا فیزیکی (مثل بیماری، بارداری یا افسردگی) گفته می‌شود.

خوشبختانه این بیماری موقت است اما تشخیص اینکه چه چیزی باعث ریزش مو‌ها می‌شود، دشوار است و  پس از ۳ تا ۶ ماه مو‌ها رشد دوباره خود را آغاز می‌کنند.

استفاده از روش‌های ضدبارداری

تغییرات هورمونی بدن شما در واکنش به مصرف قرص‌های ضدبارداری می‌تواند به نازکی، خشکی و کدری مو‌های شما منجر شود. اگر به طور مرتب مو‌های خود را رنگ می‌کنید، این عوارض در شما تشدید خواهد شد.

مو‌های خشک سریعتر رنگ را به خود جذب می‌کند. مصرف قرص‌های ضدبارداری می‌تواند ریزش مو‌ها را تشدید کند؛ بنابراین طبق توصیه یک انجمن آمریکایی افرادی که استعداد قوی در ابتلا به ریزش موی ژنتیکی دارند بهتر است از پزشک خود بخواهند روش‌های غیرهورمونی ضدبارداری را برای آن‌ها تجویز کند.

مراقب سلامت چشمان خود باشید

بلوند‌ها بامزه‌تر از سایرین هستند. با این حال باید بیشتر از چشمان خود در برابر نور آفتاب محافظت کنند.

طبق یک مطالعه انجام شده در مجله چشم پزشکی، رنگدانه محافظتی ملانین در افراد دارای مو‌های بلوند و چشم رنگی کمتر از افراد سبزه است. این موضوع سبب شده است تا مو بور‌ها بیشتر در معرض دژنراسیون وابسته به سن ماکولار قرار داشته باشند. این بیماری موجب از بین رفتن دائمی بینایی در بزرگسالان بالای ۵۰ سال می‌شود. با این حال مهم نیست مو‌های شما چه رنگی است. بهتر است با استفاده از عینک آفتابی همیشه از چشمان خود در برابر اشعه نور آفتاب محافظت کنید.

مشکلات تیروئیدی دارید

اگر مو‌های ضخیم شما ناگهان نازک شده است، بهتر است با پزشک خود برای اطمینان از سلامت تیروئید خود صحبت کنید. غده فوقانی که سیستم غدد درون ریز را کنترل می‌کند، بر رشد مو اثر می‌گذارد.

نازک شدن ناگهانی مو‌ها می‌تواند نشانه کم کاری تیروئید باشد؛ در این حالت غده تیروئید به اندازه کافی هورمون ترشح نمی‌کند. نازک شدن مو‌ها همچنین می‌تواند ناشی از عدم تعادل هورمونی مرتبط با سندرم تخمدان پلی کیستیک شد.

این سندروم بر عملکرد تخمدان‌های زنان تأثیر می‌گذارد؛ به گفته کلینیک مایو، این اختلال می‌تواند منجر به ریزش بیش از حد مو و نازکی ریشه مو در پوست شود. عوارض این بیماری در افراد دارای استعداد ژنتیکی بیشتر است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز