خبرگزاری کار ایران

توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا صورت گرفت؛

ابداع فناوری جدیدی برای چاپ بافت زیستی

asdasd
کد خبر : ۶۲۶۳۹۳

گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا، تکنیک جدیدی را برای چاپ بافت های زیستی با استفاده از مواد ترکیبی ابداع کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری ساینس دیلی، اکنون عدم تعادل بین نیاز و عرضه اندامها و بافتهای طبیعی یک بحران جدی در حوزه سلامت ایجاد کرده است. حتی در مواردی که اندامها و بافتهای مورد نظر تامین میشود، معمولا با بدن دریافت کننده به طور کامل سازگار نیست و مشکلاتی را ایجاد می کند. 

به همین دلیل، محققان به دنبال روشهایی برای تولید آزمایشگاهی بافتها و اندامها هستند. اما این کار علاوه بر تامین نامحدود مواد اولیه سالم و عاری از آلودگی، نیازمند تولید اندامها و بافتها بر اساس خصوصیات و ویژگیهای موردنظر پزشکان و جراحان است. 

با وجود این، چالش اصلی محققان این است که بافت زنده دارای ساختاری بسیار پیچیده بوده و از انواع مختلف سلولها، رگهای خونی، اعصاب و ساختارهای مکانیکی مختلف تشکیل شده است. 

اکنون محققان دانشگاه کالیفرنیا یک چاپگر زیستی ساختند که با استفاده از یک تراشه پیشرفته قادر است چندین ماده مختلف را براساس ساختار سلولهای متفاوت به صورت همزمان تولید کند. این چاپگر به یک مجموعه از چند میلیون آینه مجهز است که هریک از آنها قادرند به طور مستقل حرکت کنند. 

این آینه ها برای هریک از لایه های شی در حال چاپ، از طریق کنترل نحوه تابش پرتوهای نور که موجب سختی ژل میشوند، الگوی خاصی را ایجاد میکنند. در حال حاضر این چاپگر از چهار نوع مرکب زیستی بهره میبرد؛ اما در آینده قرار است تعداد این مرکبها افزایش یابد. 

این چاپگر در آزمایشهای اولیه ساختارهای سادهای مانند رگهای خونی، تومورهای مصنوعی، بافت پیوند دهنده عضلات و اسکلت و بافت عضلات را چاپ کرد و آنها با موفقیت و بدون پس زدن، در بدن موشها ایمپلنت شدند. 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Advanced Materials منتشر شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز